Traktorer och processorer

Hur mycket skog har ni att köra i?

64 inlägg 37576 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

isteskog  
#308267 215 ha produktiv i blandade åldrar. Försöker leva på detta, förutom lite planering och konsulting åt skogsägare. Kör hem lite ved med en 604 Valmet+ vindfällen och torrskog i mån av terräng.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

80-90  
#308299 Lite över 100 själv å ca 4000 åt ha jag jobbar lite åt !!!!

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

sundelius  
#308308 170 hektar varav ca 135ha produktiv

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

stektlök  
#308313 Jävlar va ha alla har :) jag har några få hektar som jag tar ned lite finved i :)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Joen  
#308318 Jag ser min skog som en roligt alternativ till kolonilott. Totalt 29ha varav 12ha är 60-80åriga trän, övervikt gran.
à 10ha djungel (avverkat för 12 år sedan och lämnats åt naturens krafter). Tror dock att vi kan få skogen att bli så som vi vill att en skog skall vara.

Gott Nytt År önskas ni alla av Joen

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

trollbacken  
#308497 17 hektar var av 11 är skog med blandad ålder från 0-120 år
Mvh n,s

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

lumber  
#308508 Runt 450 hektar produktiv skogsareal samt 100 hektar impediment och åker.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Seb macahan  
#308541 Jag har varit på fastigheter med 300ha och på de som är på 10. Hellre 10ha som jag har tid ork och engagemang för än 300 som någon sorts k*k förlängare. Jag hade 8ha till en början. Har aldrig varit så stolt och lycklig skogsägare som då. Nu är det lite mer men visst skulle man vilja ha lite till. Men hinner man med o sköta det?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Chuck Norris  
#308556 " Men hinner man med o sköta det?"

Förutom du & jag och några nördar till så är det idag nästan ingen som ställer sig frågan om de hinner med eller inte. Självverksamheten har sjunkit närmre 0 % under de senaste årtiondena. Nästan ingen kan, vill eller orkar arbeta i egen skog. Vissa som ärvt etc vet inte ens vart skiftena är belägna. Än värre blir det med samägda fastigheter. Har man köpt fastigheten så krävs det att man arbetar med något som lönar sig för att ha råd att betala på lånen på skogen. Desto mer tid skogen stjäl från ordinarie arbete desto svårare blir det att få ihop det ekonomiskt.

Så som betalningssystemet är upplagt med påslag för storlek, tillgänglighet etc så kan man många gånger fundera på om det överhuvudtaget är värt någonting att arbeta med och skicka leveransvirke. Många gånger hade man fått absolut minst 50 kr fuben mer om man sålt en avverkningsrätt istället.

Lite off-topic kanske men iallafall

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

isteskog  
#308558 Måste tyvärr hålla med dig i stort, Chuck Norris! :???:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

sundelius  
#308564 Håller med dig till fullo Chuck :sad:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

svampbob  
#308568 Ja att arbeta i egen skog istället för ordinarie jobb är Ebberödsbank. Mitt senaste bokslut påverkades ganska rejält av att jag var i skogen tre månader på heltid. Jag får räkna det på nöjeskontot och att jag efter de tre månaderna hade fått tillbaka arbetslusten samt bättrat på konditionen.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

olli  
#308573 Håller med till fullo. Det enda som är garanterat lönsamt att göra själv är plantering och röjning.
Avverkningsarbeten i "större" omfattning ger knappt betalt för motorsågsbränslet. Mina avverkningsinsatser begränsar sig till vedhuggning, ta reda på vindfällen samt gallringsarbeten i mindre omfattning, och i mindre bestånd. För övrigt kan jag tänka mig att skota själv i mindre omfattning och där jag vill undvika för stora körskador. :???: :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

olli  
#308581 Vill tillägga att det är ju så förbaskat roligt att jobba i skogen så det är svårt att låta bli av den anledningen. Mycket av arbetet skriver jag på nöjeskontot och en stor del även på friskvårdskontot.
Sparar ju en del på att slippa utgiften för "gymkort" och andra "onyttigheter". :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket skog har ni att köra i?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308632 Att det inte lönar sig beror ju också på att en självverksam tydligen måste ha maskiner för en halv miljon eller så. Snacka om ebberöds bank. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).