Före och efter jobbet

Nu ska det bli lättare att välja...

8 inlägg 5052 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nu ska det bli lättare att välja...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nu ska det bli lättare att välja...

rikard_e  
#308756 Tack Niking, det kommer underlätta!

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det bli lättare att välja...

traktorz  
#308791 Nåväl, täckningskartorna säger inte allt om den underläggande tekniken.

Mer viktigt på landsbygden är t.ex. att de gamla frekvenserna för TV nu nyttjas för mobil data. Här har vågutbredningsegenskaperna vid 800MHz nu prioriterats över urban kapacitet med små celler.

Byn fick förra månaden äntligen den gamla GSM/EDGE basstationen utbytt mot en kombo av GSM/EDGE/HSPA/LTE, med anständiga siffror i dataöverföring.

Många av de som skaffade en "padda" till julklapp blev dock varse att operatörerna tillhandahåller en bestämd dataöverföringsmängd, innan de stryper dataöverföringshastigheten. Även de med laptop och ett nytt 4G-modem anslutet, kör snabbt i data-taket, när de månatliga uppdateringarna av operativsystemet väller in.

Mobilitet kommer alltmer att efterfrågas, så förmodligen kommer byn själva att så småningom att presentera sin egen täckningskarta över de 5G-basar vi själva äger, och tar dyra roaming-avgifter för, när utsocknes är på besök. Blir väl en betalmodell liknande fiskekortet eller för bilparkering.

Avatar Fallback

Re: Nu ska det bli lättare att välja...

Bengt.Svensson  
#308795 Om jag förstått rätt kan man öka bandbredden genom att minska effekten (=mindre celler).

Någon mer än jag som upplever att täckningen för samtal blivit sämre sen bolagen började med mobilt bredband? Förr kunde jag ringa med ganska bra signalkvalitet men nu måste jag stå vid fönstret för att kunna höra bra. Det är ingen brist på mobilmaster, jag bor på en kulle och kan se minst 10 st master en odimmig kväll.

Användarvisningsbild

LTE & 4G.

traktorz  
#308867
Bengt.Svensson skrev:Om jag förstått rätt kan man öka bandbredden genom att minska effekten (=mindre celler).

Nja, det är snarare så att små cellradier gör att flera basstationer kan utplaceras. Varje basstation kan hantera en viss kapacitet givet tilldelad bandbredd, t.ex. vid vissa tider är du ensam och kan ta hela dess kapacitet, eller så samsas du med många andra med sämre datahastighet som följd.

Bengt.Svensson skrev:Någon mer än jag som upplever att täckningen för samtal blivit sämre sen bolagen började med mobilt bredband? Förr kunde jag ringa med ganska bra signalkvalitet men nu måste jag stå vid fönstret för att kunna höra bra. Det är ingen brist på mobilmaster, jag bor på en kulle och kan se minst 10 st master en odimmig kväll.

GSM för tal är huvudsakligen 900MHz och 1800MHz i Europa (GSM är en Europeisk standard som utvidgas till att bli global). 1800MHz för tal har nyligen ändrats till 4G (LTE band 3), så kanske den förändringen du märkt kommer från denna omändring?

Avatar Fallback

Re: LTE & 4G.

Bengt.Svensson  
#308964
traktorz skrev:
Bengt.Svensson skrev:Någon mer än jag som upplever att täckningen för samtal blivit sämre sen bolagen började med mobilt bredband? Förr kunde jag ringa med ganska bra signalkvalitet men nu måste jag stå vid fönstret för att kunna höra bra. Det är ingen brist på mobilmaster, jag bor på en kulle och kan se minst 10 st master en odimmig kväll.

GSM för tal är huvudsakligen 900MHz och 1800MHz i Europa (GSM är en Europeisk standard som utvidgas till att bli global). 1800MHz för tal har nyligen ändrats till 4G (LTE band 3), så kanske den förändringen du märkt kommer från denna omändring?

Då kanske 4G är förklaringen, något har iallafall hänt det senaste året. Ett tag var vi på väg att säga upp fasta telefonen men när mobiltäckningen blev sämre kände vi att det inte var läge för det.
Telia ville lägga ner fasta nätet men när de var här och mätte signalstyrkan i våras så sa mätteknikern att det var för dålig täckning för det.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det bli lättare att välja...

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#310315
Bengt.Svensson skrev:Om jag förstått rätt kan man öka bandbredden genom att minska effekten (=mindre celler).

Någon mer än jag som upplever att täckningen för samtal blivit sämre sen bolagen började med mobilt bredband? Förr kunde jag ringa med ganska bra signalkvalitet men nu måste jag stå vid fönstret för att kunna höra bra. Det är ingen brist på mobilmaster, jag bor på en kulle och kan se minst 10 st master en odimmig kväll.


Har du en smartphone?
När jag köpte min nya telefon, så kunde jag knappt ringa hemifrån, fick stå vid ett fönster och ändå bröts säkert 50% av samtalen helt plötsligt.
Ändrade i menyn att telefonen bara skulle använda GSM nätet och sen dess har det funkat bra, har 75-100% mottagning i alla rum hemma.
Då ska jag ändå ha riktigt bra mottagning på 3G enligt täckningskartor så de ger jag inte mycket för.
Det där funkar ju inte om man använder telefonen till surf men jag använder min till att ringa med och då går det hur bra som helst.
Men nu har jag tagit över två knapptelefoner av bekanta som köpt smarta telefoner och ska byta till en sån, batteritiden är ju så kass på smartluren, speciellt om den är med ute i skogen så är det inte ovanligt att den lägger av om man provar ringa efter några timmar i minusgrader. Känns inte så säkert.

Användarvisningsbild

Re: Nu ska det bli lättare att välja...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315836 Dålig mobiltäckning i skogen http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6090007
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).