Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Egon 2015

166 inlägg 58833 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Peteflamingstar  
#310921
tallen100 skrev:Finns många som inte använder huggarbyxor...


Jaja, men då så, då är det ju inget att anmärka på! :???:

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

boksson  
#311108
boksson skrev:Var ute på fastigheten och kollade i går, inga vindfällen alls men jag gick inte genom allt. På vägen ut till skiftet syntes få spår av stormen. NV -Skåne


[/quote] Det låter jättebra! Har skog i NV Skåne men bor åt tjottahejti så jag biter på naglarna varje gång jag hör att det blåser där nere och jag kan inte kolla hur illa det är. Var ungefär är det du har kollat om jag törs fråga? Vi har skog en bit upp på Hallandsåsen.[/quote]

Mellan Munka Ljungby och Eket. Det jag så på vägen dit var några nedblåsta granar vid nyupptagna hyggen och ett och annat ströträd i övrigt. Så har du inte några nya hyggen eller nygallrade områden så kan du nog vara ganska lugn. :smile:

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

orre  
#311121 Här hos mig strax utanför Tibro har det gått ner 40 ströträd på 25 ha men i den vindexponerade 50 åriga granskogen planterad på f.d. åkermark blev det ett hål på ca 0,5 ha
Är inte helt nöjd med att Södras inköpare övertalade min far att hugga bort vindskyddet 😈
10861023_809690092423245_5116166787919370293_o.jpg

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Fredrik Reuter  
#311122 Hej,
Hittade inget om totala skador, men Södra bedömer att 3 miljoner skogskubikmeter föll i Stormen Egon.
Ganska lindrigt alltså. I jämförelse som nedan:

Gudrun: 75 miljoner
******************************************************************************
Per: 16 miljoner
****************
Egon: 3 miljoner
***

Detta är dock bara en bedömning och Skogsstyrelsen har precis börjat sin inventering.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6066621

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

JPW  
#311274
boksson skrev:Mellan Munka Ljungby och Eket. Det jag så på vägen dit var några nedblåsta granar vid nyupptagna hyggen och ett och annat ströträd i övrigt. Så har du inte några nya hyggen eller nygallrade områden så kan du nog vara ganska lugn. :smile:


Mycket stort tack!

Har ett par helt nya hyggen men med kanter mot lövskog, mest. Värre är det nog för grannen som jag med en av avverkningarna gav en rejäl, helt exponerad ny kant mot väster till en andragallring gran...

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

jannee  
#311333 Vet inte om man ska gråta eller skratta åt eländet. har nu gått i styvt 3 dagar och bara sågat loss vindfälle, några ströträd men det mesta öster om en ny hyggeskant (grannen avverkade fram till rågången i höstas) 95% av de omkullfallna träden är det röta i . M.a.o. egentligen ingen större synd.
Även tur i oturen är jag redan innan jul gjorde hyggesanmälan, kan m.a.o. ta de kvarvarande stammarna, förhoppningsvis är de rötfria.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

isteskog  
#311336 Så då kan man sägha att Egon hjälpte dig på traven... skämt åtsido ... trökigt med vindfällen överhuvudtaget. Här uppe fick vi 50cm snö som fastnade på grenarna, har redan börjat knäckas lite. Bävar! för ikväll kommer det mer snö :???:

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

molnia  
#311372 idag var jag frisk nog på eftermiddagen att ta en promenad i skogen. möttes av dessa 2 ställen.
stormen egon Panorama1L.jpg

stormen egon Panorama2L.jpg


jag gick över 2 av 3 skiften som gården består av, ett som har grannar med hyggen första bild där hade ca 15 träd på hela skiftet i minst klentimmer-storlek fallit.
bild nr 2 tillhör det skiftet som vi slutavverkade på i våras. men på detta skifte som är på lite mer än 8ha, så har minst 45 träd fallit., ca 25 vid kanten av hygget och ca 20 ute på. Men ca 8ha är ju slutavverkat så det är ca hälften av de som fallit som stått ute i kvarlämnade "hänsyns områden" mitt på hygget vid berg och blöta. inte så smitit att komma åt alla strö-träd ute i ett nu markberedd hygge. tack o lov att vi inte har fröträd där, vågar jag inte tänka på hur mkt som legat omkull.
det tredje skiftet som min far har tittat på är det endast några fåtal träd som fallit. Har inte gjorts några hyggen där nyligen.
totalt på ca 37 ha så är det lite mer än 60 träd omkull.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311531 Vet inte om det räknas som Egon fortfarande, men det blåser en hel del här mell Göteborg och Borås fortfarande. Tog en sväng på byn, och det ligger fler träd nu än efter Egon, särskilt en grangallring.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Amatörhuggare 62  
#311900
m_107.jpg
m_103.jpg
[attachment=1]m_

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

loppan  
#313619 Då var man igång igen då som förkapare.
Ca 170 fub hittade vi denna gång så det var ju betydligt bättre än tidigare stormar.
Men det tar tid att jaga ströträd.


Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#313625 Blir det djupa spår efter maskinerna? Det är ju inte direkt bra väglag.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

loppan  
#313639 Det är ett spår efter skördaren tvärs över hygget i filmen,skotaren körde fast så det får bli ett senare bekymmer.
Bottenlöst är väl en inte helt orealistisk beskrivning.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321944 Mycket virke kvar efter Egon http://www.atl.nu/skog/mycket-jobb-kvar-efter-egon
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

molnia  
#322265 vi fick ut vårat sista virke i lördags som ska levereras . Nu ligger det bara hemved kvar i skogen.
bilderna är från fredagen så det blev knappt ett halvt lass till efter bilden togs.

20150313_6624L.jpg

20150313_6628L.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).