Motorsåg och handhållet

550xpg för hög tomgång

43 inlägg 21088 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

loppan  
#310752 Men dom nya sågarna har väl blivit billigare med?
Vad kostade t.e.x en 242 i dagens penningvärde?
Jag betalade 5200+m för den senaste 560xp och det är nog den billigaste sågen jag köpt tror jag.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

550  
#310756
herjman skrev:Därför köper man ingen 550 utan jagar begagnade 346:or som nån prylnisse haft till att kapa 5m3 ved med. funkar ett par år till :lol:

Är även på jakt efter en ms200, vill absolut inte ha en 201, det är väll nån data i dom med?


Tror det är elektronisk förgasare i den nya versionen som precis har släppts. Står att den har "Stihl kompensator" på deras hemsida. De gamla versionerna av 201 har vanlig förgasare.

Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310778 Hur ser bladfjäderkopplingen ut, bild?

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

traktorz  
#310780 537 35 91 - 01 Clutch spring enligt IPL för 550XP.

Användarvisningsbild

OT: kompensator är något annat än ...

traktorz  
#310782
550 skrev:
herjman skrev:Därför köper man ingen 550 utan jagar begagnade 346:or som nån prylnisse haft till att kapa 5m3 ved med. funkar ett par år till :lol:

Är även på jakt efter en ms200, vill absolut inte ha en 201, det är väll nån data i dom med?


Tror det är elektronisk förgasare i den nya versionen som precis har släppts. Står att den har "Stihl kompensator" på deras hemsida. De gamla versionerna av 201 har vanlig förgasare.


Kompensator är något helt annat, har inget med elektronik alls att göra, men eftersom den här tråden handlar om 550XP, så undviker mer OT.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310810
loppan skrev:Men dom nya sågarna har väl blivit billigare med?
Vad kostade t.e.x en 242 i dagens penningvärde?
Jag betalade 5200+m för den senaste 560xp och det är nog den billigaste sågen jag köpt tror jag.

Finns tyvärr inga priser i HVAs kataloger från 90-talet. 1995 kostade en Josered 2055 proffssåg utan värme och cat 6990:- inkl moms

Avatar Fallback

Re: OT: kompensator är något annat än ...

550  
#310814
traktorz skrev:
550 skrev:
herjman skrev:Därför köper man ingen 550 utan jagar begagnade 346:or som nån prylnisse haft till att kapa 5m3 ved med. funkar ett par år till :lol:

Är även på jakt efter en ms200, vill absolut inte ha en 201, det är väll nån data i dom med?


Tror det är elektronisk förgasare i den nya versionen som precis har släppts. Står att den har "Stihl kompensator" på deras hemsida. De gamla versionerna av 201 har vanlig förgasare.


Kompensator är något helt annat, har inget med elektronik alls att göra, men eftersom den här tråden handlar om 550XP, så undviker mer OT.


M-tronic heter visst Stihls elektroniska förgasare :oops: Har det ens släppts en uppdaterad version av 201 precis, eller är det något jag har drömt? :???:

För att gå mindre OT... Någon som vet om ändring av förgasarinställningen görs på en första service efter man kört in 550? Det jag undrar är om det är en speciell inkörningsinställning (fetare) från fabrik, än vad man ska köra på i vanliga fall. (Om man köper sig ett såg och inte orkar lämna in det på service någon gång).

Edit: (OT) Finns MS 201 C-M (elektronisk förgasare) på Stihls tyska sida (länk). Så det är nog på ingående hit också.
Senast redigerad av 550 mån 12 jan 2015, 23:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

loppan  
#310818
th skrev:
loppan skrev:Men dom nya sågarna har väl blivit billigare med?
Vad kostade t.e.x en 242 i dagens penningvärde?
Jag betalade 5200+m för den senaste 560xp och det är nog den billigaste sågen jag köpt tror jag.

Finns tyvärr inga priser i HVAs kataloger från 90-talet. 1995 kostade en Josered 2055 proffssåg utan värme och cat 6990:- inkl moms


6990 kr år 1995 är i dagens penningvärde ca 8500 kr.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

Hammaren  
#310825
Mangan skrev:Hur ser bladfjäderkopplingen ut, bild?

http://www.garage24.se/Document/Image?o ... ze=xxLarge

   TS
Avatar Fallback

Re: 550xpg för hög tomgång

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310842 Aha, undrar om det inte sitter en sådan på min då. Får kolla.

Avatar Fallback

Re: OT: kompensator är något annat än ...

Jim_the_one  
#310876
550 skrev:För att gå mindre OT... Någon som vet om ändring av förgasarinställningen görs på en första service efter man kört in 550? Det jag undrar är om det är en speciell inkörningsinställning (fetare) från fabrik, än vad man ska köra på i vanliga fall. (Om man köper sig ett såg och inte orkar lämna in det på service någon gång).


Hepp, inget sånt hittepå.
Står i instruktionerna till sågen hur man ska göra, typ undvika okynnesgasning i tomme. vilket jag tycker att man alltid ska låta bli.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

Fredrik Reuter  
#311112 Ursäkta men jag måste svara här får att kolla trådmarkeringen. Detta är alltså OffTopic.

Användarvisningsbild

Re: 550xpg för hög tomgång

totte  
#311134
Admin@skogsforum skrev:Ursäkta men jag måste svara här får att kolla trådmarkeringen. Detta är alltså OffTopic.


Också enbart ett OT testsvar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).