Motorsåg och handhållet

Måttband eller?

32 inlägg 11480 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Robertberg  
#311430 Hade vi inte exakt denna denna diskussion för nåt år sen? Har för mig att Mangan var trådskapare :smile:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311431 Jo, jag försöker snacka upp idén, så jag får riskkapital. :ugeek:

Jag minns att jag undrade om måttband vid 3m-massahuggning, var det den tråden?

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

rikard_e  
#311433
isteskog skrev:Display i hjälmvisiret som är kordinerat med sågen och någon lite lätt grej man nålar fast vid roten. Blinkande så att man ser den, eller med en signal så att den kan hittas. Dataprislista integrerat i hjälm och visir..... :wink:


Ja precis! och så ge visuella apteringsförslag!

Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

svampbob  
#311435 Jag tycker att det borde gå att fixa en längdmätningsfunktion i själva sågen. Någon typ av digital död räkning. Man sätter svärdet mot rotändan och nollar där och sedan ger displayen kontinuerligt avståndet från senaste nollningen.

Avatar Fallback
isteskog  
#311438 Laserklaven i sågen... :wink:

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

mikael_s  
#311442 Det blir fint när man kan samköra Galieleo, GPS och Glonass för att få centimeterprecision på differentialmätningar. Tryck på nollknappen vid rotkap och läs av displayen vid kapläge. Eller få en indikering när du kommit fram till en viss längd. Lägg till diametermätning så kan man kvista hela stammen och göra diamtermätning vid varje X meter så räknar sågen ut bästa aptering enligt den prislista du laddat hem från köparen.

Kanske nån gång i framtiden, om vi nu skall fortsätta såga med motorsåg...

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311450
mikael_s skrev:Det blir fint när man kan samköra Galieleo, GPS och Glonass för att få centimeterprecision på differentialmätningar. Tryck på nollknappen vid rotkap och läs av displayen vid kapläge. Eller få en indikering när du kommit fram till en viss längd.


Såklart, man säter bara upp en lokal station vid hygget, så kan man utåg från den. Lite svårt kanske om stammen lutar, men det är bara att mäta (x,y,z) .

Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

Fredrik Reuter  
#311455 Hej,
Jag tog mig friheten att dela tråden och starta en ny för Niklas PDF om 1955 år visioner om 2005 års skogsbruk.
Tycker den förtjänar en egen tråd.
För er som vill diskutera den eller läsa PDF:en så är tråden här:

viewtopic.php?f=1&t=21530

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Jonashuggare  
#311463 Det går inte snabbare eller speciellt smidigare med en" puck" som man fäster i rotändan, du måste då tillbaka till roten, mätglasögon kan man nog glömma då jag provat jobba med skyddsglasögon och de immar igen vid kraftig svettning eller olika vädertyper.
Däremot en fast bas man ställer i skogen inom synhåll som man kommunicerar med en knapp/display på sågen kanske.....

   TS
Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311470 Det beror såklart på hur och vad man hugger, men jag hamnar som sagt var allt som oftast vid roten ändå efter upparbetning. Det borde gå att projicera bild på finmaskigt nät också...

Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311481
mikael_s skrev:Det blir fint när man kan samköra Galieleo, GPS och Glonass för att få centimeterprecision på differentialmätningar. Tryck på nollknappen vid rotkap och läs av displayen vid kapläge. Eller få en indikering när du kommit fram till en viss längd. Lägg till diametermätning så kan man kvista hela stammen och göra diamtermätning vid varje X meter så räknar sågen ut bästa aptering enligt den prislista du laddat hem från köparen.

Kanske nån gång i framtiden, om vi nu skall fortsätta såga med motorsåg...


Tvivlar på att det blir tillräcklig noggrannhet i en tätare skog med en sådan manick. På öppen mark där emot.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

palbin  
#312610 Jag har med mig en tremeterspinne med 90-graders
profil (för styvhet) - en 90-graders standardlist helt
enkelt - går ju inte att stoppa i fickan - men funkar
bra för mina ansråkslösa behov - lätt, stabilt och på-
litligt ... .

Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312702 Jag skissade på en digital mätare för ett par år sen som jag tror skulle funka.
Jag lämnade idéerna till en bekant som skulle hjälpa mig med elektroniken men han har aldrig hunnit med det.

Ett typ hammarskaft med en vass pigg på som man slår fast i rotändan.
På sågen en display o en nollknapp.

Man slår fast piggen, håller svärdet intill, nollar o sen visar displayen kontinuerligt avståndet.
Sedan är det bara att nolla samtidigt som man kapar.

Kommunikationen mellan har jag en lösning på som jag tror skulle funka men som sagt, en prototyp måste till.

Det som sitter i roten kan ju utformas hur som helst egentligen bara det kan hysa det elektroniska.
Kanske integrerat i handtaget på saxen om man lägger dit en fjäder som håller saxen spänd t. Ex.

Kanske finns nån här som är duktig på att bygga det elektriska o skriva mjukvaran. :smile:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Måttband eller?

Hema  
#312709 Inom en snar framtid kommer nog små "puckar" kunna bli så billiuga att man kan lämna dem tills man lägger dem i virkeshögen eller om de blir en engångsgrej..

Jag önskar kanske konstigt nog icke mer elektronik när jag ska ut i skogen. Däremot kanske ett finurligt markerat måttsnöre vore lite enklare än bandet. När jag tar hand om vindfällen blir det att jag börjar kapa från toppen (då jag gör ved av dem) och då kommer jag således inte tillbaka för att ev. ta bort någon sändare.

Men kommer någon på en smart lösning är jag inte den som säger nej. :)

Användarvisningsbild

Re: Måttband eller?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312862 Det blir ju inte lätt att komma på något bättre än måttband. Jag menar: Hur många sek tar det med måttbandshanteringen? Inte många. När du gör reträtt när trädet faller ligger högerhanden om måttbandet och fixar till kroken - återvänder till roten - fäster och är igång. Sen tar det några sek att läsa av också... men inte många.

Frågan är väll egentligen när man kommer på ett elektroniskt järnspett... ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).