Länkar

Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

26 inlägg 25135 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

svampbob  
#308476 http://www.di.se/artiklar/2014/12/19/de ... lapa-sack/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308486 Ja, coachningen kostar...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

svampbob  
#308491
Niking skrev:Ja, coachningen kostar...
/Niklas


Så om man har en dräng och talar om för honom vad han ska göra och hur så behöver man inte betala ut någon lön utan kan istället själv ta betalt :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308494
svampbob skrev:
Niking skrev:Ja, coachningen kostar...
/Niklas


Så om man har en dräng och talar om för honom vad han ska göra och hur så behöver man inte betala ut någon lön utan kan istället själv ta betalt :wink:


Du får ju gärna pröva den affärsidén först och sedan återkomma med en rapport... :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

Carlfritidshuggare  
#308525
svampbob skrev:
Niking skrev:Ja, coachningen kostar...
/Niklas


Så om man har en dräng och talar om för honom vad han ska göra och hur så behöver man inte betala ut någon lön utan kan istället själv ta betalt :wink:


:grin:

Skämt åsido. Jag skulle gärna följa med någon som kan ut i skogen en dag för att bli bättre på lite arbetsteknik som inte har med fällning att göra. Typ brossling och liknande. Som novis och fritidshuggare är det svårt att snappa upp på annat sätt.

Skulle nog få betala för att någon skulle orka med mig med tanke på vilket tempo jag skulle greja. :wink: Kanske nästa steg för "Bo på lantgård" eller vad det heter/hette.

Avatar Fallback

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

brassel  
#308557 Hmm, "bo och jobba på skogsgård", det som erbjuds är trädfällning och körning av traktor med dubbelkommando och stegmatare, ungskogsröjning och plantering mm.
Kanske är nått om nått år att fnula på :)

Avatar Fallback

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

Hema  
#308875 Borde väl gå att prata med en aktiv markgranne o fråga om man skulle kunna få hänga med ut?

Avatar Fallback

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

skogshasse  
#308879
Niking skrev:
svampbob skrev:
Niking skrev:Ja, coachningen kostar...
/Niklas


Så om man har en dräng och talar om för honom vad han ska göra och hur så behöver man inte betala ut någon lön utan kan istället själv ta betalt :wink:


Du får ju gärna pröva den affärsidén först och sedan återkomma med en rapport... :lol:
/Niklas


det går alldeles utmärkt. anställ rätt person så får du ca 5000 i bidrag per månad

Användarvisningsbild

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308939
skogshasse skrev:
Niking skrev:
svampbob skrev:
Så om man har en dräng och talar om för honom vad han ska göra och hur så behöver man inte betala ut någon lön utan kan istället själv ta betalt :wink:


Du får ju gärna pröva den affärsidén först och sedan återkomma med en rapport... :lol:
/Niklas


det går alldeles utmärkt. anställ rätt person så får du ca 5000 i bidrag per månad


Betalar den drängen dig 5000 kr ur sin egen ficka?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

svampbob  
#308957
Hema skrev:Borde väl gå att prata med en aktiv markgranne o fråga om man skulle kunna få hänga med ut?


Tar du med någon ut? Jag har fått frågan några gånger av bekanta men alltid avböjt. Jag vill inte ta risken att det händer någon olycka.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

rokon  
#308960 Klart man kan ta med folk ut för att jobba i skogen om man får betalt :grin: Lämpliga uppgifter då blir stamkvistning och dikesrensning allt med handverktyg. Går säkert hitta på mängder med sådant som ej kräver särskilda kort.

Användarvisningsbild

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

rokon  
#308963 Gjorde ett besök i Umeå i December där hade de ett gym med stora skyltfönster ut mot gatan. Det var väl första gången jag såg ett gym i mitt 63 åriga liv, vad mycket onödigt arbete som utfördes där inne.
Och allt detta onödiga skulle visas upp på bästa paradplats.
Är övertygad om att det finns potential för att tjäna pengar på aktiviteter i skogen, men då med yxa och svans hacka och spade mm.
Men allt skall filmas förstås så att de har något att visa upp när de kommer hem eller live kanske?

Avatar Fallback

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

skogshasse  
#308988 svar till niking

ja självklart men pengarna gör en liten omväg. först så betalar han in det som skatt till samhället och sen så betalar samhället ut pengarna till en (kanske rik) företagare men det kan också vara en (kanske fattig) företagare och då heter det fas 3 plats. men det är fortfarande ca 5000 kronor i bidrag till företagaren. så med andra ord drängen betalar för att få jobba.

Användarvisningsbild

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

bodaedet  
#308991 Ursäkta trådkapningen. Men vad är det som är fel att få folk i arbete?
Är det att det ges bidrag till arbetsgivare eller att det ställs krav på arbetslösa? Visst kan det utnyttjas av mindre nogräknade arbetsgivare likväl som a-kassa kan utnyttjas av mindre nogräknade arbetslösa.

Avatar Fallback

Re: Dyrt att få jobba som en skogsbonde.

Hema  
#309127
svampbob skrev:
Hema skrev:Borde väl gå att prata med en aktiv markgranne o fråga om man skulle kunna få hänga med ut?


Tar du med någon ut? Jag har fått frågan några gånger av bekanta men alltid avböjt. Jag vill inte ta risken att det händer någon olycka.

De flesta av mina bekanta är inte intresserade av skogen på det sättet tyvärr. Jag har själv en gång dock bett om att en kompis skulle vara med då jag tog hand om ett lite halvlurigt vindfälle, som säkerhet. (Det gick felfritt)

Min tanke var när jag skrev det att man skulle kunna sitta stå på säkert avstånd för att observera, sedan ju längre tid man kört, desto mer utbildning/information. Jag tänkte iofs på mellan en markägare till en annan, för att sprida kunskap. Lära sig olika smarta arbetssätt. Men att ta in någon som skulle hjälpa mig? Njae det kan ju vara lite kluvet, krävs Motorsågskort osv.

Dock har jag själv kunnat utnyttja Scanova (eller dess entreprenörer) 2ggr, då det ena gången låg ett träd mot telefonlinjen och andra gången stor risk att ett träd skulle välta över densamma. Då kunde jag se lite olika sätt. Andra gången brukades ett spakspel och är anledning till att jag nu inhandlat ett sådant.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).