Öppna kategorin

Dåligt batteri på ny bil

10 inlägg 5476 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dåligt batteri på ny bil

anersimyra  
#311183 I dag skulle jag hämta min nya Ford Ranger 2013 , bilen har varit långlagrad med 1 mil på mätaren. Bilen kördes från hallen till verkstaden för montage av kåpa. Bilen ställdes sen utomhus i ca 2 minus över natten. När jag skulle hämta bilen i dag visade det sig att batteriet var såpass urladdat att bilen inte startade. Kan batteriet bli " som nytt " om det laddas med en bra laddare ? Eller ska jag kanske begära ett nytt batteri ?.. :roll: :roll:



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Dåligt batteri på ny bil

bgl  
#311187 Byt! Redan transporten på lastbil,båtar,fler lastbilar mm som "följer med" vid import från USA tar hårt på batteriet. Många starter med korta körtider tillsammans med kanske dålig utgångladdning vid lagring kan bli mer än vad ett batteri är avsett för.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt batteri på ny bil

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311188 Jag hade begärt nytt batteri direkt.

Vad jag hört har ett batteri som laddat ur så djupt tappat x antal procent i kapacitet även om det laddas upp ordentligt så det skulle jag aldrig godta på en ny bil.

Avatar Fallback

Re: Dåligt batteri på ny bil

tallen100  
#311191 Begär ett nytt! Det batteriet du har i bilen blir inte gammalt, visst det kan gå ett tag om du laddar upp det ordentligt men det blir aldrig bra.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt batteri på ny bil

anersimyra  
#311192 Tackar för alla svar, jag har talat med batteripolen och har därefter begärt ett nytt batteri.. :smile: :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Dåligt batteri på ny bil

bgl  
#311208 Det var något förhastat att förutsätta att en Ranger kommer från USA.Lite koll visar att den produceras både i bl.a. Sydafrika och Thailand!

Användarvisningsbild

Re: Dåligt batteri på ny bil

Kse  
#311263 Be att dom gör ett belastningstest så får du svart på vit hur konditionen är, tycker det känns lite häftigt att kräva ett nytt batteri för att det laddat ur en gång.

Det kan ju däremot vara nått fel på batteriet så det är lika att kontrollera.

Avatar Fallback

Re: Dåligt batteri på ny bil

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311270 Ett sidospår om bilbatterier, om man köper ett bilbatteri nu och ställer undan det utan att använda det, finns det någon åldersgräns? Köpet ett bateri til traktorn på chans som inte behvödes (än...) och funderar på om det är vettigt att lämna tillbaka eller funkar att ha i reserv.

Användarvisningsbild

Re: Dåligt batteri på ny bil

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311276 Funkar bra att ställa undan men du behöver nog ladda det någon gång i månaden. Det allra bästa är att koppla på en CTEK-laddare som kan sitta på hela tiden, men den kostar nästan lika mycket som batteriet :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dåligt batteri på ny bil

Kse  
#311278 Se bara till att underhålls ladda den med jämn mellanrum så är det inga problem.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).