Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Funderar på skördare

4 inlägg 3605 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Funderar på skördare

Magnus Andersson  
#311871 Funderar allvarligt på att skaffa mig en beg. skördare för gallring och viss slutavverkning.
Alla tips och råd mottages med begrundan och tacksamhet.
Prisbild, lönsamhet, fällor...ja what ever!



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Funderar på skördare

skogsjan695xl  
#311904 Cat 570 med logmax 5000 4 hjulig maskin, billigare än en 6 hjulig.

Användarvisningsbild

Re: Funderar på skördare

Seb macahan  
#311943 Vilka trådar om ämnet har du läst innan?
I min om "Nybörjare som köpt skördare" får du en hyfsad bild. Sen får du nog rada upp lite mer kriterier. Hur ny maskin ska du köpa, vilken budget har du, hur mycket skog (hur mycket kommer du att köra), vad är viktiga #skills på maskinen, smidig, stark, komfort, etc.
lönsamhetsfrågan kan jag nog avhandla snabbt, den ordet existerar nog inte i sammanhanget :lol: . lite skämtsamt men den stora motivationen för mig vara att sköta skogen som jag vill och för att jag är intresserad av maskiner (Hobby).

Avatar Fallback

Re: Funderar på skördare

Chuck Norris  
#311950 Jag har också ungefär samma tankar, skulle gärna köpa en skördare och köra själv istället för att leja bort. Det som talar stort emot är lönsamheten. Bara att sälja virket som leveransvirke med betalning enligt prislista med ev lite påslag gör att man förlorar ända upp till 50-100 kr/fub i en slutavverkning. Det innebär att man får köra gratis och det har inte jag tid med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).