Gallring

Vad är värdet på en stam?

108 inlägg 42558 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#310977 70 cm mellan stammar på röjning är tätt, det blir över 10 000 stammar/ha. Handlar det om första röjning då visst, mangan.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310993
isteskog skrev:Nu har ju jag köpt den välskötta skogen :wink:
Skiften jag köpt till har ibland haft bestånd som varit vanskötta, därav min kommentar!
Det är som halvproffs skriver, viktigt att sära på stammarna så tidigt som möjligt.


Och ungefär hur tät får de stå innan du särar på dem? Har du någon fast gräns? Olika för röjning och sista gallring?

Jag vägrar sära på stammarna innan jag köpt skogen i alla fall, så ibland får det bli vid gallring även om man förstås skulle önskat att det gjorts tidigare. :)

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310994
machonisti skrev:70 cm mellan stammar på röjning är tätt, det blir över 10 000 stammar/ha. Handlar det om första röjning då visst, mangan.


70 cm var minsta avstånd mellan två lämnade stammar, inte genomsnittliga avståndet i hela beståndet!

Avatar Fallback
isteskog  
#310998 Försöker få till stammar med en jämn krona i sistaröjningen. Går inte det får man gallra bort de ensidiga stammarna eftersom.
Går sällan efter stamantal eller relaskopytor, utan köttögat får bedöma .... nästa generation kanske idiotförklarar en :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311001 Undviker du frågan, eller är jag dålig på att förklara? :)

Hur tätt får två stammar stå i röjningen för dig, det är ju viktigt att ställa isär?

Och frågan har varken med grundyta eller stamantal att göra, utan det är mellan två enskilda stammar och inte snitt i beståndet.

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

axwell  
#311007
Mangan skrev:Hur tätt får två stammar stå i röjningen för dig, det är ju viktigt att ställa isär?

Och frågan har varken med grundyta eller stamantal att göra, utan det är mellan två enskilda stammar och inte snitt i beståndet.


För min del; två björkar kan få stå så tätt som 30 cm, två granar minst en meter, har sällan två friska tallar intill varandra, gran/ björk där beror det på resp. höjd och lutning pga. piskrisk.
Det här förutsätter att det annars blir för stor lucka till omkringstående träd.

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#311010 vet inte vem mangan menar men jag försöker få så jämnt avstånd som möjligt. Får nog bekänna mig till isteskog att jag inte jobbar enligt provytor osv men försöker göra grönkronan fri men ibland blir man snål. Avståndet kan jag inte precisera men vill nog ha en meter om det inte är en björkdunge för jag behöver även slanor till flis.

   TS
Avatar Fallback
isteskog  
#311013 Nästan hur tätt som helst, Mangan! Huvudsaken är att kronorna är jämna. Röjer ju i regel 3 ggr i ungskogen, så då har man har tid på sig att dana beståndet under flera röjningar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#311026 Det är ingen dålig insats att röja tre gånger. Fördelen med tätt bestånd är att kvistutvecklingen i sidled avtar och toppen tvingas ränna vilket borde gynna en någorlunda kvistfri stam och relativt långa stammar på kort tid. Det gäller dock att vara observant att stammarna inte blir för klena. Ett sånt självsått tallbestånd 1:gallrade jag för 10 år sedan. Det gav endast ca 15 fast m3 men massor med ved på 1,1 ha.

   TS
Avatar Fallback
isteskog  
#311033 Hur ser det beståndet ut i dagsläget, machonisti :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#311044 Kvistfria långa stammar dock farligt klena vid gallringstillfället men hade tur att det inte var snöbrott under de första åren. Latheten har inte varit och tittat på flera år nu [-X

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#311387 Skall försöka mig på en liten kalkyl idag igen, prövade på samma sak igår. Den kalkylen blev otroligt lönsam. Idag blev det mycket sämre!

Förenklade 2 gallringen och räknade inte på klentimmer så den kalkylen kan ge större avkastning.

(ni får jättegärna tycka till, det är liksom meningen)
timmerställning: 900 - 1000st
andra gallring : 1600st
första gallring: 2200st
Andra röjning: min 2600 st

Gallras 400 stammar mellan röjning och 1 gallring a´1,7€ får man brutto 680€ eller ca 21 fpb per hektar
(eller 15 sek/stam ger brutto 6000 sek på 18,75 fub)
Gallras 400 stammar mellan 1 & 2 gallring a´4,3 € fås brutto 1720 € eller ca 61 fpb per hektar
(eller 37,70 sek/stam ger brutto 15080 sek eller 54,5 fub)

Från dessa illusionspriser skall huggar- och skotararvodet räknas bort.

Är detta relevant????

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311426 Jag räknar med vad alternativet skulle kostat, dvs en maskingallring. Det är ju ungefär samma härad som det man får betal, men tycker det är mer relevant. Råvaran fr du lika mycket betalt för, det är jobbet du ersätter maskinen med dig själv. Och det är INTE bra betalt. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#311736 Skillnad mellan en leverans m3 massa och en rot dito är hos oss ca 12 €. En liten variation mellan sortiment förvisso men generellt kan man använda dessa utgångsvärden:

Leverans ca 28€/fpb
Rot ca 16€/fpb

Räknas värdet på en stam bör man väl egentligen använda rotpriset som bas. Vilket är ca 43 % lägre än leveranspriset. En 2 bitars 1: gallringsstam stående i skogen är värd 1,7€ x 0,57 = 0,97 €.

Alltså under 1 € eller runt 9 kr. Sedan skall det även skattas på den stora förtjänsten!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311761 Det lät billigt och här får man nog räkna 200:-/fub i skillnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).