mån 09 feb 2015, 21:03#315508
bjed0001 skrev:Jag tänker att det måste finnas någon begränsning, om det inte är en kortare livslängd så vad är det då? Lagstadgad ljudnivå? Vibrationer? Avgasutsläpp? Bränsleförbrukning?
Om nått är för bra för att vara sant är det oftast det också. Så vad kostar det att trimma sågen? eller är det bara positiva effekter?
Kommer det in mer syre så behövs det mer bränsle, annars skulle man ju inte behöva justera förgasaren efter att ha filat och petat i sågen. Så det är ju å ena sidan ett faktum att det går åt mer soppa, å andra sidan behöver en starkare såg mindre tid genom stocken. En bättre fråga är alltså om bränsleförbrukningen per prestation ökar. För egen del kan jag bara gissa och då gissar jag att de absolut flesta modifierade sågar drar mer för ett givet arbete.
Ljudnivå är lätt att öka genom att exempelvis vidga dämparen, kan bli ett jävvra väsen. Tillverkarna verkar åtminstone ha krav på sig att uppge ljudnivå eftersom det står i manual och (iaf på min 346) på kåpan, vet dock inte hur hög nivån kan tillåtas vara. Det är ju så att alla varor som säljs kommersiellt inom EU skall vara CE-märkta, finns säkert nån begränsning av buller som tillverkaren behöver gå under för att ärligt kunna sätta CE-märkningen på varan.
Vibrationer kan garanterat öka.
Avgasutsläpp går garanterat att ändra, skulle tippa att en del ämnen ökar mer än effekten.
Sen är det ju skillnad på trimma och trimma, för en tävlingssåg kan man byta bort en massa registerbredd mot toppeffekt, det gör man inte med en brukssåg, då blir man galen. Eller är.