Skogsnyheter

Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

67 inlägg 48375 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240295
ponsse beaver skrev:Jag har en f13s själv och det är den skotare som sjunker mest av alla jag kört.den styrbara vagnen vrider sönder yt skiktet värre än en vanlig skotare plus att den väger väldigt mycket.men det är också xtremt smidig.


intressant där.. tror du det är pga vridningen eller vikten?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Baggböla  
#299956 Inget nytt?

Användarvisningsbild

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Baggböla  
#310725 Fick höra att Komatsu hade tagit över projektet nu. Tråden kan väl även flyttas till Skotare nu.

Användarvisningsbild

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Baggböla  
#320159 Enligt Björn Löfgren på Skogforsk i dagens skogsland så kommer HFT-prototypen byggas i vår. Detta kommer bli intressant.

Avatar Fallback

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Hema  
#320183
Baggböla skrev:Enligt Björn Löfgren på Skogforsk i dagens skogsland så kommer HFT-prototypen byggas i vår. Detta kommer bli intressant.

Kan man tänka sig att den kommer presenteras på Elmia? :)

Användarvisningsbild

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Baggböla  
#320198 Tänka sig kan man väl. Men inte något som jag tror på. Jag tror de vill visa upp en fungerande maskin och de tror jag inte att de har då. Det har ju inte gått så snabbt hittills. Undrar också lite om de hoppat hybriddriften men det tror inte, det är nog viktigt för BAE att få sålt in den tekniken som användes till hybriddriften till stridsfordonet SEP. Volymerna mellan sålda skotare och stridfordonen är ju extrema men det skulle ju bli en vinst för BAE att visa att hybridsystemet fungerar i praktiskt drift.

Jag tror det kommer vara tyst fram till hösten kanske så får vi se något kring maskinen. Men jag bara gissar och gissar nog varken bättre eller sämre än någon annan.

Vore riktigt kul att se maskinen i drift.

Användarvisningsbild

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Baggböla  
#325833 http://www.skogforsk.se/nyheter/2015/mi ... -i-skogen/

Maskinen bygger på en Komatsu-skotare som utrustas med band från BAE Systems Hägglunds militära bandvagnar. Målet är att testa konceptet. Erfarenheterna från projektet ska sedan ligga till grund för en eventuell fortsatt produktutveckling av den nya maskintypen.

[...]

Nu påbörjas utvärderingen av det nya konceptet och det ska avslutas under januari 2016. Maskinen beräknas vara klar för tester i augusti 2015. Under sex månader kommer forskarna att studera helkroppsvibrationer, markpåverkan och hur maskinen fungerar i olika typer av terräng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).