Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor i stövlar?

32 inlägg 17518 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor i stövlar?

rokon  
#309759 Mina Tretorn Timber stövlar som jag köpte när de reade ut dem på granngården i Boden för 2-3 år sedan är inte hala, det är dem jag föredrar i de flesta väder och när det är halt. Normalt har jag storlek 45 men dessa har jag extra tjocka yllesockar i så jag köpte storlek 46 dom är vida upptill så jag får i mina tjocka blå Husqvarna byxor i dem, men utanpå går ej.
Jag behöver ibland även vada över en 12 meter bred fors där gummistövlarnas långa skaft precis håller mig torr, jag förmodar att kängor inte är rätt där.
Snöret som satt längst upp på stöveln för att dra åt dem har jag tagit bort, med så tjocka skydd och kraftig stövel så är det bra att de glappar upptill. byxan viker jag om i bakkant när jag tar på mig stöveln. När det är kall torr snö fryser allt fast och även då blir man inte blöt och håller sig torr och varm.
axvells råd om att rugga upp sulor för bättre fäste när de har hårdnat på brukar jag göra med bandslip och 36 i kornstorlek, men det har jag ej behövt med dessa stövlar, kanske för att jag går så mycket i dem året runt.
Om jag råkar på ett par nya i storlek 46 så ämnar jag fortsätta med samma koncept i några år till.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor i stövlar?

roa  
#309793 Jag har inte heller upplevt stövlarna som hala, däremot är kängerna snor hala på blött boke. När man går varje dag så föredrar jag kängor, fötterna mår bättre av det än gumistövlat. Jag tror att dom använder för mycket plast i sulan inget riktigt gummi , mjukgörare för plast är ju inte så hälsosamt. Känner man på husqarnas rängnkläder så är dom mycket styvare nu än för några år sen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar