Traktorn i skogen

Krökta stödben

35 inlägg 20697 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

stegmaster  
#310001
anersimyra skrev:
stegmaster skrev:Fatter inte hur ni klarer kröka teleskopben- :surp:
Jag har en farma 9t vagn och har kjört ï sten och rötter, både med benen helt ute och delvis inne, i liten fart och från stilleståande, men det har aldrig hent nåt med stödbenen på 11år. Dom er ju solide som attan. Men kan ju vara så at dom inte er lika hos alla tillvärkare.
Det måste ju var "enklare" at kröka lavettben, då dom brukar var mycket längre(och tynnare), så det blir ju mere påfrestningar på en länger "arm" om den stanner, eller???

Ha ha ha..vår 9 tons farma har stödben ärriga som en krigsveteran, de är alltså riktade och svetsade otaliga gånger.. :smile: :smile:

Ok, ni måste köra riktig hårdt i Sverige. :wink:
Nu er min Farma vagn solgt til fordel för en Farmi med lavettben, så det återstår at se hur dessa klarer sig. Ser absolut inte lika solide ut som på farma`n.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

Førland  
#310337 Stegmastet,hvordan ser lavettbenen dine ut?mine ser veldig solide ut,men de har muligens forandret konstruksjon?din vogn er jo betydelig nyere.her er et bilde av labbene,som forøvrig har fått nye bolter/foringer denne uken,det samme har gripen.

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

machonisti  
#310358
OlaE skrev:
jonsve02 skrev:En rejäl och stadig vagn tycker jag är enklare, då finns det inga stödben att kröka och trassla in bland rötterna


Aldrig lyckats kröka ett stödben heller. :lol:
IMG_0053.JPG

IMG_0083.JPG

Är nog benägen att hålla med, det enda som riskerar stödbenen är kröken.

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

stegmaster  
#310387
Førland skrev:Stegmastet,hvordan ser lavettbenen dine ut?mine ser veldig solide ut,men de har muligens forandret konstruksjon?din vogn er jo betydelig nyere.her er et bilde av labbene,som forøvrig har fått nye bolter/foringer denne uken,det samme har gripen.

Har bare dette bildet, som viser at de nok ikke er like kraftige som dine, som det ser ut.
Men tror nok uansett at brytepunktet blir større på denne type støtteben, da de er lange fra ytterst til oppsvingspunktet.
Hvordan noen klarer og bøje (kröka )teleskop støttebenene på en Farma vogn fatter jeg fremdeles ikke. Da skal man bruke mye vold.


012 - Kopi.jpg

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

Åke Nilsson  
#310701 Har Patruuna huggarvagn och haft ben nere utan haveri.
Är teleskoptypen och skymmer ingen sikt på vagnen som ex Moheda,källefall ,m,m

Stödben används första 2 gripar sedan står vagnen stadigt är en 10 tons vagn med
centralbom.
Samt vid avlastning används stödbenen alltid.

Är det nån mer som har lastdämpare på kranen ? haft det sedan 1992.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).