Traktorer och processorer

Ny eller begagnad?

118 inlägg 61386 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#310020 Har funderat lite på hur mycket en traktor på ca 85hk orkar dra efter sig i vikt som tex en skogskärra med timmer på.
Har nämligen ca 7km till skogen från mitt hem och det är landsväg med mycket uppförsbackar samt nedförsbackar. Finns det nån vänlig själ som kan svara på vad en 85hk orkar dra i vikt som funkar optimalt?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

rokon  
#310029 Själv så har jag 12 km att köra med min Zetor på 57 Hkr med branta backar åt bägge hållen samt en besvärlig övergång på ett speciellt ställe, jag har en äldre skogskärra med boggie och tar 6 ton på den.
Man får växla i backarna ibland även utför för att sänka farten och avlasta bromsarna.
På grund av ishalka ett par styrkättingar på kärran(ovanligt att någon har det) och piggkättingar på bakhjulen på traktorn.
Traktorn orkar hur mycket som helst men man får växla mer. Dessutom är min traktor så kraftigt byggd med reduktionsväxlar vid hjulen så att grejorna håller.
Ja just det sen var det den där frågan vad som är optimalt för 85 Hkr för dina förhållanden, Jag skulle nog säga en huggarvagn för en last av 8 ton. Men sen är det de där med kunskap om viktens balans på vagnen och tyngden som vilar på hitchkroken/jordbruksdraget men det är en annan historia.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Robertberg  
#310030 Gödseltunnan vi drar efter 90-hästars valtra väger 13 ton full, Inga problem. Drog likadan tunna för 15 år sedan när vi hade 70-hästars MF..
Så en 10-tons huggarvagn skulle jag satsa på, ofta är de större vagnarna lite kraftigare byggda än de mindre.

Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

stegmaster  
#310031 Visst, alt går, man får bara växla lite mer med en mindre traktor.
Even en liten bil kan duga. :wink: :lol: :lol:


Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#310035 Ang. Växellåda då, tycker ni jag ska satsa på 12x12, 20x12, 20x20 eller 24x24. Vilken hade ni valt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

stegmaster  
#310039 Flere växlar blir vel aldrig fel, spesielt verkar det vara smidig med flera snabbväxler.
( 15 år gamla valmet`n jag just köpte har totalt 36x36 växlar, altså 3 snabbväxlar til varje växel)

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#310040 Fick offert nu på morgonen av traktorhandlaren på en NH T4.85 med Trimafrontlastare (hydr.redskapslås,3funk,Lastdämpare,sms/euro fäste)
24x24 powershuttle
Luftstol
AC
3st DV
M.m.

Priset var på strax över 400tkr

Är det bra pris? Går ev kanske pruta på det också

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Niklas persson  
#310042 Alltså nu ska jag vara lite taskig! Men om man inte kan skruva ALLS, inte vet ungefär vad en 85hk traktor klarar, och verkar allmänt okunnig i ämnet över huvudtaget, ska man verkligen ha en traktor och redskap då?? Och ny?
4ha och 30ha skog kräver väl knappast några supermaskiner!
Och köra borta ska du nog inte fundera på alls med den kunskap du verkar ha...
Ta nu detta på rätt sätt men för mig verkar det inte vettigt alls!!

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#310043 Ingen fara, uppskattar allas funderingar och tankar. Tanken är ju att jag skall lära mig och jag har ett brinnande intresse, och då tänker jag försöka iaf. I värsta fall säljer jag maskinen och köper mig en leksaksmaskin (ATV) så jag även kan leka lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny eller begagnad?

halvproffs  
#310050 Har du ett brinnande intresse och kapital så köp riktiga grejor som du tänkt. Förmodligen är du ganska ung och har tiden på dig att lära. Är det 30ha med mycket avverkningsmogen skog så har du en hel del körning. Markerna får inte vara för steniga bara.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#310051 Kapital finns det då gården är värderad ganska rejält mycket mer än vad det finns lån på då jag tog över gården av mina föräldrar. Och tomtpriser här jag bor ligger på ca 1,3miljoner för 1000m2. Det jag menar är att jag ganska lätt kan få loss pengar. Plus att jag är relativt ung (under 30) samt att min far som haft traktor sen barnsben bor 100m ifrån mig och har även min farbror ca 500m från min gård som är traktormekaniker.
Så jag har mycket god hjälp att få om det skulle behövas.

Ang. Marken på skogen är den ganska brant på en del platser men knappt något sten som tur är.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

jannee  
#310063 Tycker att du Schedvizz lever i drömmarnas värld. Lätt fånget lätt förgånget. Är en 08 eller?
Det du planerar är i mitt tycke rena vansinnet - men det är dina pengar och ditt problem, önskar dig ändå lycka till.

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#310064 Hehe nejdå jag är inte från Stockholm, bor och är uppväxt nära norska gränsen i Värmland.

Mycket möjligt att det är drömmarnas värld, det kan jag inte svara på.

Vill bara ha så lite krångel som möjligt med en traktor och det var därför jag tänkte att det kanske, jag säger kanske att det är bättre med en ny.
Även fast pengar inte är det största bekymmer vill jag ju inte göra bort mig bara för det. Och det är därför jag frågar er här på forumet och som varit med betydligt längre än mig. :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

sveakatten  
#310067 Då tycker jag du ska ta och bjuda in din farbror och far och diskutera igenom problemet.
Jag tror det skulle vara en intressann diskussion att lyssna på. 8)

Avatar Fallback

Re: Ny eller begagnad?

Schedvizz  
#310068 Ja jag tackar iaf för allas tankar kring detta så får vi se hur det blir :-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).