Motorsåg och handhållet

vad för fel på dolmar 4605

27 inlägg 11645 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

totte  
#265665 Prova att ge den en sup på luftfiltret. Startar den till då så är det troligen inte nåt tändningsfel, då får den inte bränsle.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

anersimyra  
#311650 Sågen surar som sagt lätt igen.. :o

Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311676 Det är inte rätt. Det är bara o in med den till handlaren igen o ge han bakläxa!
Om du drar den med choke o missar puffen så visst, då surar vilken såg som helst igen.
Annars är det inte rätt.

Var den startad och justerad när du fick den?

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311747 Jag fick med sågen när jag köpte vedmaskinen från Finland.sågen var inte upp packad från kartongen,
Har kört en halv tank med sågen och den startade jätte lätt första gången.sen har den inte starta mera jag fick en ny tändspole men det hjälpte inte,har provat alla möjliga inställningar på förgasaren.
Provat med startgas och det händer inget,
sågen duger väl till fyllning i nått surhål

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

anersimyra  
#311792 Har du bytt stiftet ??

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311800 Har provat 3 olika stift

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

traktorz  
#311818
prodilass skrev:...
Har kört en halv tank med sågen och den startade jätte lätt första gången.sen har den inte starta mera...

Det räcker gott och väl med en halv tank med oblandad bensin i sågen för att den följdaktligen skall tappa kompressionen och resultera i nämnda slutliga startsvårigheter.

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311876 Jag kör bara med aspen 2-takt bensin,skulle inte köra på vanlig bensin för jag mår illa av avgaserna

   TS
Användarvisningsbild

Re: vad för fel på dolmar 4605

johan eriksson  
#311899
prodilass skrev:Jag fick med sågen när jag köpte vedmaskinen från Finland.sågen var inte upp packad från kartongen,
Har kört en halv tank med sågen och den startade jätte lätt första gången.sen har den inte starta mera jag fick en ny tändspole men det hjälpte inte,har provat alla möjliga inställningar på förgasaren.
Provat med startgas och det händer inget,
sågen duger väl till fyllning i nått surhål


Inga funderingar på att sälja den istället för att ha den som fyll?

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

Ile62  
#311903 Om det finns en god gnista och bränsledroppar givna till förgasaren ännu inte ger tändning, kan gnistan komma till falsk tidpunkt. Och detta händer, om svänghjulet har lossnat och vridat på sin axel. Har själv haft det en gång. Man måste alltså se, om gnistan kommer nära den punkten då kolven är uppe. Som du har flera stift, kan ett vara inskruvat för att anmäla genom snöret trycket av kompressionen och ett andra stift kopplat till elektroniken och hållet mot cylindern, med vilket du ser gnistans tidpunkt.

Avatar Fallback

Re: vad för fel på dolmar 4605

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312049 Jag hade lös svänghjulet och kollade,kilen på svänghjulet satt i spåret på axeln som den ska.
Det står ett N och S på svänghjulet, N markeringen är mitt emot första kontakten på tändspolen när kolven är i övre dö läge.
Man får dra rätt så snabbt i start snöret innan gnistan uppstår, ska det vara så?

   TS
Användarvisningsbild

Bästa diagnosverktyget är tändstiftet.

traktorz  
#312088 Knappast troligt att det är både ett tändnings- och bränslerelaterat problem, om inte sågen är amatörmässigt tillskruvad förstås.

Tändstiftets utseende brukar vara utslagsgivande i vilken ända man rationellt börjar felsökningen.

Men sågen har kanske inte tillräcklig gångtid för att ge nödvändigt utslag, huruvida det är önskvärt chokladbrunt i färgen, eller är blött eller torrt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).