Gallring

Vad är värdet på en stam?

108 inlägg 42540 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Blivande snickare  
#309659 Nolla här lika så, men som en god vän brukar säga, nollan först har inte så stor betydelse men nollan som kommer sist kan betyda allt! 8)

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309661 ok jag såg ingen volym i frågan? bara: hur mycket är en "stam" värd? vilken stam? vilken volym har stammen? mm svara nu då!! ni har val svaret antar jag? :-)

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Blivande snickare  
#309664 Men snälla huggarn, det står ju i första inlägget.
En stam från första gallring som ger två styckna 3 meters bitar. Och en Huggare av din kaliber borde ju ha koll på ungefärlig diameter i en första gallring.
Visa nu din kalkyl?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309670 Nej " Blivande snickare" så står det inte alls det! det står: "hur mycket är en stam värd?" så nu tycker jag att du ska tala om för mig hur mycket en stam är värd? det klarar du troligtvis inte av att tala om men ändå! är du nöjd med dig själv?

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309673 jag väntar!

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Robertberg  
#309681 Jag är nog korkad, men vad är det du vill säga med dina inlägg Huggarn?
//
Nolla

Tillägg: Och jo, Snickarn har helt rätt i frågan om vad som står i första inlägget.
"Till exempel: vad kostar en tall eller gran i en första gallring 2 st 3m massabitar?"

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Si63  
#309690
machonisti skrev:Real värdet på ett träd?

Till exempel: vad kostar en tall eller gran i en första gallring 2 st 3m massabitar?

Har någon räknat på värdet av en bit massa?



@huggarn:Detta är ett citat från första inlägget

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Blivande snickare  
#309715
Huggarn skrev:Nej " Blivande snickare" så står det inte alls det! det står: "hur mycket är en stam värd?" så nu tycker jag att du ska tala om för mig hur mycket en stam är värd? det klarar du troligtvis inte av att tala om men ändå! är du nöjd med dig själv?

Nähä, hur är det då då? Svara gärna så får jag åxå veta! :)
Jag har redan så gott jag kan berättat gör dig hur mycket en stam är värd men du verlar hela tiden vilja veta värdet av en annan stam och då får jag nog erkänna mig förlorad eftersom du inte har förklarat vad det är för stam DU tänker på!
Borde vara ganska solklart nu en hurdan stam maschonisti å resten av gänget menar :smile:

Ursäkta att du hamnade vänta igen, smågrabbar som mig måste sova den där tiden! ;)

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

jannee  
#309718 Kan någon expert förklara EXAKT vad hela frågan handlar om. Nu liknar det mest ett kuddkrig eller typ pajkastning :?: .
Snälla ni (någon) förklara för mig vad en stam är får något. Enligt Wikipedia kommer ordet stam från grekiskans phylon och används endast i djurriket.
För mig är en stam endast av ondo (älgstam) :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

elis  
#309744 Nu börjar ni göra det jävligt svårt för er. Kan inte nån dela tråden vid huggarns första inlägg så kan han petimetra bäst han vill i ett eget snöre oavsett längd.
Tråden var intressant till det inlägget sen blev det bara ointressant dravel.

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#309760
jannee skrev:Kan någon expert förklara EXAKT vad hela frågan handlar om. Nu liknar det mest ett kuddkrig eller typ pajkastning :?: .
Snälla ni (någon) förklara för mig vad en stam är får något. Enligt Wikipedia kommer ordet stam från grekiskans phylon och används endast i djurriket.
För mig är en stam endast av ondo (älgstam) :mrgreen:

Beror väl på av"stam"pet. Studera lite till på nätlexikonet kanske en uppenbarelse dyker upp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

machonisti  
#309761
elis skrev:Nu börjar ni göra det jävligt svårt för er. Kan inte nån dela tråden vid huggarns första inlägg så kan han petimetra bäst han vill i ett eget snöre oavsett längd.
Tråden var intressant till det inlägget sen blev det bara ointressant dravel.

Blev nog en fnurra på tråden då huggarn högg hejvilt oavsett agn eller krok!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

valmet862  
#309762 vore intressant att utveckla tråden i en ålderskategori på värdet av en stam. ex värdet i en stam i åldern 20 år 30 år 40 år o.s.v. ni fattar...

Användarvisningsbild

Re: Vad är värdet på en stam?

halvproffs  
#309764
machonisti skrev:Real värdet på ett träd?

Till exempel: vad kostar en tall eller gran i en första gallring 2 st 3m massabitar?

Har någon räknat på värdet av en bit massa?


Lite lurigt det här Machonisti! Men det var väl meningen om jag tror att jag känner dig rätt.
Överskrift först; Realvärdet måste vara vad jag kan få ut i värdet av trädet. Dvs efter avverkningskostnader osv. Måste bero på vad man använder/säljer det som. För min del har jag nog bästa förtjänsten att värma huset med trädet.

Vad kostar massavedbitarna frågar du! Beror väl på vad köparen vill betala.

Värdet av en bit massa(ved?) Beror nog helt o hållet på kvalitet o ändamål och vad kunden är villig att betala.

Fråga Mangan som kräver kalkyler på allt :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är värdet på en stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309770 Mangan har redan svarat, och jag tycker det är verklig dålig stil av dig halvproffs att försöka göra dig lustig genom att hitta på åsikter åt andra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).