Avverkning (slutavverkning)

Vad tycker timmeråkarna?

60 inlägg 26811 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

pertan  
#140754 extra roligt äre om man har fått uppgifter om att man ska ha 200m avlägg och det ska lastas av från skogen och när man kommer dit så äre kanske 60m långt och ett sten röse med stenbumlingar som är nästan lika stora som maskinen. å då ska man få plats med 3-4000m3 blir inte ja glad iaf å definitivt inte åkarna då det var bara 2 bilar som gick å det vart 2 vänder var för dem på en dag!

ska tillägga att det va i slutavv för att minimera misssförstånd :wink:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Tosca  
#140759
pertan skrev:extra roligt äre om man har fått uppgifter om att man ska ha 200m avlägg och det ska lastas av från skogen och när man kommer dit så äre kanske 60m långt och ett sten röse med stenbumlingar som är nästan lika stora som maskinen. å då ska man få plats med 3-4000m3 blir inte ja glad iaf å definitivt inte åkarna då det var bara 2 bilar som gick å det vart 2 vänder var för dem på en dag!

ska tillägga att det va i slutavv för att minimera misssförstånd :wink:

Vadnu, menar du att din inköpare/planerare använt gummimåttband och glömt att köra dit en stenkross för att förbättra vägen med lokalt material, som ändå låg i vägen?
Det har väl aldrig hänt förr!

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

pertan  
#141207 har räckt med dynamit så hade saken vare biff;) haha vet inte riktigt om d bara är jag som är van vid att få avlägg som är som en autostrada, och en egen separatlastare som lastar av åt mig vid vägen. tyckte det var ganska behändigt iaf :wink: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Skog  
#311945 Går alltid ut på vägen om det inte står något i traktdirektivet, är värdelös om man har ett dåligt avlägg inifrån och 7-9 sortiment grymt prestations nedsättande, ska ju ha milpeng på skotaren om man ska blanda lassen då.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Fredrik Reuter  
#312069 Härligt Skog att du hittat på en gammal tråd.
Hur ser det ut hos dig, har det inte blivit mer restriktivt mot att gå ut på vägen? Här är trenden att det huggs mer och mer inifrån. Det kan man ju ha åsikter om naturligtvis, men det stora är väl att tjälen inte behagar sitta lika ofta och länge längre...

Och om vi vänder på frågan och frågar skogsägarna; Hur är läget hos dig? Har du avverkat och diskuterat avlägg det senaste och har något att komma med i frågan?

Kommentera gärna!

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

isteskog  
#312071 Ibland måste man ju ut på vägen vid lossning, gäller bara att skrapa till om det blir spår. De större vägar jag sitter med i styrelserna i, så försöker vi få till att inte behöva gå ut på vägarna.

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Skog  
#312191 Jo man lär ju respektera markägarna om de har en väg de är rädda om,det är ju vädret som styr men är de så man kan körja hyffsat rakt utoch inte tvärsvängar även på en privat markägares väg så gör jag det om det inte utryckligen står i direktivet att det är förbjudet sen måste man ju städa efter sig ibland efter nått lass. Problemet tycker jag är att köparen, inspektorn tror i bland att 500m3 med 8 sortiment ska få plats på 22m avlägg när det står att man ska lasta av inifrån :surp: En rolig episod jag minns var när jag körde en Lördagskvää i yngre dar och jag funderade varför bilarna trängde sig förbi mig när jag lastade av, förstod rätt fort att jagstod på en rallysträcka då en Saab V4 hade nr lapp på sig :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Tosca  
#312232 Ja, då hade du helt enkelt lagt för få stockar som farthinder.
På enskilda vägar lägger jag gärna någon stock bredvid mig just för att slippa de som tror att det går, det räcker ju att en massapinne glider ur greppet och slinker ner på sidan för att olyckan ska vara ett faktum annars.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312270 När du står på vägen eller från sidan? Fattar inte riktigt.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Tosca  
#312330 När jag står på vägen, på vissa ställen är det tillräckligt brett för att folk ska kunna tränga sig förbi, å de flesta inser inte vilka risker de utsätter sig för.
När jag passerar lastande timmerbilar med personbilen undviker jag att köra förbi när de har kranen över lasset, känns mycket säkrare på det sättet.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

isteskog  
#312345 Jag blinkar med helljuset så dom ser en, sen åker jag förbi när de är i vältan med gripen. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Fredrik Reuter  
#312384 Jepp, jag håller med dig Skog, svängen ut på vägen är A och O, skillnaden mellan fiasko och succé skulle man kunna säga.

Men det är lite knivigt detta med avlägg. Lätt att det blir fel och speciellt om skogsägaren är utbo, då kan det bli retroaktiva sorgligheter.
Vad har ni och rensar vägen med förresten, ni som kör skotare, balk, sprängmatta, stockbro, ... ?

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Tosca  
#312435 Schaktblad. drar baklänges med det några gånger.

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Kriskar  
#314237 Ett stickspår uppgrusat med 0-90 för några tusen håller bra även för skotaren. Ger möjlighet till att skota och lägga av olika sortiment smidigt. Kan även gå på utsidan. Väntetider, nja så långsamma förare ser inte jag hos mig. Vi måste alla i processen sträva efter vinna-vinna lösningar för allas ekonomi. Och vilken sida som är rak är en "småsak"

Avatar Fallback

Re: Vad tycker timmeråkarna?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#314257 Vi brukar försöka grusa ordentligt före en avverkning. (0-32) Tyvärr så finns det skotarförare som
kör fram och tillbaka på vägen i onödan. Ex. bilen får inte plats vid avlägget då körs det i onödan
istället för att gå några hundra meter.
Skotaren är bredare än lastbilen och med band på så drar skotare upp skit på vägen och förstör grusningen. Inte bra för lastbilen, vi har branta backar :!:
Något som orsakar hjärnblödning är att skördaren fäller ut på vägen och drar åt sig trädet med påföljd att gruset sopas av vägen 😈
Städning efter avslutad skotning fuskas det med, blir halt av bark när det ligger i branta backar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).