Friluftsliv, Naturturism

Havsörn

7 inlägg 8881 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Havsörn

svampbob  
#309493 Hur fort går en havsörn med medvind. Idag när jag var i skogen och tittade upp för att fälla en tall så kommer en Havsörn på relativt låg höjd och med vinden i ryggen och bara svischade förbi det hade bara fattats blåljus så hade jag trott att han var på utryckning.

Någon som har en aning om vilken hastighet dom kommer upp i?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Havsörn

JensSkoog  
#309510 Enligt min dotter som vet det mesta om fåglar, så är inte havsörnen specielt snabbtflygande, men i medvind och när den dykar går det ganska snabbt. Hon har lovat mig å kolla det mer precis :wink:

Avatar Fallback

Re: Havsörn

jannee  
#309511 Satellitövervakning av havsörnar visar att de kan flyga i minst 80 km/tim och kan förflytta sig 20 till 30 mil under en dag, då snirklar de sig fram = avståndet de flyger kan t.o.m vara det dubbla.
Dykhastighet upp till 160 km/tim

Användarvisningsbild

Re: Havsörn

JensSkoog  
#309513 Tog tre minuter, så komm svaret. :grin: När den dykar i luften kann den komma upp i 100 engelska miles i timmen, och i normal flygning har den 20 - 50 engelska miles i timman. Så om den blåste förbi dig i 100 mph, 160km/t - så gick det undan :lol:

Användarvisningsbild

Re: Havsörn

anersimyra  
#309514 satellithavsornar

Användarvisningsbild

Re: Havsörn

anersimyra  
#309515 :???: :???: :???:

Användarvisningsbild

Re: Havsörn

rokon  
#309519 Hastigheten ur din synvinkel som står stilla gör ju att flera saker kan adderas i olika grad.
Hur mycket blåste det?, om det var frisk till hård vind så gjorde enbart vinden ca 50km/h, sen beror det hur fort den flög
Kanske den även hade gjort en dykning innan.
Annars så är det vid glidande störtdykning med vilande vingar som ger den högsta hastigheten för fågeln visavi omgivande luft.
pilgrimsfalk (Falco peregrinus) som vid en störtdykning uppmättes till 320 km/h. Enligt Wikipedia
Enligt en teoretisk beräkning skulle pilgrimsfalken som anses vara den snabbaste vara 240 km vid lodrät dykning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).