Motorsåg och handhållet

svärdstorlek på Stihl MS441?

15 inlägg 5199 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

svärdstorlek på Stihl MS441?

volvo_per  
#309082 Vad har ni för svärd på era stihl ms441 or?
Mitt längsta nu tar 63cm och funderar på att köpa ett längre. Vad har ni haft på som längst?

Någon som provat ES Light svärdet från stihl? Tänkte om det gör någon skillnad på vikt osv.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

volvo_per  
#309496 Inget som har någon 441? :(

någon som vet om det passar några andra kedjor till mitt svärd. 3/8 1,6 mm? Har stihls nyare fil som tar ryttarna samtidigt men upplever att den blir alldeles för vass och ganska aggresiv om man följer vinkeln på filen. Studsar och far lite.

   TS
Användarvisningsbild

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309590 Det är nog för ryttaren blir lite låg.

Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

volvo_per  
#309593 Tror inte det faktiskt. Har filat kedjan ca tre gånger och det syns knappt att det tagit på ryttarna. Den var även väldigt aggresiv som ny.

   TS
Användarvisningsbild

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309597 Jo, då är de kanske redan låga. Lägg nåt på kedjan och se hur låga de är.

Det verkar vara lätt att få låga ryttare med dem, har sett några stycken som inte fått dill det eftersom den tar lite på ny kedja vilket redan är rätt låg. Får man då vasst så spökar det en del.

Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

Jim_the_one  
#309666 Du gasar för dåligt =)

Troligtvis den första som klagar över att det blir för vasst. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

Homo abies  
#309714 RSC kedjorna är aggressiva ja kräver vänlig och bestämd hantering, värst är dom när dom är lite halvslöa...

Användarvisningsbild

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309729
Jim_the_one skrev:Du gasar för dåligt =)

Troligtvis den första som klagar över att det blir för vasst. :mrgreen:


Vasst och aggressivt är inte samma sak.

Det får inte vara aggressivt för det ger vibrationer och ökar skaderisk samt högre slitage och sämre resultat.

För låga ryttare märks tydligare när det råkar bli vasst o verkligen skär.

Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

volvo_per  
#309774 Haha det tror jag inte Jim ;)

Tydligen finns det en stihl kedja som heter RM istället för RS. Den ska tydligen gå finare men får väll prova den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310318 Jag har en MS441.
Och jag har två svärd till den.

Ett 18" (45 cm) med 0,325 delning, 1,5 mm spårvidd och Oregon 21BPX kedja, semichisel

Ett 25" (63 cm) med 3/8 delning, 1,6mm spårvidd och Stihls RM (eller möjligen RM3), semichisel

Precis som du skriver så är Stihls RS (fullchisel) och även RM kedja svår att få till bra. Jag är inte ensam om att kämpat med den kedjan och inte tyckt att jag fått den bra och därefter gått över till Oregon 21BPX.

Nackdelen med att ha olika delning på långa och korta svärdet är att jag får byta drivhjul när jag ska lägga på det långa svärdet. Men det är så sällan jag behöver det så det är ok ändå.

Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

volvo_per  
#310331 Okej. Passar 21BPX direkt på original drevet och svärdet? Är den 3/8 1,6? Provade RM kedjan idag och den var ju något bättre än RS kedjan men blir väll antagligen samma efter filningen sedan.
Finns det inte någon vanlig rullmall till 3/8 1,6? Vore ju kanon när man är van vid det.
Blir alldeles för vass vinkel med den nya stihl kombifilen enligt min smak.

   TS
Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310425
Ekhagas trädfällning skrev:Jag har en MS441.
Och jag har två svärd till den.

Ett 18" (45 cm) med 0,325 delning, 1,5 mm spårvidd och Oregon 21BPX kedja, semichisel

Ett 25" (63 cm) med 3/8 delning, 1,6mm spårvidd och Stihls RM (eller möjligen RM3), semichisel

Precis som du skriver så är Stihls RS (fullchisel) och även RM kedja svår att få till bra. Jag är inte ensam om att kämpat med den kedjan och inte tyckt att jag fått den bra och därefter gått över till Oregon 21BPX.

Nackdelen med att ha olika delning på långa och korta svärdet är att jag får byta drivhjul när jag ska lägga på det långa svärdet. Men det är så sällan jag behöver det så det är ok ändå.


Eg er heilt enig synes 21 bpx på stihl 361 fungerte mykje bedre enn RMC/RSC i 3/8.

Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310443
volvo_per skrev:Finns det inte någon vanlig rullmall till 3/8 1,6? Vore ju kanon när man är van vid det.
Blir alldeles för vass vinkel med den nya stihl kombifilen enligt min smak.


Stihl har en rullemal som heter FG4



http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Motors%C3%A5gar/Sk%C3%A4rutrustning-och-tillbeh%C3%B6r/Filapparater-nitverktyg-och-tillbeh%C3%B6r/22565-1632/Filapparat-FG-4.aspx

Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

volvo_per  
#310539 Har hört att den inte är så bra :( men på filmen ser den ju bra ut. Någon som använder denna?

   TS
Avatar Fallback

Re: svärdstorlek på Stihl MS441?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310677 Jeg anvender den i mindre størrelse på 3/8 Picco. Har ikke for 3/8 da min 361 er den sag jeg anvender minst. Synes den fungerer OK, men kan være litt klurig i starten. Ikke helt enkelt å se hvordan den skal monteres før man blir vant, letter på HQ rullemal.
Men synes resultatet blir bra. Anvender den ikke i skogen. Blir mest brukt til oppretting av stensagede kjeder eller kontroll av min frihånds filing. Filer på frihånd i skogen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).