Traktorer och processorer

niab5-15

18 inlägg 8182 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

niab5-15

mama006  
#30431 kan denna gallringsprocessor vara något



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30432 den funkar bra. min granne har en sådan.. 5-15C (automat) då.. han körde upp ca 2000 m3 efter gudrun.. och allt efter per.. och alla sina strö träd.. och har aldrig krånglat... det enda han har behövt byta är vajern som har rykit av.. men annars är det en grymt bra/effektiv maskin.

Mvh Jonas

Avatar Fallback
pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30750 Min erfarenhet efter stormarna

+ Enkel teknik
+ Klarar stor diameter på stammen
+ Stark vinch

- Endst matning från ett håll
- Mycket hopp in och ur traktor
- Svårt att hantera/kapa sista massavedsbiten
- Kväver extravikter fram på mindre traktorer
- Får problem med mycket grova kvistar, men det går...
- Diametern mäts 1 meterer från sågen

Det absolut viktigaste är att planera jobbet.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30755 har en äldre maskin , dock är dom ganska lika..
är mycket enkelt gjord.
lite problem med radiostyrningen,, dock ej på 5:15
kan få iväg riset en bit
tar grovt, ca 30-35 kört själv. grövre känner bara på i onödan.
är ganska tung, frontvikter behövs i brantare sluttningar.
får inte riktigt ut virket t sidan av däcken, måste köra upp i riset på andra sidan.
skall planera fällning för att få det bra.
i trång 1 gallring kan det vara lite trångt men annarsgår det att lägga olika sortiment bra.
har spakarna i önskad höjd och dom följer inte med runt som på hypro.
går även bra att köra krokiga träd.
uppskattar mest effektiv ca 5-35 diameter

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30928 Den ska ju klara 50 cm men det jör den inte då eller?

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30946 våran äldre tar 45 som mest mellan knivarna, så 50cm på 5:15 är nog inte omöjligt.. jag anser dock att det måste känna på maskin för mycket men nog fan går det allt.. kör mest underväxta träd än så länge. och det finns det mycket av ,, :oops:
dom grövre får skördare eller motorsågen ta om några år..

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30949 okej men hur är det med hydral systemet sitter det på maskinen? Om man har matat ut en 5,50 stock som är 45 cm i rotändan när man kapar blir det några kapsprickor då?

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30972 svårt att säga men misstänker att det kan bli det,, ca 30 på 4,70 fungerar då fint i våran,inge sprickor alls.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30980 jo men om man har matat ut en grov stock går det att vinkla (lägga ner stocken mot marken) och sedan kapa när man har ett helt träd i processorn.

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30983 ja det går ju, och den är bra stark i hydrauliken också ( som jag tycker) . lägger ner stocken när dom börjar bli lite grövre och då fungerar det utan sprickor.
har du en grov stock som kapas i luften så blir det ju sprickor i den. :wink:

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31090 Hur går det att köra gallring? blir det inte en del skador på rötter när man vinchar?

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31156 beror ju lite på vilken sorts gallring.. som sagt planeringen gör mycket skillnad,.. jag brukar gå brevid och dra bort wiren ifrån dom stående träden eller lyfta över rötterna, har då 2-4 träd i wiren. man jobbar dock inte alls lika mycket med det som du kan tro för det funkar oftast helt ok.
grövre träd gör ju ibland märken på träden eftersom man inte försöker flytta dom. flera träd kan göra märken också, men det är sällan man har flera än 3.
( jag har dock inte fått fälla själv utan fader gör det, han lägger sällan träden som jag vill )
har endast kört hösten, vintern och halva våren som var, så jag har inte lärt mig allt för att inte skada beståndet men skadorna är få.

Avatar Fallback
unghuggare23  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33592 det är en kanongrej... :D kör en valmet 803-4 82a med lastare och kedjer runtom och en 5-15b 8) ca 100 kub på 5 dagar i en 2a gallring :P de e bara å dra upp varverna på traktorn så gå de uta h-vete :wink: de gäller som sagt att planera... från början fick ja en massa skäll av farsan pga stammskador :oops: men nu funkar de bra. ett tips e att backa in en bit åt höger innan man ställar ner niaben... då får man bort virket från stickvägens hjulspår 8)

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33621 ingen av er som kanske kunde filma lire när ni hugger med niaben :)

Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33625 skulle väl kunna gå bra men dock inte nu, blir till vintern i såfall.
fråga till dig MOWI ,vad har du för maskiner?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar