Arbetskläder för skogen

Bra och billiga skyddsstövlar?

65 inlägg 63535 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

helldisk  
#309126
Mangan skrev:Det lät billigt, trodde de kostade 2500:-


1695:- tog han innan rabatt. Bara att handla.... :smile:

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Hema  
#309130 Tror bestämt det bidde något fel på den där länken. Såvida du inte gillar att visa upp en karta över USA. :)

Användarvisningsbild

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

T Landström  
#309139 Finns det inte 2 varianter av Stihl Ranger kängorna...en med Gore Tex och en utan...?

Användarvisningsbild

Skyddsstövlar eller läderkänga

traktorz  
#309218 Stihls kängor tyckte jag var för sommarbetonade.
Därför efter noggranna tester vad som passade mig bäst så föll valet på Husqvarnas läderkänga. Har nu haft dessa under höst och vinter och är mycket nöjd. De är bekymmerslösa och man behöver inte fundera på vad man har på fötterna; Varma, sköna, och säkra.

Förra vintern, vid den intensiva rotkapningsperioden, så alternerade jag mellan sågskyddsstövlar och Lundhags vandrarkängor utan sågskydd när det var som kallast. Motorsågskursens rabattcheckar gjorde att jag senare kompletterade mina skyddskläder, med bl.a. just Husqvarnas läderkänga.

Ref:
Tips på bra huggarkängor
viewtopic.php?t=17842&start=30#p293241

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

valtra mega  
#309236 Husqvarnas läderkängor faller bort på dålig kvalitet .
Fodret går sönder i dom och när man spänner skosnören så lossnar nitarna har börjat bytta ut nitarna mot popnitar

Användarvisningsbild

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

traktorz  
#309238 Det låter ju trist. Då vet jag vad man har att vänta, men jag använder ju inte mina dagligen. Har dock alltid haft de sen i början av oktober vid ett flertal tillfällen. Stövlarna har fått stå.

Ta t.ex. Lundhagskängorna som saknar foder, där tar sockorna slitaget istället. Men de saknar ju sågskydd.

Använder strumpa och socka i mina Husqvarna läderkängor som fyller upp i kängan, behöver därför inte snöra kängan särskilt hårt. Snarare kan inte heller, eftersom de är så hårda i plösen.

- Vilka snörhakar/nitar är det som ryker först? Är det de udda paren, dvs 1:a, 3:e, 5:e från tårna räknat?

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

valtra mega  
#309249 Är 3:e och 4:e som är mest utsatt .
Hade ett par förut och på de var de en bricka på niten där den var nitad så på de var det inga problem också fodret höll i de så kvaliteten har blivit sämre .
Tycker att kvaliteten har blivit sämre de senaste åren på allt som har Husqvarna märke på sig

Användarvisningsbild

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

T Landström  
#309250 Jag beställde ett par Meindl Woodwalker på nätet. Dock bara 20 m/s men riktigt sköna!
Näst intillhelt släta på utsidan inte en massa skinnbitar som är ihop sydda som det brukar vara på andra kängor...
Senast redigerad av T Landström mån 05 jan 2015, 19:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

axwell  
#309295 Har inte provat dom här stövlarna så hur bra dom är = ?
Klass 2 = 24 m/s.

Priset för strl 44 och 46 är tilltalande: 325 kr inkl. moms.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetskla ... lar-18151/

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

sveakatten  
#309299 Jag har haft dessa i 2-3 är nu, tunga men har hållt bra.
Snö skyddet börjar spricka nu på dessa, spelar iingen roll eftersom byxorna är på utsidan.

Köpte i fjol stövlar på Jula fungerar också bra, lättare lite dyrare har jag för mig.

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Hema  
#309306
T Landström skrev:Finns det inte 2 varianter av Stihl Ranger kängorna...en med Gore Tex och en utan...?

Längst ned på denna sidan finns det iaf två olika, tyg resp. skinn, men även de före Rangerskorna ser väldigt lika ut tycker jag.
http://www.hakma.se/category/148-1-Kanga.aspx

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

helldisk  
#309325 Jo handlarn sa att det fanns två varianter. De jag köpte är av skinn och därav de hyfsade priset antar jag.
Men som sagt, jag kan inget annat än att rekommendera dessa Stihl Ranger i skinn eller Goretex.

Skinn eller Goretex är väl en annan lång diskussion kan jag tro...

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309336 Swedol i Hisings Backa har halva priset på några storlekar på Jonsereds stövlar, klass 3. 600:- ink moms.

Användarvisningsbild

Re: Skyddsstövlar eller läderkänga

svampbob  
#309358
traktorz skrev:Stihls kängor tyckte jag var för sommarbetonade.
Därför efter noggranna tester vad som passade mig bäst så föll valet på Husqvarnas läderkänga. Har nu haft dessa under höst och vinter och är mycket nöjd. De är bekymmerslösa och man behöver inte fundera på vad man har på fötterna; Varma, sköna, och säkra.

Förra vintern, vid den intensiva rotkapningsperioden, så alternerade jag mellan sågskyddsstövlar och Lundhags vandrarkängor utan sågskydd när det var som kallast. Motorsågskursens rabattcheckar gjorde att jag senare kompletterade mina skyddskläder, med bl.a. just Husqvarnas läderkänga.

Ref:
Tips på bra huggarkängor
viewtopic.php?t=17842&start=30#p293241


Jag tycker att Shils ranger funkar bra ned mot -15 när det var under 20 härom veckan så bytte jag ett par dagar och körde i vinterkängor utan sågskydd men med stålhätta. Då gick däremot inte technical extreme byxorna utanpå så jag fick leta fram några vidare huggarbyxor.

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

rolle  
#309585 Tänker testa denna vinterfodrade kängan, har någon erfarenhet av den?
http://www.skogsutrustning.se/sagskydds ... ass-2.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).