Motorsåg och handhållet

Motorsågen i diskmaskin?

17 inlägg 7597 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågen i diskmaskin?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312113 Jag har sen tidigare en bänkdiskmaskin i garaget med återcirkulation av vattnet. Har tvättat en del motordelar i denna.
Funderar på om man skulle kunna ställa in sågen där! Vad ska bort innan?

Såg i nån tidigare tråd att nån tvättat delar i diskmaskin men en hel såg??

Tänkte såhär, bort med förgasare, luftfilter o ljuddämpare.
Fixa täcklock till insug o avgasport.

Kopplingskåpa, toppkåpa, svärd/kedja löst vid sidan

El?? Stoppknapp o värmebrytare borde kanske bort?

Tändspole/generator?

Tvättmedel? Vanligt maskindiskmedel tänkte jag.

Åsikter?

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

mghg  
#312135 Man får en genomgående rengöring av ett modernt luftfilter om man tvättar det i tvålvatten. Jag brukar använda varmvatten och såpa. Även kopplingskåpa och luftfilterkåpa kan göras rent på samma sätt. Diskmaskin går också bra.

Men att stoppa hela sågen i diskmaskin har jag aldrig hört talas om.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen i diskmaskin?

åberg  
#312144 Maskindiskmedel brukar ge ful yta på aluminium.

Kommer det in vatten och det råkar vara vinter när sågen kommer ut igen kanske det fryser i gashandtaget.

Fett på rätt ställe i kedjebromsmekanismen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

anersimyra  
#312157 Plugga insug, ljuddämpare och in med den i diskmaskinen bara.. :smile: :smile: Jag brukar högtryckstvätta sågarna när tillfälle ges.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

Huskyman  
#312159 Modigt! Det där skulle jag aldrig våga. Och vad tusan skulle frugan säga!!! :surp:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312170 :grin: frugan är ju inte ute i garaget o diskar som tur är, hon har en alldeles egen inne i köket.
Jag ska nog testa på en av dom äldre sågarna.
Tänkte på avluftningen till olja o bränsle, borde man kanske plugga oxå, olje hålet pluggar jag med ett avsågat o svetsat svärd.
Detta är väl inget jag tänkte göra ofta utan mer som en storrengöring när man är färdig för säsongen.
Man får väl blåsa rent o låta den stå o torka ordentligt efter, o sen smörja där det behövs så det inte rostar/ärgar.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

machonisti  
#312171
anersimyra skrev:Plugga insug, ljuddämpare och in med den i diskmaskinen bara.. :smile: :smile: Jag brukar högtryckstvätta sågarna när tillfälle ges.. :smile: :smile:

Det brukar även jag göra, med varmvatten. Vad brukar du plugga med?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

Vardon  
#312186 Ingen kommer ihåg en fegis :)

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

anersimyra  
#312192
machonisti skrev:
anersimyra skrev:Plugga insug, ljuddämpare och in med den i diskmaskinen bara.. :smile: :smile: Jag brukar högtryckstvätta sågarna när tillfälle ges.. :smile: :smile:

Det brukar även jag göra, med varmvatten. Vad brukar du plugga med?

När jag högtryckstvättat har jag enbart stängt chokespjället... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

machonisti  
#312194 Oops! jag lyckades få in vatten i förgasaren då, jag brukar trycka in tuggummi eller en kladdmassa som frun och ungarna sätter upp väggbilder med.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

anersimyra  
#312195 Lite vatten klarar sågen utan problem, heldränkta båtmotorer som legat flera dagar på sjöbotten brukar kunna starta efter att man tömt ur vatten, torkat stiften och dragit igenom ny soppa.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

machonisti  
#312198 Satte undan en Husqvarna på en dikesvall och skulle kasta undan lite virke. Sågen puttrade och plötsligt dansade den rakt i det vattenfyllda diket. Tomgången var lite knackig som tur var för den stannade strax innan dränkningen. Den gick efter tömning och torkning, den går till och med ännu.

Avatar Fallback

Re: Motorsågen i diskmaskin?

Ile62  
#312277 Jag har än ångtvättmaskin, men har inte använt den på sågen. Möjligen kunde den passa också här? Erfarenheter?

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

TrioBrake  
#317268 Hur gick det då?!

Användarvisningsbild

Re: Motorsågen i diskmaskin?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#317275 Har inte provat än. Har ett lämpligt objekt men vart osäker på vad för tvättmedel jag skulle prova med. Där står det just nu o stampar.

Hur varmt är det i en ångtvätt tro?
I diskmaskin blir det väl 50-60 grader o det fixar nog dom plastmaterial som finns i en såg.

Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).