Små skogsmaskiner och övriga maskiner

winchbatteri

7 inlägg 2450 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

winchbatteri

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31138 Om jag vill sätta ett dedikerat winchbatteri på atvagnen ska jag köpa ett startbatteri eller ett fritidsbatteri?

//



   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31140 Jag skulle använda ett fritidsbatteri.

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31150 Det är inte helt självklart...

Ett fritidsbatteri är energioptimerat, men en vinch drar ju rätt rejält med ström, så ett startbatteri (effektoptimerat) kanske inte är fel ändå.

Mitt råd är att tala med en försäljare som kan och säljer batterier som sitt levebröd.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31151 Jag ser det inte heller som helt självklart, därav min fråga här. Så fram med era teorier nu...

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31192 Nej, håller med om att det inte är helt självklart, dock tror jag att det fungerar bäst.
Jag har gått över till fritidsbatterier i min boxer.
Hade tidigare mycket problem med batterierna i den, men efter skiftet har problemen upphört.
Jag antar att detta beror på att fritidsbatterierna är mer optimerade och stryktåliga.
De är mer förlåtande för omild användning och urladdning.
Men det är en teori jag har...

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31198 Batteri gubben säger fritidsbatteri, absolut fritidsbatteri. Han sa att man winchade 4 gånger så länge med ett sådant motför ett startbatteri. Han tyckte man skulle köpa ett 75 ah standard som sitter i alla husvagnar.

   TS
Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31201 Precis såna jag har nu, fungerar utmärkt. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).