Traktorn i skogen

Krökta stödben

35 inlägg 20710 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

nordtravare  
#103977 om man är glömsk kan man ta 2 0,5 liters petflaskor och kapa botten på .sätt dom på hydralspakarna till stödbenen. När du kör ned benen sätter du flaskan på växelspaken .

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

Torparn79  
#103979
nordtravare skrev:om man är glömsk kan man ta 2 0,5 liters petflaskor och kapa botten på .sätt dom på hydralspakarna till stödbenen. När du kör ned benen sätter du flaskan på växelspaken .

:)) =)) =)) ^:)^
så jävla bra trick, det ska jag fanimej testa..

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

halvproffs  
#104009 Stackars mig då som bara har två små knappar till stödbenen :geek:

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

sveje  
#104158 Sätt dit gränslägesgivare på stödbenen och en lampa som lyser ner benen inte är helt uppe. En industrielektriker kan säkert hitta begagnade gejer till rätt pris.

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

olli  
#256371 Hema: Du har rätt. Finns redan en tråd för detta problem.
Vi flyttar till den tråden istället, om någon har fler förslag på varningsfunktion.

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

jonsve02  
#256396 En rejäl och stadig vagn tycker jag är enklare, då finns det inga stödben att kröka och trassla in bland rötterna

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

OlaE  
#256399
jonsve02 skrev:En rejäl och stadig vagn tycker jag är enklare, då finns det inga stödben att kröka och trassla in bland rötterna


Aldrig lyckats kröka ett stödben heller. :lol:
IMG_0053.JPG

IMG_0083.JPG

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

rikard_e  
#256403 Tycker det är rätt otroligt att du kan ha fullt utskjut utan att kärran lutar!

en gnutta avundsjuka bara ! :wink:

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

OlaE  
#256407
rikard_e skrev:Tycker det är rätt otroligt att du kan ha fullt utskjut utan att kärran lutar!

en gnutta avundsjuka bara ! :wink:


Ramstyrningen är ju såklart vinklad som ett V annars hade det nog inte stått så stadigt. :lol:
Var när vi hade fått hem vagnen och farsan skulle prova lite krankörning.

Skulle jag ha fatt i virke på det avståndet med tom vagn så drar jag det bara till mig med utskjutet längs marken, så kan vagnen aldrig tippa heller. :smile:

Inte för att jag skulle få för mig att lyfta virke med utskjuten fullt ut, det gillar inte utskjuten.

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

jonko  
#256490
halvproffs skrev:Stackars mig då som bara har två små knappar till stödbenen :geek:

har jag med, men har flaskan på hydraulspaken, och flyttar den till växel spaken sedan...
(3st dubbelverkande, varav 2st går på en korsspak och den sista på en "fram back spak" som driver kran och ben... styrning på korsspaken)

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

olli  
#256491 Fint ekipage! Med den kärran förstår jag att du inte behöver stödbenen. Även jag klarar mig utan stödben på driven 10 tons Patruunakärra, men då behöver jag helst ha något knippe på innan lyftet.
Dessutom använder jag kärran att lyfta ner 700kilos vedpallar genom ett ganska litet schakt till pannrummet, och då blir ekipaget betydligt stadigare med stödbenen nere.
Apropå gårdagens malör med krökt stödben, så är det redan fixat av ortens händige reparatör.
Kolven klaradesig somtur var.

Avatar Fallback

Re: Krökta stödben

Hema  
#256495 Skönt o höra :)

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

anersimyra  
#256497 Inte krökt, ännu !! men svurit över den sketna vagnsdriften :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

svampbob  
#309983 Förstörde dagen med att köra med höger stödben nere. Jag hade lovat mig själv att inte bara köra ned ena stödbenet men idag för att spara någon sekund vid varje lastning så... Det gick att dra upp stödbenet ca 5 cm och i det läget var det ett rent helvete att ta sig de 150 metrarna ut på vägen. Nu är benet riktat och på plats igen men inget vettigt blev gjort idag så i morgon får jag jobba dubbelt.

Användarvisningsbild

Re: Krökta stödben

anersimyra  
#309999
stegmaster skrev:Fatter inte hur ni klarer kröka teleskopben- :surp:
Jag har en farma 9t vagn och har kjört ï sten och rötter, både med benen helt ute och delvis inne, i liten fart och från stilleståande, men det har aldrig hent nåt med stödbenen på 11år. Dom er ju solide som attan. Men kan ju vara så at dom inte er lika hos alla tillvärkare.
Det måste ju var "enklare" at kröka lavettben, då dom brukar var mycket längre(och tynnare), så det blir ju mere påfrestningar på en länger "arm" om den stanner, eller???

Ha ha ha..vår 9 tons farma har stödben ärriga som en krigsveteran, de är alltså riktade och svetsade otaliga gånger.. :smile: :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).