Motorsåg och handhållet

Kedjeslip!!!!!!!

140 inlägg 125923 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

anersimyra  
#269554
traktorz skrev:Justering av A-vinkeln funkar smidigt -40 till +40, med klick-stopp för var 5:e grad. Slipar först alla högerskär, sen alla vänsterskärlänkar. Lite pyssel att linjera upp varje länk framför mothållet, men nödvändigt för bra resultat. På vår Oregonkopia till slip kan vi inte heller justera B-vinkeln.

P.S. Din Timberline Sharpener verkar ju häftig, men kan ju även vara så överarbetad så att den blir hopplös att använda. Vad är dina erfarenheter hittills?
Den är enkel att använda. Man ska helst ha lite förkunskaper om slipning förstås, slipen lämpar sig bäst för underhållsslipning, att skärpa upp svår stensågning är inte att rekommendera. Alla tänder ska helst ha samma längd, annars blir det lite pyssel med ställskruven, vilken bestämmer hur mycket som slipas av. Alternativt kan man sköta "sliptrycket" för hand. Men till t.e.x 28 och 36" går slipningen i "rasande fart", givet att tänderna är lika i längd. Att använda den till kortare längder ger i vart fall ingen tidsvinst. Men jiggen är ett trevligt litet verktyg, riktigt skoj att sitta i "sågboden" och experimentera med den.. :smile:
Mvh Anders.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

2613  
#308704 Hej va tycker ni att det är värt att lämna iväg kedjorna o få de slipade för
Senast redigerad av 2613 lör 03 jan 2015, 04:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Erre  
#308721 Ja vad tar ni betalt där ute ni som filar åt folk???

Farsan lämnade .325 kedjor och fick dom slipade för 5 kr + moms st. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308729 Wow! 5kr...

Han kan få ett par baljor stenkört av mig o slipa då....

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Erre  
#308730 Detta var för tre fyra år sen. Farsan har aldrig lämnat till någon annan, så detta är enda priset jag vet.

En gammal farbror som hade motorsågs verkstad i sin ladugård.
Pensionär sen många år men tyckte väl det var kul att greja lite i lagom skala.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#308735 Min ÅF tar 75 kr (60kr + moms), men jag vet att en annan ÅF här tar 105kr. 5 kr + moms är ju ingen pris als, det är ett skämt! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Seb macahan  
#308738 Här hemma tar en Åf 200kr inkl moms för 5 st 72länks kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

stegmaster  
#308755 Jag brukar ta 40kr+mva för .325 (13" och 15")
.404 slipar jag endast til mig själv.
Oftast får jag 5-6 stk kedjor på samma gång från kund, så då sliper jag gärna 1 stk gratis om inte rytterna behövs slipas.
Slipar med grindomatic v12.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309281 upp till 72 dl=50+
upp till 98 dl=75+
upp till 125 dl= 100+

och då ingår även underställning.
slipar med grindomatic v12

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

stegmaster  
#309290 Jäklar va svårt det ska vara att få til en riktig bild av kedjan. 😡
Här er en nyslipad .404 kedja som jag slipadet til vedmaskinen i går. Endast en mobilbild.
Tandvinkel 35grader och eggvinkel 55grader. (funkar riktig bra, hadde kapat och klyvd 45m3 nu före slipning, och inte ens då var den riktig slö. Dock rent och fint björkvirke)

(jo jag vet at det er slipad ner i kedjelänken, glömte bort mig på 2 länker innan jag såg det). :oops:


20150104_225559.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

stegmaster  
#309698 Ja få til bra bilder av kedjan er riktig svårt. :smile:
Forsökte ta några bilder med en bättre kamera av samma kedja som ovan.

P1020038 - Kopi.JPG

P1020036.JPG

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#309728 Sätt nåt bakom så det blir lättare att se.


Ser det varit nere i sidolänk och drivlänk. Det är inte bra för det försvagar konstruktion och där är alltid skit som sätter fast i klinga.

Lite rå egg kvar men det ser ut som en bra start, bara o träna, träna, träna...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Delsbo  
#439224 Jag har en Oregon 620-230 med hydrallåsning som jag köpte för en tid sedan och är riktigt nöjd med denna.. Har slipat en hel del kedjor nu och måste hålla med er som säger att en hemslipad kedja har MINST lika bra bett som en nyköpt...

Nu är det så att jag köpt sliptillsatsen för röjsågsklingor till denna som Markusson tillverkar, MEN det verkar inte som det bara är att lyfta över överdelen (slipmotor med tillbehör) till denna Oregon 620-230.. Läste någonstans att vissa modeller av Oregon slipar behöver en mellandel för tillsatsen...

Jag undrar om det är någon därute som har erfarenhet av min kombination av delar och som kanske kan tipsa med beställningsnummer på mellandelen (om det behövs) och kanske har en bild på Er uppställning med klingtillsatsen...

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip!!!!!!!

Initium  
#439390 Jeg har veldig lyst på en kjedesliper, men blir mer og mer usikker jo mer jeg leser.

En sånn 500kr sak fra Jula tror jeg lite på, men kan en 2000kr utgave gjøre jobben ?

Syns slipemaskin til 4-5000kr blir litt voldsomt...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip!!!!!!!

JensSkoog  
#439411
Initium skrev:Jeg har veldig lyst på en kjedesliper, men blir mer og mer usikker jo mer jeg leser.

En sånn 500kr sak fra Jula tror jeg lite på, men kan en 2000kr utgave gjøre jobben ?

Syns slipemaskin til 4-5000kr blir litt voldsomt...

Jula og Biltema duger inte, men om du går lite upp i pris får du en OK Oregon
hos Antons Timber. Kostar Nkr. 1644.-
Ser att min USG kostar nästen 5000, men till den har jag ochså köpt
så jag kan slipa häcksaxar och röjspågsklingor. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).