Motorsåg och handhållet

Barkstöd 550xpg?!

111 inlägg 47454 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310839 Skruvarna var lika långa.

Huggarn, du får gärna beskriva hur du använder barkstöd vid kvistning. ;)

Den som inte orkar hålla i en 550 utan barkstöd, kanske skulle börja träna lite?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310845 tror att det blivit lite bättre nu! men på dom första 550 och 560 där man skruvade undan barkstöden så var det väldiga problem med att oljetanken läckte! mitt frampå på 550 och under ljuddämparen på 560! tror att husqvarna på senare modeller har ordnat en extra skruv som håller ihop motorhalvorna, och på det viset lindrat problemet något! men som sagt, varför köra utan barkstöd? :roll: så ni som funderar på att köpa en beg 550 eller 560, försök att få tag i en ifrån 2013 eller nyare! för att vara riktigt säker så är det dom med "flip up" tanklock/oljelock som gäller!

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310851
Mangan skrev:Skruvarna var lika långa.

Huggarn, du får gärna beskriva hur du använder barkstöd vid kvistning. ;)

Den som inte orkar hålla i en 550 utan barkstöd, kanske skulle börja träna lite?


Jomenvisst serru! barkstöden används ju som bekant inte vid kvistning! och det vet du! så varför fråga för? för att vara lite dum eller?

fäll träd,kapa timmer eller rotkapa vinfällen heltid du mangan utan barkstöd så ska vi se hur stor i korken du är sen jämfört med dom som använt barkstöd? :lol:

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310856 Nu handlar tråden om barkstöd på 550xpg, som du kanske vet Huggarn, så varför tjata om stormkapning? Då använder man lämpligen en större såg när du kapar, fäller och stormkapar på heltid. I alla fall inte om det är lite grövre skog. Då har jag en större såg med barkstöd.

Rätt sak på rätt plats, rätt såg till rätt ändamål och barkstöd bara när det behövs. Fattaru? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310860 Så vid rotkapning använder du större sågar än 550 och 560? varför är ju en gåta förvisso? men jodå jag fattar vettu! frågan hur man lyckas få barkstödet att vara i vägen vid kvistning kvarstår? fattaru? man måste nästan vara en riktig "talang" för att lyckas med det! det är ju du förvisso så för din del så är det ok!

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

550  
#310869
Huggarn skrev:tror att det blivit lite bättre nu! men på dom första 550 och 560 där man skruvade undan barkstöden så var det väldiga problem med att oljetanken läckte! mitt frampå på 550 och under ljuddämparen på 560! tror att husqvarna på senare modeller har ordnat en extra skruv som håller ihop motorhalvorna, och på det viset lindrat problemet något! men som sagt, varför köra utan barkstöd? :roll: så ni som funderar på att köpa en beg 550 eller 560, försök att få tag i en ifrån 2013 eller nyare! för att vara riktigt säker så är det dom med "flip up" tanklock/oljelock som gäller!


Så kan det vara, jobbigt att behöva ändra i gjutningen för att flytta några skruvar dock :roll:

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310874
550 skrev:
Huggarn skrev:tror att det blivit lite bättre nu! men på dom första 550 och 560 där man skruvade undan barkstöden så var det väldiga problem med att oljetanken läckte! mitt frampå på 550 och under ljuddämparen på 560! tror att husqvarna på senare modeller har ordnat en extra skruv som håller ihop motorhalvorna, och på det viset lindrat problemet något! men som sagt, varför köra utan barkstöd? :roll: så ni som funderar på att köpa en beg 550 eller 560, försök att få tag i en ifrån 2013 eller nyare! för att vara riktigt säker så är det dom med "flip up" tanklock/oljelock som gäller!


Så kan det vara, jobbigt att behöva ändra i gjutningen för att flytta några skruvar dock :roll:


japp! hade dom gjort rätt från början så hade dom ju sluppit det!....så lite jobbigt var det nog för dom!

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310914 Huggarn, Huggarn...

Om du går och rotkapa rmed 550 får du mycket gärna ha barkstöd. Kanske ännu bättre med dubbla? :D

Men jag använder den mest till kvistning, och då är barkstödet ivägen, och det finns ingen nytta av det.

I fjol med grov skog använde jag en större såg med barkstöd. Det är bra att byta utrustning efter vad man gör, och om man nödvändigtvis vill använda 550 till allt, är det ju bara att skruva.av/på stödet efter behov.

Så därför hade jag föredragit en slät bumper.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#310918 När man kapar stammen och grövre grenar kommer barkstödet väl till pass även på de allra minsta sågarna.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Peteflamingstar  
#310922 Använder min 555:a till både fällning, kapning och kvistning (alla moment som brukar ingå i skogsarbete...) och mitt släta barkstöd är inte alls i vägen vid kvistning men ovärderligt vid fällning/kapning.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Hema  
#310966 Jag är iaf glad att man själv kan välja att använda det eller ej. Kommer själv inte ha det på någon mindre såg än min 357:a, då jag nästan uteslutande arbetar med gran.

Avatar Fallback

Re: Barkstöd 550xpg?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310983 Är det skillnad på gran och tall när man använder barkstöd?

Slätt barkstöd Pete, är vad jag vill ha också! :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

loppan  
#311008 Kan man inte skära bort tänderna på barkstödet om man inte gillar dom och bara ha kvar bottenplåten?
Då blir det ju i princip ett slätt barkstöd.

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

anersimyra  
#311014 Jo.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Barkstöd 550xpg?!

Peteflamingstar  
#311039 Eller om man inte har nån vinkelkap beställa ett fabriksslätt för typ dryga hundringen (minns inte exakt pris). Bra är det i alla händelser!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).