Motorsåg och handhållet

Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

16 inlägg 5746 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

anersimyra  
#311573 Som rubriken anger är jag positivt överraskad av Dolmar 4605 med handtagsvärme. Sågen är visserligen inte lättast i klassen men välbyggd och lätthanterlig. Efter ca 10 timmars arbete och efterföljande förgasarjustering går nu sågen som ett " skott.".. :smile: gången är glädjande nog väldigt lik HVA 346 XP. Handtagsvärmen är inte särskilt hög men jämnt fördelad över hela greppytan och blir aldrig brännvarm. Konstruktionen med " hjälpstart " gör att startapparaten blir relativt bulkig och kan till en början upplevas som klumpig. Dock kommer den konstruktionen väl till pass vid underkvistning med skjutande kedja när stammen ligger i knähöjd, det blir alltså lättare att stötta sågen på högerbenet vid det momentet. Vill man som jag köra med barkstöd rekommenderas att ändra profilen på den nedre sporren, man rundar helt enkelt av sporren och flyttar upp spetsen något högre. Kastskyddsbågen har likt HVA 550 en kort gång och slås lätt i genom att vicka fram handleden en kort bit. Det medlevererade 15" svärdet är sannolikt ett Oregon Pro am, kedja ( Oregon helmejsel ) och svärd är 0,325 1,5 mm. Tankvolymen har jag inte kollat, antingen är den liten eller sågen relativt törstig, vilket som är ett litet minus, kanske detta ändras efter fler gångtimmar ? Hur som helst fick jag väldigt mycket såg för pengarna. Sågen kan verkligen rekommenderas för den sugne.. :smile: :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311576 4605 går ungefär som 346 och vill man ha lite till så är 5105 en bra såg.
Jag hade inget positivt o tycka om de här "Kärringstartapparaterna" när de kom. Jag tänkte de håller väl inte likt de andra som gjorts, men de verkar funka faktiskt. Det vis du upplever det positivt med den lite större kåpan hörde jag från en annan likadant i somras.

Oregon Pro AM heter svärdet oavsett om det är halv mejsel eller mejsel kedja. Troligen Supåer 20 kedja, 21LPX om det är mejseltand, 21BPX halvmejseltand.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

anersimyra  
#311582 Som jag skrev är svärdet troligen ett Oregon Pro am och kedjan troligen Oregon helmejsel. Svärden " döps " som sagt aldrig efter de kedjetyper som passar.. :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311596 Varför bör man modifiera barkstödet?

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

bodaedet  
#311625 Är den jämförbar med 346 styrkemässigt, har behov för en proffs såg på hemma på gården. Mina andra 346or sitter på skördaren och skotaren. 357an och min senaste 346 har fått ben 😈
Är lite tveksam till 550 då jag inte hugger så mycket längre med såg, så den kommer bli hängande mycket.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

anersimyra  
#311648
bodaedet skrev:Är den jämförbar med 346 styrkemässigt, har behov för en proffs såg på hemma på gården. Mina andra 346or sitter på skördaren och skotaren. 357an och min senaste 346 har fått ben 😈
Är lite tveksam till 550 då jag inte hugger så mycket längre med såg, så den kommer bli hängande mycket.

Den är definitivt jämförbar med 346.. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

anersimyra  
#311649
Mangan skrev:Varför bör man modifiera barkstödet?

Den nedre sporren är vinklad för mycket framåt, den häktar alltså för lätt i stammen, precis som du upplevde på din 550. Men det var lätt fixat med flatfilen.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

Elfving  
#311659 Kul att du är nöjd med en udda såg! Jag har alltid hållit på med udda märken (udda i skandinavien) och inser när jag läser om diverse problem på detta forum att alla är ungefär jämndåliga... I de flesta fall är rådet att köpa nåt med närhet till service, problemet med dagens sågar verkar förvisso vara att de är för avancerade för vanlig serviceverkstad att reparera, alternativt att serviceverkstaden inte är tillräckligt kompetent. Varför man ens förutsätts behöva service under det första bruksåret förstår jag inte. I slutänden för en F-skattare har det inte jättestor betydelse om man köper flera såg på ett år (under 10000 i kost) därför blir diskussionerna enbart en debatt angående märkesprestige.

Avatar Fallback

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311662
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Varför bör man modifiera barkstödet?

Den nedre sporren är vinklad för mycket framåt, den häktar alltså för lätt i stammen, precis som du upplevde på din 550. Men det var lätt fixat med flatfilen.. :smile:


Nu hade det ju varit läge att säga "vad var det jag sa", men jag är inte sån... 8)

Såg igår att det blir märke i barken där barkstödet glider vid kvistning. Nu är det så runt och fint så det gör inget.

Du har inte bild på före/efter din modd? Vore kul att se hur det sitter på den sågen.

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

anersimyra  
#311663 Jodå jag kan ta bild, visserligen blir det bara en efterbild. 550 har ett betydligt bättre utformat barkstöd som jag inte ens lägger märke till med min kvistningsteknik. På Dolmarn var stödet större och inte alls lika genomtänkt.. :o

   TS
Avatar Fallback

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311665 Gärna efter-bild, ja! Och kanske en "in-action" eller där man ser hur du har sågen när den tar i (eller skulle ha tagit i om du inte moddat stödet).

Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

anersimyra  
#311670 Det blir kanske t.o.m en film, jag fick en sån där " gåpro " av sambon i julklapp..en " svart edition ".. :smile: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

totte  
#311678
anersimyra skrev:Det blir kanske t.o.m en film, jag fick en sån där " gåpro " av sambon i julklapp..en " svart edition ".. :smile: :smile:


Det kan bli riktigt kul! :grin:

Avatar Fallback

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

stefan elvis  
#312312 Jag har tagit bort begränsarna på l och h skruvarna på förgasaren öppnat upp ljuddämparen lite och
monterat ett 8kugg ringdrev på min 4605h, och hej vad den går. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dolmar 4605 H en positiv överraskning.

Ferguson system  
#312321 Bilder?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).