Motorsåg och handhållet

Fällsax från skogma ??

63 inlägg 23828 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#310161 Jag köpte fällsax för två år sedan, jag hörde talas om den för ca 20 år sedan men det har inte blivit av att köpa av flera anledningar. Nu när jag skaffat fällsax är det nästan plågsamt att inse hur jävla mycket besvär jag sluppit om jag köpt för längesedan. Saxen är riktigt stabilt byggd, jag har belastat saxen med 1,5 ton utan några som helst problem. Är underlaget bergigt eller riktigt hårt kan den såklart skadas, å andra sidan är saxen såpass stabilt byggd att den lätt repareras med " spett och slägga." .. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Jeep  
#310165 Låter bra!

Jag har några stora aspar som lutar över en väg mot ett grannhus...

Har funderat på en sådan fällsax och spakblock för att vara säker på att få över träden åt rätt håll.

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#310167
Jeep skrev:Låter bra!

Jag har några stora aspar som lutar över en väg mot ett grannhus...

Har funderat på en sådan fällsax och spakblock för att vara säker på att få över träden åt rätt håll.

Se bara till att köpa till en bra stång och var noga med att slå till saxen i rätt fällriktning. Slår man till saxen snett mot fällriktningen så kommer den inte räta upp sig vid belastning, tanden gräver in sig hårt i virket och saxen belastas snett på enbart den ena skänkeln. Visserligen är saxen kraftigt byggd och pallar de flesta vinschar på marknaden, men har man hus bakom trädet vill man ju gärna att allt sitter som det ska.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Peteflamingstar  
#310251 Stång till saxen är billigare på Nima än Skogma.

http://www.nimaab.se/se/art/teleskopskaft-3-delat.php

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Jeep  
#310265
Peteflamingstar skrev:Stång till saxen är billigare på Nima än Skogma.

http://www.nimaab.se/se/art/teleskopskaft-3-delat.php


Blir perfekt, den kan jag ju hämta på Swedol-butiken.

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#310278 Bra pris och skaplig längd, förhoppningsvis blir den inte som spagetti fullt utdragen.. :o

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

Peteflamingstar  
#310312 Har en själv och den är kanon, lätt och stabil på samma gång. Använder den mest till att såga med, men den har rätt mått för en fällsax (utbildaren på C-kursen hade en likadan).

Avatar Fallback
Hema  
#310323
Mangelu skrev:Jag använder ett spakblock från Jula för 198:- . Nackdelen med det är att du måste använda stege för att fästa snöret. Ibland så använder jag vinschen på fyrhjulingen. Får du bara upp snöret en bit så hänger det mesta med. Har använt den här metoden en hel del och jag tycker att det funkar bra.

Det du nämner funkar säkert också bra, principen är ju den samma.
Det enda som jag är skeptisk mot är ju om inte saxen greppar ordentligt och du börja spela. Då är det nog inte lika roligt... :(

Använder du extra lina, för med endast vinschen vajer kommer man väl inte tillräckligt långt ifrån riskzonen?

Användarvisningsbild
anersimyra  
#310328
Mangelu skrev:Jag använder ett spakblock från Jula för 198:- . Nackdelen med det är att du måste använda stege för att fästa snöret. Ibland så använder jag vinschen på fyrhjulingen. Får du bara upp snöret en bit så hänger det mesta med. Har använt den här metoden en hel del och jag tycker att det funkar bra.

Det du nämner funkar säkert också bra, principen är ju den samma.
Det enda som jag är skeptisk mot är ju om inte saxen greppar ordentligt och du börja spela. Då är det nog inte lika roligt... :(
. Att saxen greppar kontrollerar man INNAN man börjar såga i trädet.. :ugeek: :ugeek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

röjar kalle  
#310344 Fördelen som någon här på pekat man slipper massa besvär.Det går fort och smidigt att sätta fast den.Men är det stora grova träd vill jag nog ha repet runt trädet av erfarenhet den kan släppa.

Avatar Fallback

Re: Re:

Elfving  
#310351
Hema skrev:
Mangelu skrev:Jag använder ett spakblock från Jula för 198:- . Nackdelen med det är att du måste använda stege för att fästa snöret. Ibland så använder jag vinschen på fyrhjulingen. Får du bara upp snöret en bit så hänger det mesta med. Har använt den här metoden en hel del och jag tycker att det funkar bra.

Det du nämner funkar säkert också bra, principen är ju den samma.
Det enda som jag är skeptisk mot är ju om inte saxen greppar ordentligt och du börja spela. Då är det nog inte lika roligt... :(

Använder du extra lina, för med endast vinschen vajer kommer man väl inte tillräckligt långt ifrån riskzonen?


Tänk på att det citerade inlägget är daterat 2006, dvs snart nio år gammalt... Ett svar känns inte sannolikt.

Användarvisningsbild

Re: Fällsax från skogma ??

anersimyra  
#310355
röjar kalle skrev:Fördelen som någon här på pekat man slipper massa besvär.Det går fort och smidigt att sätta fast den.Men är det stora grova träd vill jag nog ha repet runt trädet av erfarenhet den kan släppa.

Jo, finns stora värden i närheten av träden så blir det fast monterad lina, men aldrig har jag varit med om att saxen släppt när den väl bitit sig fast. På klena eller riktigt grova stammar kan jag tänka mig att det kan hända.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Re:

Hema  
#310362
Elfving skrev:
Hema skrev:
Mangelu skrev:Jag använder ett spakblock från Jula för 198:- . Nackdelen med det är att du måste använda stege för att fästa snöret. Ibland så använder jag vinschen på fyrhjulingen. Får du bara upp snöret en bit så hänger det mesta med. Har använt den här metoden en hel del och jag tycker att det funkar bra.

Det du nämner funkar säkert också bra, principen är ju den samma.
Det enda som jag är skeptisk mot är ju om inte saxen greppar ordentligt och du börja spela. Då är det nog inte lika roligt... :(

Använder du extra lina, för med endast vinschen vajer kommer man väl inte tillräckligt långt ifrån riskzonen?


Tänk på att det citerade inlägget är daterat 2006, dvs snart nio år gammalt... Ett svar känns inte sannolikt.

Oups, det missade jag. Tack

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

röjar kalle  
#310374 Exaktmente myran och tjock tallbark

Avatar Fallback

Re: Fällsax från skogma ??

röjar kalle  
#310376
röjar kalle skrev:Exaktmente myran och tjock tallbark

Har den väl bitig sig fast så sitter den då kan dra till den vrider sig som en korksskruv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).