Arbetskläder för skogen

Bra och billiga skyddsstövlar?

65 inlägg 63546 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

drängafan  
#72840 Tror ni borde prova ett par jalas huggarkängor i stället är visseligen lite dyrare men ack så sköna kommer aldrig sätta på mig ett par huggarstövlar igen de går att köpa hos den lokala Husqvarna handlaren

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

abrah  
#292191 Jag har ett par skyddsstövlar som heter Ceramic från Grubs som jag är väldigt nöjd med. Du hittar information om dem här: http://www.bootcompany.se/skyddsstovlar.php

Användarvisningsbild

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292213
abrah skrev:Jag har ett par skyddsstövlar som heter Ceramic från Grubs som jag är väldigt nöjd med. Du hittar information om dem här: http://www.bootcompany.se/skyddsstovlar.php

Inget sågskydd. [-x

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305412 Bra och LÄTTA gummistövlar?

Med tanke på väder och klimat så verkar gummistövlar vara att föredra. :( Mina gamla huskvarna "light" 24 är väl slitna, vilka är de lättaste att välja på?

Tretorn Lumber Pro, någon som testat? Dyrast i alla fall...
Tretorn Timber och Oregon Yukon är i en lägre prisklass.

Användarvisningsbild

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

traktorz  
#305418 Functional 24 heter Husqvarna/Jonsereds nya stövel, vilken är mindre trång över vristen än den gamla. Rekommenderas starkt om det är en stövel som önskas, annars är läderkängor utmärkt behagliga nu på vintern.

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305434 Du, jag har plusgrader och ösregn. För lite värme är inte problemet. :)

Okej, det var 10 år sedan jag köpte, kanske skall pröva den nya.

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Chuck Norris  
#305490 Som någon sa innan, prova ett par huggarkängor så vill ni aldrig mer ta på er ett par gummistövlar. Själv föredrar jag Meindls huggarkängor men det finns ju andra också.

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305499 Har gått med vanliga kängor i skogen, men går ofta numera i gummistövlar vid röjning om det är blött.

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Chuck Norris  
#305512 Det finns Gore-tex kängor som är lika vattentäta som stövlar.

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305538 Har provat sådana också (dock ej för motorsågning). Letar nu efter ett par gummistövlar, jag kan väl få pröva i alla fall?

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

rolle  
#305545 Köpte ett par nya Yukon stövlar på extrapris för ett par veckor sedan, kostade bara 420kr. Rymlig och bra stövel

Användarvisningsbild

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Skogstomte  
#305619 Klass 2 räcker inte till en normalstor såg (Stihl 260), jag har provat. Slutade med åtta stygn. I all välmening, titta efter klass 3. En del kängor är bara klass 1!

Användarvisningsbild

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

anersimyra  
#305671 [attachment=0]image.jpg[/Haix gamma." Brandmannens favorit," inte billiga ( 4000:- ) men de ser rätt bra ut må jag säga. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308634 Köpte oregons yukon-stövlar, men kom hem och provade med huggarbyxorna insåg jag att de är väldigt vida i skaftet. Går utmärkt att ha byxorna i skaftet, att ha de utanpå är riktigt bökigt. Hur har ni andra gjort med Yukon stövlarna?

Lite bilder
skogsbilder/image.php?mode=thumbnail&album_id=791&image_id=8654

skogsbilder/image.php?mode=thumbnail&album_id=791&image_id=8655

Avatar Fallback

Re: Bra och billiga skyddsstövlar?

Carlfritidshuggare  
#308643 Nackdel med byxor som ofta är anpassade för kängor. Hade förut stövlar till mina Fiordland-byxor. Tog allt mellan en till tio minuter att få brallorna över stövelskaftet. Påskyndade nog köpet av kängor.

Att ha byxorna innanför stövelskaftet rekommenderas inte då man får försämrat sågskydd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).