Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Egon 2015

166 inlägg 58551 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

jannee  
#310567 Inget direkt trevligt bemötande man fick när man väl iddes ge sig ut. En bröte på ca 100 träd + ströträd lite här och var. Totalt minst 500 varav flera gått av någon meter upp. Blir till att bara såga loss och ta hit en skördare. Verkar vara storskogen som gett sig, 40 åriga planteringar skadefria södra Småland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

JensSkoog  
#310571 Nina, som ni kallar Egon, har blåsit sig tom, men det syns att hon/han har varit här. Grillstugan til min vän fattar tak, och här och var är prylar som inte hör hemma där dom nu är.
Var en sväng i skogen jag passar, men det var bara några få träd som hade blåst ner, men hos grannen var det illa. Vet inte tal, men några hundratals träd ligger överände.
Nina jan,2015, nabo (7)S.JPG

Hade lite bekymmer för plåttaket över veden på vedbacken, men det höll! :lol:

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Simon.M  
#310592 Fick ut ett lass efter Egon idag men verkar som man klarat sig skapligt av det jag sett än så länge

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310593
Simon.M skrev:Fick ut ett lass efter Egon idag men verkar som man klarat sig skapligt av det jag sett än så länge

Jag tycker det ser ut som om hela världen har blivit uppochnervänd, i alla fall om man skall se på bilden du bifogat... :grin:

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Hema  
#310594 Sju träd och avdragen bredbandslina. Flesta träden va dåliga, hade dubbeltopp eller så växte de på dåligt ställe. Jag är mer än nöjd, med tanke på hur mycket det blåste. (12ha) Viktigast nu är att få igång bredbandet... Sabla lång kö till operatören. Kanske lika bra o ringa scanova direkt?

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Fredrik Reuter  
#310604 Hej,
Ändrade din bild och vände den rätt. Förhoppningen är att vi i slutet av januari har en funktion där detta kan göras direkt vid uppladdning.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310620 Ungefär som rickard, har kavat igenom det mesta, och det var traktorgaraget som tog den värsta smällen, tre plåtar borta. Tänkte ändå riva, så...

5-10 stora träd och 10-15 mindre träd. Ett(1!) träd i min pågående gallring hade börjat luta.

Ja just, glömde att en hel del lövträd (mest björk) (10 st?)hade ramlat omkull där jag gallrade hagmarken de senaste två vintrarna. Blir ljust framåt våren! :)

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310622 Har varigt ute och kollat längs skogsvägen. Det var mestadels frötallar som hade gått, ett 50-tal. Även några enstaka träd i en nygjord 1:a gallring. Har inte kollat på hela, så det kan finnas överraskningar. :roll:
003.JPG
002.JPG
001.JPG

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

loppan  
#310625 En hel del spridda vinfällen men inga stora brötar,mycke spring blir det.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310627 Har sågat fram vägarna nu. Verkar vara ganska lindrigt. 6-7 träd över vägarna och totalt 50-60 träd utmed våra vägar, jag har dock inte gått nåt utanför vägnätet.lindriga skador på lagård o uthus. Grannen hade 27 m/s på sin mätare som max.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Flax12  
#310628 Ca: 250 timmer bärande träd, främst frötallar samt lite blandat klent o löv. Strömmen tillbaka också så jag drar en lättnadens suck.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

r93  
#310634 Skruvat fast plåttaket på ett uthus, i skogen var det inte så illa som jag troddenågra ströträd och dom flesta verkar vara rikligt med röta i.
Den tråkiga biten var en förstagallring som gjordes i våras där har Egon gått hårt fram, mängder med kärnfrisk gran mellan 15 -25 cm bh, jag tyckte det var hårt gallrat från början, nu vet jag inte vad det blir av det.......... Känns inte kul att tillväxten blåser ner....... Okej att stora träd lägger sig, dom har ju iaf vuxit klart.......

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

JensSkoog  
#310637 Leser på netet att första trädkapningsolycken i stedningen efter stormen har skett.http://www.agderposten.no/nyheter/alvor ... -1.1365814
Hoppas det inte blir flera, men det är många där ute nu som river med sig sågen och bara skal....

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Mikael A  
#310640 Inte värre än efter en normal höststorm i inre Västergötland med lite nedblåsta rötegranar, frötallar och nåt träd I fuktiga hyggeskanter.
Trodde det skulle vara värre med tanke på hur det friskade i runt midnatt.

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310646
r93 skrev:5 cm bh, jag tyckte det var hårt gallrat från början, nu vet jag inte vad det blir av det.......... Känns inte kul att tillväxten blåser ner....... Okej att stora träd lägger sig, dom har ju iaf vuxit klart.......


Ja, vad gör man? För ungt för att hugga ner allt, för gammal för att börja om. :(

Var det maskin- eller manuellgallrat?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).