Skogsnyheter

Låt 2015 bli skogens år

6 inlägg 4159 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Låt 2015 bli skogens år

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Låt 2015 bli skogens år

isteskog  
#308792 Tänk om miljöorganisationerna också kunde se helheten med skogsproduktion.

Användarvisningsbild

Re: Låt 2015 bli skogens år

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308935 Jo,man kan ju alltid önska. Men tyvärr lär det förbli en utopi.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Låt 2015 bli skogens år

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308974 Jag citerar herman:

I Sveriges handelsbalans är skogsprodukterna det viktigaste vi har. Skogens betydelse för vår välfärd kommer sällan fram i skogsdebatten utan tenderar att döljas av ett ständigt fokus på procent naturskydd och rödlistade arter. Det är visserligen viktiga frågor men ändå en begränsad del av en större helhet.

Håller också med Niklas :

Allmänhetens rekreation ska däremot skogsägarna tvingas erbjuda gratis utan någon som helst ersättning, vilket saknar all rim och ranson.


Av erfarenhet från andra markägare så konstateras att tyvärr är läget i dag att markägarna har för liten bestämmanderätt och obetydligt att säga till om när det gäller hur ens egen ägande mark skall disponeras. När översyner görs sker det genom remisser till många organisationer med särintressen och den enskilde markägaren får aldrig möjlighet till insyn eller möjlighet att delta i remissutredningarna. Markägarnas suveränitet över den egna marken och synpunkter ignoreras och förlöjligas mot allmänhetens övergripande intresse av tjänstemän inom länsstyrelse och riksdag så att det passar organisationernas egna intressen och systemtänkande. Staten och tjänstemännens anser sig enväldigt bestämma med egna politiska åsikter över omfattning av allmänhetens särintressen och politikerna kan på det sättet billigt tjäna populistiska poäng.

Markägare som önskar göra något på sin mark måste oftast söka krångliga, kostsamma och osäkra tillstånd eller anmäla åtgärden och i samband med det skall myndigheten/domstolen göra en proportionalitetsprövning, det vill säga bedöma vems intresse som väger tyngst i ärendet. I samtliga fall jag fått kännedom om så bedöms allmänhetens väga tyngst. Allmänhetens odefinierade särintressen eller fritidsintresse betyder oftast mycket mer än en markägares lagfart och äganderätt.

Detta är anser jag helt klart är i strid mot grundlagens mening om egendomsskydd

Skyddet av vissa arter får också i många fall alltför överdrivna och fanatiska propotioner framtvingade av miljöaktivister som dessutom arbetar aktivt med att anmäla markägare till myndigheterna. Och som då förelägger fastighetsägarna att upphöra att utnyttja sin fastighet som näringsfastighet.

Detta har former som liknar politisk diktatur och markägaren tvingas ta ekonomiska och personlig skada.

Som markägare upplever man kunskapsnivån hos aktörerna om de fastighetsrättsliga frågorna många gånger som obefintliga.

Rätten till respekt för sin egendom är grundläggande i grundlagen och behöver förståelse och accepteras.
Så låt 2015 bli det år då vi i Sverige på allvar börjar se till skogen som näring i företags betydelse i ett större perspektiv!

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Låt 2015 bli skogens år

isteskog  
#308978 Håller med Sweden-viking!

Användarvisningsbild

Re: Låt 2015 bli skogens år

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309148
isteskog skrev:Håller med Sweden-viking!


+1
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).