Öppna kategorin

starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

44 inlägg 21637 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

svampbob  
#309061 Jag är inte säker på att en grävare är bättre. Jag kan inte uttala mig om hela Sverige men vet att här i Västerbotten så är det väldigt många grävare som står stora delar av året. En skogsmaskin har så mycket längre säsong.

Jag tycker det låter livsfarligt att helt och hållet kasta sig ut i maskinentreprenad branschen. Ska man starta ska man ha en bra ekonomi innan ha råd att betala de 50000 kr till AB och kunna klara sig ett par månader på besparingar. Alternativt att man jobbar som anställd på halvtid den första perioden så att lönen kan täcka livets nödtorft.

Jag har drivit eget nu i fyra år och blir då och då erbjuden jobb som anställd men tackar nej och säger att jag aldrig mer tänker vara anställd :smile: visst är det mycket jobb också här sitter jag nu efter en dag i skogen och lägger upp lönesystemet för 2015.

Elmia
Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#309066 Ja.. Alltså, just det där med att släppa taget och ge sej in i en bransch helt själv och ingen backup är lite lagom läskigt absolut. Men samtidigt så tror ja det är svårt att få ihop det med lite jobba som anställd och jobba i sitt egna företag. Fast det låter som kloka ord och sunda värderingar vad gäller att få en fungerande ekonomi. Blev mer än en liten hasselnöt att knäcka det här.. Snarare en gigantisk kokosnöt och en slägga. Det var nog lättare förr, en häst och en kälke så var saken biff :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Seb macahan  
#309112 Du måste ju börja nån stans? Kan du inte höra med nån skogsentreprenör om du kan få åka med för o testa hur det verkar? Jag har konstaterat efter 6dagars gallring i min skördare att sitta i maskin på heltid är inget för mig. Som hobby och då och då borta, det räcker för mig.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#309114 Har kört skotare lite längre tillbaks i tiden under en 6 månaders period. Det var bara ett inhopp pga sjukdom osv. Efter det fick jag erbjudande om annat jobb rätt omgående så ja engagerade mej inte vidare i det ämnet just då...tyvärr... Men maskiner över lag är hur skoj som helst :-) . Testat många olika saker genom åren men hamnar alltid tillbaka vid någon sorts maskin :-P .

   TS
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

ilbajten  
#309123 Satsar man inget, vinner man inget. Å även om man satsar kommer man även förlora. Håll fötterna på jorden å försök förlora så sällan som möjligt :wink:
Har du drivet så kör. Varje krona man tjänar får man jobba hårt för både som anställd å egen men som egen får man nån form av tillfredsställelse (hm) av att ha klarat de på egen hand.
Men som tidigare sagts, se till å ha mä familjen på tåget.
Lycka till :smile:

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

svampbob  
#309124
Seb macahan skrev:Du måste ju börja nån stans? Kan du inte höra med nån skogsentreprenör om du kan få åka med för o testa hur det verkar? Jag har konstaterat efter 6dagars gallring i min skördare att sitta i maskin på heltid är inget för mig. Som hobby och då och då borta, det räcker för mig.


Jag tycker att du höll ut länge :lol: är man vad vid tempot på bygget och enn telefon som ständigt ringer så är det en stor omställning att sitta heldagar ensam i en maskin.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Hema  
#309134 Jag tror att det vore enlast att börja lite på fritiden eller jobba halvtid och utnyttja resten av tiden till det du brinner för. Jag hördeeom en som köpte en minigrävare för att dränera om huset hans, sedan började jag erbjuda grävjobb. Efter ett tag kunde han sedan byta upp sin miskin och till slut kunde han säga upp sig. Men se till att du har bra försäkringar, för ett snesteg kan kosta skjortan o kör man efter en skördare, kanske denne inte har risat vägarna tillräckligt, med körskador som följd.

Dock vill jag önska dig stort lycka till. Jag är för feg för att starta eget.

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Seb macahan  
#309261 Svampbob, det är varken avsaknad av telefon eller personlig kontakt. Jag tycker nog att uppgiften är lite för enformig. Jag tycker det är roligt fortfarande men har svårt o se mig själv göra detta på heltid. Samtidigt vill jag hedra alla duktiga maskinförare. Nu fattar jag vad som krävs för att utöva detta yrke proffsigt 5dagar i veckan. Hur håller er nacke och armar?

Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

anersimyra  
#309272
jannee skrev:Du må gärna försöka men kan vara lite riskabelt att bränna alla broar. Kan bara prata för mig själv, har dubbelarbetat sedans jag var 20, även detta har fungerat.
En bekant till mig har en skotare och en skördare, enligt honom är det skördaren som kör in pengarna, skotaren går bara jämt upp, å andra sidan är skotaren ett bra komplement men det blir INGA 40 timmars veckor, mycket tid går åt för underhåll + diverse annat som hör till.
Tycker annars man titt som tätt kan läsa hur olönsamt det är att köra skotare, sju resor värre är det om man ska starta från scratch.
För att INTE komma i rena skuldfällan bör du börja med att starta ett AB, därefter låta bolaget stå för riskerna. Tror ändå att det blir svårt att få bankerna till att ställa upp.
Att starta AB för att slippa eventuell skuldfälla fungerar inte i dag, du får personligen borga för eventuella lån.. :o

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Hema  
#309297 Då får man väl fixa en styrelse :)

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

hogis  
#309320 En styrelse tar inte bort ansvaret från individen! Eftersom banken vill ha säkerhet för pengarna. Enda som kan göra det är ifall fler står som låntagare! Men då är det bara fler som blir drabbade eller fler som ska dela på vinsten :)

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Hema  
#309373 Har man storföretag verkar man slippa ansvar iaf. Men det är klart, de måste ju säkerställa kompetensen inom företaget o gärna med en bonus.. ;)

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309401 I ett storföretag behöver (eller vill!) oftast inte någon gå i borgen för lån, på samma sätt som ett nystartat.

Avatar Fallback

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Baronen1982  
#309410 Mjo... Många funderingar och kluriga alternativ att bolla med.. Företagsform... Och våga satsa... Eller inte... Just nu när blankisen ligger på dom norska skogsvägarna och man kör timmerbil ständig natt... När man har nästan 2 timmar enkel resväg till jobbet... När kronan är likavärd och förtjänsten går till diesel... Och fritiden blir lidande.. Och damen... Då är det jäkligt lätt att bara tänka " våga och det är väl bara". Men men. Det kunde väl alltid vara värre, finns ju alltid 2 sidor av ett mynt, om man inte ställer det på högkant:-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: starta eget i skogen...bra idé eller lägg ner..?

Seb macahan  
#309435 Läget och tid förändras och lönsamhet med den. Det gör det för alla och även den anställde. Ett varsel är inte så lönsamt alla gånger. Men ångra inte dina beslut. Gör det du känner är rätt o blicka inte tillbaka.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).