Arbetskläder för skogen

Tips på bra underställ och mellanlager?

29 inlägg 14656 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på bra underställ och mellanlager?

volvo_per  
#308115 Hej!

Undrar vad ni har er när ni är i skogen och det är mellan 0 och ner emot ca 10 minus?
Har svårt att klä mig lagom varmt. Man blir antingen svettig eller kall. Speciellt kall om baken i huggarbyxorna. Måste finnas bra tips från erfarna huggare här :)



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

M_M  
#308118 Har både lager 1 och 2 från Ullmax. Funkar kanon tycker jag. Annars ska Woolpower tydligen vara bra.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

volvo_per  
#308119 Okej. Har också kollat på woolpower lite.
Köpte en underställströja från aclima som är som en brynja i merinoull och den är riktigt skön men frågan är vad man ska ha emellan den och jackan?

Har ni bara vanliga kalsonger, sedan långkalsonger och sedan huggarbyxor på benen?
Köpte stihls långkalsonger som skulle vara tjockare på baksidan men märkte absolut ingen skillnad. Rena skiten om ni frågar mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Jim_the_one  
#308125 Är det inte kallare än -10 så får det bli utan långkallingar.
Vill ju inte bli blöt innefrån :wink:
Har en woolpower 200g undertröja som lager 1, sen en skorta eller tröja från pfanner som lager 2.

Du får inte sitta så mycket Per, sliter ju ut byxorna där bak så dom blir tunnare :lol:

Kanske går att sätta dit en bit fleece hur man nu stavar det.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308127 Anvender Stihl ADVANCE, funksjonsbukse og genser som innerste lag meget fornøyd med det. Transportere svette bra men holder meg passe varm. Litt kaldt på bena på morgenen.
Nedetil hugger bukse, oventil en tynn fleece genser som tar opp fukt eller en utvasket Helly Hansen fiberpels jakke den som er lengre i ryggen en foran (en ny blir for varm) eller en ull genser ikke for tykk. Hugger jakke utenpå dette enkel type i nylon. Har en ekstra genser under lunsjen så man ikke blir kald om ryggen. Skifter fleece om man blir for svett under dagen. -10 og kaldere Devold Merino Ull i steden for Stihl Advance.
Husk at det er forskjell på fleece og fleece dom billige er ofte inte bra. En bra fleece jakke kan tørkes i kuldegrader, fukten fryser til is og kan ristes av.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308130 Inga långkalingar under huggarbyxorna när det var -10 för min del. Däremot knästrumpor under, för att minska skavet från (de trasiga) stövlarna. halvtunn nylontröja, och Skogmas huggarblus. Blev lie kallt på överkroppen när det var kallare än -5, annars OK.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

volvo_per  
#308159 Haha det kan du tro Jim ;) tror att jag jobbar för hårt så jag blir för svettig som är problemet ;)

Känns som det ska bli svinkallt om baken utan långkalsonger under. Har haft problem med det nu fast jag haft långkalsonger :( inte skönt att pissa taggtråd 2 veckor efter man vart i skogen :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

T Landström  
#308162 Termo Original skulle jag vilja tipsa om...

http://shop.termooriginal.com/termo-medium-c-162-1.aspx

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Peteflamingstar  
#308163 Har kört med underställ i bambufiber de senaste vintrarna, funkar kanon när det är mellan 0 och minus tio ungefär. Beror såklart på hur frusen/lättsvättad man är, bambuställen är relativt tunna men andas riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Mikael A  
#308347 Jag kör med Craft Active underställ, alltid långärmad undertröja på vintern och även långkalsonger om kylan så kräver. Tycker de håller mig både varm och torr.
Hellre lite frusen när man börjar jobba än svettas efter 15 minuter..

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Skogen i boden  
#308352 Vad ni än gör så kasta inte bort pengarna på oregons underställ efter ca 10 ggr användning är de dubbelt så breda i ärm och benslut

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Vardon  
#308367 Jag har en rövlapp som knäpps i med två knappar. Det värmer otroligt gott om baken. Gamla husqvarna byxor brukade vara försedd med hål för det den tyglarna. Verkar typ vara en del av klassisk Helly hansen modell.

Merinoull. Kolla på typ naturkompaniet eller dylikt, finns nog många likheter med vad de säljer till

Användarvisningsbild

HellyHansen Basel vändbar pälsfibertröja

traktorz  
#308410 Ibland använder jag ett extra mellanlager, t.ex. vid rast eller transport på ATVn eller traktorn.
Det extra lagret är en gammal vändbar Helly-Hansen Basel fiberpälströja och det unika med den är att den inte har någon krage, utan bara en halsring, om ni minns modellen. Ser ut som att dagens modell har en litet mer än en antydan till krage dock. Vill inte ha nån krage på mellanlagret, då värmeregleringen sköts med skalplagget.

P.S. Rätt namn på gamlingen är nog: Helly Hansen Heritage Pile Jacket

Avatar Fallback

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Sture Andersson  
#308449 Problem med att hålla sig varm om baken i huggarbyxor har jag ständigt,brukar kapa långkalsonger för att det bli lite varmare.Men önska jag hitta nått ricktigt bra att ha om baken.Huggarbyxor är ju som gardinstyg över baken.
Nån med nått bra tips ,nått som värmer baken och går upp på ryggen.

Användarvisningsbild

Re: Tips på bra underställ och mellanlager?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308461
Sture Andersson skrev:Problem med att hålla sig varm om baken i huggarbyxor har jag ständigt,brukar kapa långkalsonger för att det bli lite varmare.Men önska jag hitta nått ricktigt bra att ha om baken.Huggarbyxor är ju som gardinstyg över baken.
Nån med nått bra tips ,nått som värmer baken och går upp på ryggen.


Prövat denna? http://thermotic.se/webshop/fritid/dece ... mfort-seat
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).