Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Problem med vinschbrytaren In/Out

12 inlägg 16943 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med vinschbrytaren In/Out

Frigge  
#308958 Allt sedan jag köpte min fyrhjuling en Yamaha Grizzly 450 2009 för 2 år sedan har det nu som då varit problem med att få vinschbrytarens in-läge att fungera. Out-läget har alltid fungerat på första knapptrycket men in har jag ibland fått trycka in flera gånger innan vinschen startat. Trycker jag på Out och sen på In så brukar In oftast fungera. Igår slutade In-knappen helt att fungera. Spontant tycker jag ju det borde räcka med att byta brytare eller ta isär brytaren och fixa felet eller...

Det jag undrar är har ni andra ATV-ägare upplevt något liknande?
Kan det finnas andra orsaker än brytaren som orsakar problem?



   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

Frigge  
#308976 Hmm, märkligt... Var ute idag och testade vinschen och nu fungerade den som "normalt" dvs. ibland och ibland inte. Men det som jag lade märke till var att när jag trycker på IN-knappen och vinschen inte startar hörs ett litet ljud, som om vinschen får signal från brytaren men inte startar. Trycker jag då på Out-knappen och sedan IN igen så fungerar vinschen.

Kan det ha att göra med något relä eller spänningen i batteriet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

zeetorg  
#308977 Ja det kan finnas andra orsaker.

Du borde ha ett relä någonstans som kan vara slitet. Kolla även alla kabelanslutningar till och från relät så att det är riktig kontakt.
Viktigt är också att batteriet har tillräckligt med ström för att allt skall fungera normalt.

För att avgöra vad som är trasigt så byglar du bara över brytaranslutningen (med batteriet fulladdat), drar relät varje gång så är det brytaren annars mest troligt relät.

Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

zeetorg  
#308981 För att förtydliga litegrann så är det så att om batteriet är gammalt och utslitet så kan det räcka för att vinschen skall jävlas. Kan du inte starta med elstarten så kan det vara för lite ström även fast maskinen är igång.

Användarvisningsbild

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

Vardon  
#309038 Likström är ganska styggt för relän att bryta och strömmen i elwinsch på 12 är inte försumbar.


Kolla jordningar till winschen så att de är riktiga. Men jag skulle spontant tro att du har friskt batteri eftersom winschen verkar gå när du får igång den. Det verkar ju inte vara så att den fungerar ett tag och sen är det stendött. Jordningar kan dock ge alla möjliga mystiska fel.

Jag hade nog börjat med att kolla anslutningar, rycka försiktigt i kablar etc och se om man hittar något tokigt där. Det brukar vara enklast.

Leta upp reläet och se om du verkar konstant spänning till spolen på det, kan vara benämnda A1 och A2 eller 85 /86 eller någonting helt annat beroende på modell. Eller byt det om det är billigt.

Mät ut från reläet sen om det verkar ge stabilspänning till winschen när du ska köra in

Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

Qkeeper  
#309042 Har också haft strul med knapparna och första gången var de kabelglapp till brytarn sedan har jag bytt reläet två ggr efter de också. En gång strul med knapparna men kunde inte finna något glapp så då löste byte av relä problemet och andra gången så var reläet stendött inget liv åt något håll.. Sitter nu ett relä av okänt märke men kopia av warns och de har gått klockrent väldigt länge :)

Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

Qkeeper  
#309043 För övrigt så sitter nog reläet under plasten framför displayen, där sitter det iaf på dom större grizzly. Lite små trångt men de brukar gå bra. Färgmärkning på poler så lätt att byta :)

Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

Frigge  
#309137 Tack för alla tips!

Jag har nu kollat lite noggrannare och hittat en svåråtkomlig del bakom vinschen som det hörs att det knäcker i när jag trycker på IN-knappen när vinschen inte fungerar. Trycker jag flera gånger på IN-knappen i följd så startar vinschen för det mesta på andra försöket men ibland blir det flera försök innan den startar. Igår efter ca 1h snöarbete gav den upp helt tills den fått vila upp sig tills idag :)

Bifogar några bilder på grejen som jag pratar om. Är det en solenoid, ett större relä or what?

IMG_1453.JPG


IMG_1454.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

Qkeeper  
#309171 Ser ut att vara reläet/kontaktorn. Kolla så du inte har några glapp lr ärg/skit . Eftersom det sitter på ett ställe som blir utsatt för fukt och skit så kan det ju även blivit ärg i relät, går att dela på relät och göra rent kontaktytorna invändigt. Skitiga kontaktytor kan ibland orsaka problemet du beskriver både i strömbrytare och relän då du behöver några motslag för att få ordentlig kontakt.

Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

Frigge  
#309185 Tack Qkeeper!

Körde just in hjulingen i garaget så det blir mera angenämt att börja mecka senare idag, om jag har tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

traktorz  
#309194
Qkeeper skrev:Ser ut att vara reläet/kontaktorn. Kolla så du inte har några glapp lr ärg/skit . Eftersom det sitter på ett ställe som blir utsatt för fukt och skit så kan det ju även blivit ärg i relät, går att dela på relät och göra rent kontaktytorna invändigt. Skitiga kontaktytor kan ibland orsaka problemet du beskriver både i strömbrytare och relän då du behöver några motslag för att få ordentlig kontakt.

Vi har haft liknande problem.
Trodde först det var strömbrytaren på styret, men det visade sig vara reläet. Tog upp och rengjorde på vår Polaris. Även vinschen behövde öppnas och rengöras. Miljön med vatten myrmark och dy är tuff för komponenterna.

Avatar Fallback

Re: Problem med vinschbrytaren In/Out

Qkeeper  
#309204 Helt klart utsätts dom för mycket skit. Samtidigt som det inte är världens mest slitstarka produkt. På min sitter reläet väl skyddat under plasten mellan lastrack och display så blir mycket sällan utsätt för något mer än nån enstaka gång då det drivit in snö men ändå ger dom upp titt som tätt så sitter dom dessutom utsatt får man nog räkna med att det går ett relä då och då :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).