Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bakaxel ATV Diff

8 inlägg 8304 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bakaxel ATV Diff

Sture Andersson  
#312408 Tänkte kolla här om hur det funkar med bakaxel på fyrhjulingar om dom har diferensial.
Titta en gång på en Goes på en skogsmässa ,då sa försäljaren att det inte fans nån diferensial på den.
Tyckte det var konstigt ,hörde sen med nån mer om detta ,att det är så på alla fyrhjulingar.
Men så häromdan prata jag med en som serva Polaris ,och han sa att givetvis är det diferensial annars skulle det gå rakt fram.
Vilket jag tycker med ,nån som vet hur det är?



   TS
Användarvisningsbild

Re: bakaxel ATV Diff

anersimyra  
#312414 De flesta är stela, undantaget är maskiner med s.k turfläge som på vissa Polarismaskiner. Din kontakt har alltså fel.. :o :o

Avatar Fallback

Re: bakaxel ATV Diff

axwell  
#312418
Sture Andersson skrev:Men så häromdan prata jag med en som serva Polaris ,och han sa att givetvis är det diferensial annars skulle det gå rakt fram.
Vilket jag tycker med ,nån som vet hur det är?

Stämmer till stor del att dom är smidiga som ett järnspett, vänder upp bästa gräsmattan i ett huj.
Polaris kan ha ett läge med "turf", först skall den ställas i 2wd och blir sedan "enhjulsdriven" när turf aktiveras.
Inte går dom enbart rakt fram dom andra, föraren lutar sig utåt i kurvorna så att innerhjulet bak får slira lite lättare.

Fram är det differential , kan spärras vid 4wd-läge, dvs låsas så att den blir stelopererad som den är bak.
Ingenting för annat än vid fastkörning!

Användarvisningsbild

Re: bakaxel ATV Diff

Vardon  
#312422 Vi har en halvgammal med fast diff bak. Nog svänger den men jag tycker den ger mer spår än traktorn gör och i trädgården tar vi hellre traktor än fyrhjulingen för det blir så stora spår i gräsmattan.

Skulle jag köpa en idag skulle jag leta efter ljus och lykta eefter en med inkopplingsbar diff.

Användarvisningsbild

Re: bakaxel ATV Diff

anersimyra  
#312428
Vardon skrev:Vi har en halvgammal med fast diff bak. Nog svänger den men jag tycker den ger mer spår än traktorn gör och i trädgården tar vi hellre traktor än fyrhjulingen för det blir så stora spår i gräsmattan.

Skulle jag köpa en idag skulle jag leta efter ljus och lykta eefter en med inkopplingsbar diff.
För att inte röra samman begreppen ska sägas att de flesta hjulingar saknar differential, de har alltså inget som benämns " fast diff," en differential är " inkopplingsbar " så till vida att den kan låsas, den är inget som kopplas till vid behov.. :geek: :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: bakaxel ATV Diff

Denny  
#312434 Har aldrig prövat polaris "turf" men har kört en hjuling med drivaxelras på ena sidan.. Det drog väldigt mycket åt sidan och gick i princip inte att köra utan att lägga i framhjulsdriften också. Men annars vet jag ingen maskin med en diffrential bak. har haft Suzuki, Yamaha och can-am. polaris 6X6 är det mycket påtagligt att maskinen känns understyrd och vill "rakt fram" speciellt med lite lass på flaket. (river mycket i gräset)

Användarvisningsbild

Re: bakaxel ATV Diff

Vardon  
#312442
anersimyra skrev:För att inte röra samman begreppen ska sägas att de flesta hjulingar saknar differential, de har alltså inget som benämns " fast diff," en differential är " inkopplingsbar " så till vida att den kan låsas, den är inget som kopplas till vid behov.. :geek: :geek: :smile:


Sant på det, återigen fick jag nytta av att jag reserverar mig mot tyckfel... Spåren i gräsmattan kvarstår dock...

Avatar Fallback

Re: bakaxel ATV Diff

Bengt.Svensson  
#312469 Jag har en gammal Kawasaki KLF300 2wd som har en riktig "diff" på bakaxeln. Den är väldigt smidig och lättkörd och just därför har jag lagt en del pengar på reparationer för att hålla den vid liv (förra ägaren var faktiskt Halmstad golfbana). Det finns en diffspärr men den används mycket sparsamt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).