Traktorer och processorer

fälgar valmet

25 inlägg 12527 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

fälgar valmet

Benny Nilsson  
#308965 Undrar om fälgar från 505-905 passar på en 6200?
Nån som vet?
Tänkte byta till 18.4/38 tum bak. Men vad ska jag då ha fram?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

ÅsaNisse  
#308968 Fram 14,9-28.
Fälgar kan vara olika både vad gäller inpressning och även centrum på framfälg. Det finns olika navreduktioner, men jag vet inte riktigt vilka som har vad.

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#308969 okej! kanske bättre söka hjul från en 6000 serie då.

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

ÅsaNisse  
#308975 Finns olika framnav även på dessa. Kolla dina befintliga fälgar så du vet när du köper. Har själv en 6200, men där är lika fram och bak.
Sen är det ju ingen raketvetenskap att svetsa om ett par tallrikar så det passar.
Det är ganska svårt att hitta 38/28 för de går som smör i solsken.
Och på tal om annat: Du funderade ju på Kellfri stegmatare..... Hur gick det?

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#308979 Ja visst fanns det med olika många hjulbultar fram har jag läst nånstans?

Jag fegade ur på kellfrin :D Har sökt på nätet men inte hittat nån som skrivit något förutom kellfri själva!!

Sen tog jag beslutet att avvakta med processor och lägga pengarna på en bra traktor istället. Det blev en 6200 med twintrac och turbin som jag hoppas landar här på torsdag. Blir spännande då jag aldrig haft nåt över för valmet men i skogen är dom nog svårslagna.

/Benny

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

ÅsaNisse  
#308993 Lycka till med traktorn. Måste kolla så min står kvar, eller vad är det för tok som säljer en sådan. Enda anledningen måste vara att köpa en likadan ny.
Har haft ett fel på min sedan ny 98 och det var oringarna för ett rör vid vattenpumpen. Det läckte när det blev -15.
Byt oljor och filter när du får hem den och kosta på syntet i hydraulen/transmissionen så blir den lite lättare att starta när det är kallt. 6000 är lite trötta i starten vid kyla.

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309011 Haha! :D hittade den på en auktionssite i Jönköping. Bara 100 mil från mig så man får hoppas dom gjort en seriös besiktning.

De lät ju bra att den inte krånglat mera för dig! Har letat på nätet och inte hittat några direkta standardfel på 6000 serien så de blir intressant detta. Kul med fler än en Julafton per år!!:D

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309036 Helt säker är att framfälgar från x05 med Carraro axel passar på 6550 då jag provat vid punktering (fel storlek dock)
Offseten är ställbar om du inte har svetsade fälgar.

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309040 Okej!
Men bak är troligtvis alla lika då eller?
05-6000 menar jag

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Valfridsson  
#309045 Ska du göra dig av med dom gamla eller ska du ha dubbla uppsättningar!?

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309047 Dom kommer nog bli till salu bara jag hittar en uppsättning 38-28 som passar.
Dock sitter de industridäck i varierande skick nu. Delvis därför jag tänkte passa på att gå upp i storlek.
Hittar jag inte några nu så kör jag med dessa i vinter och lånar bara kättingar till bakhjulen, eftersom jag inte vill köpa nya till 34. Än hur man gör har man arslet bak :-)

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309049 Fast egentligen.är det värt att jaga 38tumare?
Man kanske inte tjänar så mycket höjd?

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309051 Rent teoretiskt skulle du vinna 5cm frigång under med 18,4/38 mot 18,4/34 av samma fabrikat men 4 fälgar kostar med

Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

Benny Nilsson  
#309053 Okej! bra med någon som kan räkna!! :-)
Men känns ju som att 5cm gör stor skillnad i skogen.

Måste fundera på detta och ta reda på vad man får betala.
Däcken kommer jag ju inte ifrån hur som helst så de kvittar.

   TS
Avatar Fallback

Re: fälgar valmet

ÅsaNisse  
#309056 Är det den gröna 62-an du köpt? Jag kör med samma typ på däck året runt.34/24 tum och broddkedjor i skogen. Det funkar fint men utan kedjor går det inte utanför vägen. Även blött gräs är jobbigt på sommaren. Jag tycker ändå att det är lugnt och stadigt när man har ordentligt fäste med kedjorna såväl på is som hala rötter. Vad gäller gräs så har jag bara ca 1 ha att köra av med betesputs så det får bli en solig dag.
Frigångsproblem har jag haft någon gång, men det har varit styrleden på kärran som varit lägst då. Trots att jag har bukplåt under traktorn. Man får bar kröka sig lite extra när man kapar stubbskäret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).