Skotare

Skördaraggregat uppåner!!!

21 inlägg 11976 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31096 Jo jag kan tänka mig att datorn gör hela jobbet för att få det snabbt och rationellt.

Andvändningsområdet för mig är väl mest för att det är kula att bygga och hugga ut ved för värming av huset och timmer till bamsesågen.
så helmanuellt skulle funka för mig i det hänseedet, det blir väl då man kvistar som man måste köra kvistknivarnas tryck mot trädet samtidigt som man kör matarrullarna men det måste väl huvvet klara av.....

//Tänk förresten på att skördaraggregatets ventilpaket är avsett för avlastat konstanttryckssystem eller lastkännande system.//

Avlastat konstantrycksystem??? är det som till vedklyven eller? matning och retur och aggregatet tar olja när det behövs

Kommer ventilpaketet ens att funka om det har lastkännande mot en traktor?

vet inte rktigt hur det funkar på ett aggtegat så fäörklara gärna mer.

Aggregatet är inte köpt än, jag har 2 på lut som jag ska kolla på, en som är en stegmatare och den andra är med drivrullar

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31100 Kolla upp med säljarna vad aggregaten kräver för hydraulik.
Avlastat kosntanttryck system så behöver du en rätt så dyr pump.

Lite enkelt förklarat:

En Blondins skotare och din Teg tex går med öppet centrum system så att säga. Pumpen pumpar olja runt runt runt hela tiden.

En Blondin Snok har konstantryck system, Constant Pressure system. Den har en pump som pumpar konstant ca 150 kg
(MEN den kan pumpa 300kg då den får en inpuls från hydrauliken men så fort inpulsen försvinner så går den tillbaka till 150kg)

En skördare i dags läget vilken som har avlastat konstant tryck system.
Den pumpar väl ca 30 kg då den bara står å går men få den en inpuls från LS det lastkännande systemet (Load Sensing system) så skickar den på tryck och flöde.
Pumptrycket anpassas hela tiden efter det högsta lasttryck.
Tex stänger skördaren kvistknivarna som är inställda på 60kg så pumpar pumpen det men skulle du kapa till så skickar pumpen på uppåt 250 kg.
Alltså pumpen går efter det högsta LS tryck.

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31104 Hej!

På ett ventilpaket till tex en skogskärra så går pumpen med fullt flöde hela tiden. När ingen funktion används så går all olja igenom ventilpaketet och i retur till tanken.

På ett konstanttryckssystem har man en hydraulpump med variabelt flöde. Pumpen reglerar flödet själv så att ett bestämt tryck hålls hela tiden. Det är alltså i princip inget flöde när man inte använder nån funktion. Systemet brukar vara avlastat så att det går ner till ett vilotryck typ 30-40 bar när ingen funktion används.

Skördaraggregatets ventilpaket är alltså stängt mellan tryck och retur när ingen funktion används medan skogskärrans är öppet.
Så det blir problem om du kopplar en traktorpump direkt till skördaraggregatets ventilpaket, traktorn kommer att gå väldigt tungt när man inte kör nån funktion då.

Avatar Fallback
Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31114 så kontentan blir att ska man andvända ett gammalt skördaraggregat så måste man byta ventilpaket lr köpa en dyr tryckkännande pump?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31115
Braxsele skrev:så kontentan blir att ska man andvända ett gammalt skördaraggregat så måste man byta ventilpaket lr köpa en dyr tryckkännande pump?


Allt går ju å lösa men det kan ju kosta nån krona.
Ta reda på vad det är för system på aggregaten.
En beg pump går ju alltid å köpa annars.

Användarvisningsbild

Re: Skördaraggregat uppåner!!!

Fredrik Reuter  
#327127 Lyfter en gammal tråd.
Kan vara intressant och taggar den också #byggaegenprocessor

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).