Skogsmiljö och Trädlära

Stormen Egon 2015

166 inlägg 58864 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Egon

totte  
#310409 Strömmen gick kortvarigt här, kom tillbaka efter fem minuter, lagom när jag hittat fotogenlampan. Gick igen och kom tillbaka efter nån minut, nu har det varat i en kvart. Får se hur längen det går.

Användarvisningsbild

Re: Egon

ilbajten  
#310411 Strömlöst i stugorna brukar ge ökat arbetstryck på ett visst ställe 9 månader senare... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Egon

gonzzos  
#310414 Var ute med jyckarna nyss å d va en jävla tur att dom va i kopplet annars hade dom nog blåst bort garanterat jobb i skogen framöver tyvärr.Känns iaf bra att såghuset står färdigt för d kommer att användas nu

Användarvisningsbild

Re: Egon

hlb  
#310415 Googla gärna på "stormkap" och "v-kap" så är ni uppdaterade i morgon. Skavmetoden kan väl också vara gångbar. Tänk efter före!

Avatar Fallback

Re: Egon

vicram87  
#310416 Adventsgranen for åt helvete,nu tar det i bra utanför värnamo

Användarvisningsbild

Re: Egon

ananders  
#310417
totte skrev:Strömmen gick kortvarigt här, kom tillbaka efter fem minuter, lagom när jag hittat fotogenlampan. Gick igen och kom tillbaka efter nån minut, nu har det varat i en kvart. Får se hur längen det går.


Tre säkringar sedan är det slut för dagen :cry: .

Här uppe i skogsbyggden har vi fortfarande ström men vet i katte hur länge till :???: .

Avatar Fallback

Re: Egon

rikard_e  
#310418
hlb skrev:Googla gärna på "stormkap" och "v-kap" så är ni uppdaterade i morgon. Skavmetoden kan väl också vara gångbar. Tänk efter före!

Skavmetoden?

Användarvisningsbild

Re: Egon

JensSkoog  
#310419
hlb skrev:Googla gärna på "stormkap" och "v-kap" så är ni uppdaterade i morgon. Skavmetoden kan väl också vara gångbar. Tänk efter före!

Har jag redan gjort :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Egon

Carlfritidshuggare  
#310420
rikard_e skrev:
hlb skrev:Googla gärna på "stormkap" och "v-kap" så är ni uppdaterade i morgon. Skavmetoden kan väl också vara gångbar. Tänk efter före!

Skavmetoden?


Att "skava" böjda grenar och små träd så att spänningen släpper långsamt istället för att kapa rätt av. Gissar att det är den metoden som avses. :geek:

Avatar Fallback

Re: Egon

Blivande snickare  
#310424 Lider med er som drabbas å hoppad att det inte kommer hit! :cry:

Kom ihåg det här imorgon govänner, vill inte läsa några tragiska nyheter från skogen!!
http://m.youtube.com/results?q=stormf%C ... skog&sm=12

Avatar Fallback

Re: Egon

rikard_e  
#310426
Carlfritidshuggare skrev:
rikard_e skrev:
hlb skrev:Googla gärna på "stormkap" och "v-kap" så är ni uppdaterade i morgon. Skavmetoden kan väl också vara gångbar. Tänk efter före!

Skavmetoden?


Att "skava" böjda grenar och små träd så att spänningen släpper långsamt istället för att kapa rätt av. Gissar att det är den metoden som avses. :geek:


Okej, visste inte att det hette skavmeteoden

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

Fredrik Reuter  
#310427 Hej,
Ja, vad det verkar blir nog Stormen Egon värre än Svea...

Här är en länk till väderstationen på Uddevallabron som Vedproducent skrev om:

http://www.vackertvader.se/v%C3%A4derstation/uddevallabron

Avatar Fallback

Re: Stormen Egon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310428 Det blåser som f-n nu, vet inte om jag vågar gå ut på byn...

Användarvisningsbild

Re: Egon

totte  
#310430
ananders skrev:
totte skrev:Strömmen gick kortvarigt här, kom tillbaka efter fem minuter, lagom när jag hittat fotogenlampan. Gick igen och kom tillbaka efter nån minut, nu har det varat i en kvart. Får se hur längen det går.


Tre säkringar sedan är det slut för dagen :cry: .

Här uppe i skogsbyggden har vi fortfarande ström men vet i katte hur länge till :???: .


Än håller det här. Men det känns skönt att ha kaminen nu, behöver inte frysa om det blir avbrott i natt.

Användarvisningsbild

Re: Stormen Egon

ananders  
#310433 Jo kamin är säkert bra vid sådana här tillfällen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).