Öppna kategorin

Renovera kök

18 inlägg 10351 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Renovera kök

dwurg  
#308220 Håller på att planera för en renovering av köket. Så min fråga är till er som har gått igenom en sådan, vad vart ni riktigt nöjd med och vad ångrar ni i efterhand ? Först och främst vad gäller praktiska lösningar.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Renovera kök

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308229 Du är inte färdig förren alla lister är uppe! :lol: Mina har dröjt 5-6 pår nu... :oops:

Dåligt med bänkbelysnig har jag. Lite för många eluttag, alla grejerna får ändå inte plats.

Avatar Fallback

Re: Renovera kök

M_M  
#308231 Min dåvarande sambo ångrade lite i efterhand att vi inte valde luckor och lådor utan handtag. Sen är mjukstängade dito en gudagåva. Inbyggd micro är också bra, så man slipper den galten ståendes på bänken.

Avatar Fallback

Re: Renovera kök

Lindianerna  
#308233 Mycket El-uttag är praktiskt, samt ljus!
Har kakel bakom hällen och det går aldrig att får riktigt rent. skulle nog tapetserat och satt glasskiva om jag gjorde om idag!
Mjukstängning är guld värt samt mycket bänkyta!!

Avatar Fallback

Re: Renovera kök

olli  
#308236 Jag byggde hus för ca 40 år sedan.
Talisterna på övervåningen är fortfarande inte uppe! Slarvigt men mänskligt?

Användarvisningsbild

Re: Renovera kök

machonisti  
#308249 Har någon hört talas om "det perfekta köket" när HEN väl börjat använda det?????

Användarvisningsbild

Re: Renovera kök

JensSkoog  
#308279 Många el uttag är det bästa någon kan ha. Har just nu renoverad köket, och har 28 uttag, på ett rum som är 14 kvadratmeter. Senn gillar jag, och min fru, att vi fick innebyggd mikrovågsugn och stekugn, samt induktionskokstopp, men det va ett helsikes arbete å få genom 6kvadrats till elskåpet för den nya 25Amp kursen dit. Har användt Fibo-trespo mellan bänk och överskåp, och det verkar vara mycket bättre än dom gammla kaklarna. Många skuffar hellre än skåp i bänken är en god ide, och dämpning på skuffar och dörrar.
Smartaste jag gjorde, dock, var att jag lämnade montering till en ung snickare som hade monterad ung. 350 kök förut :lol: Tog drygt två dagar, och jag skulle ha användt tjugo!
Det är ochså inte dummt å ha ett fruntimmer som har sparat til kök i några år :roll: Blev dyrare än vi tänkt, så det blir en tid innan jag får ny motorsåg :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Renovera kök

Bax  
#308462 Jag är mest nöjd med den upphöjda diskmaskinen och den platsbyggda soffan.
Diskmaskinen springer man i flera gånger per dag. En del höjer upp ugnen men där är man mer sällan.

Användarvisningsbild

Re: Renovera kök

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308474 Några grejer jag sett och önskat att jag förstod före renoveringen:
* inbyggd micro och ugn
* bara draglådor helst inga skåpluckor under bänken
* fler överskåp med fönster och belysning
* LED överallt, hata halogen
* centralfläkt utanpå taket = nästan tyst
* timer på centralfläkten eller spjället ovanför spisen
* centraldammsugarlucka i köksskåpssockeln
* lättrengjorda luckor och handtag
* karusell i nedre innerskåphörn, kräver skåplucka tyvärr
* nåt extra eluttag mer än man tror
* snygg nattbelysning som står på jämt
* ingen silikonsträng bänkskiva/vägg för den blir svart och ful
* inbyggd högtalare/radio/internetradio
* låt det kosta, man är ju där mkt

Avatar Fallback

Re: Renovera kök

opekka  
#308512 Induktionshäll. Kan inte vara utan den. Snabb o bränner aldrig om man skvättar över.
Skippa trä- och stenskivor. Kör rostfria bänkar som inte är repkänsliga och inte kräver underhåll.
Åtminstone två vattenkranar. Alltid trängsel vid dem.
Sopskåp åtkomligt från flera håll. Alltid behövd.
Led-lampor. Många. Och många uttag, även inne i skåp (bra för att ha laddstation för telefoner, paddor etc).
Bra fläkt med kapacitet, gärna centralfläkt.
Stora draglådor under bänk.
Bra blåsugn (varmluft).

Användarvisningsbild

Re: Renovera kök

JensSkoog  
#308538 Håller med OPEKKA i det med Led-lampor. Drar inte mycket el och ger inte mycket värme. Gammlatypen "spotlights" brände hol i nacken på dig om du sat under :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Renovera kök

dwurg  
#308586 Många bra tips, i synnerhet det där med centralfläkt va nån nytt för mig, får ta och forska lite i det. =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovera kök

opekka  
#308596 Glömde viktig grej i köket: vedeldad spis. Bra myskänsla, bra för varmhållning av mat och trivsel. Även förvärmning av diverse kok.

Avatar Fallback

Re: Renovera kök

dwurg  
#308599 Jo vedspis blir det absolut. Har bara vedeldning och en elpatron idag, men med dagens vedpannor är man lika fullt utan värme vid ett strömavbrott om man inte har ett elverk som ska stå och gå. Så en en vedspis blir ett bra komplement.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovera kök

Jeep  
#308603 Mycket bra tips här :-)

Det är väl snart dags att renovera köket från 1968... Grannarna har bytt kök 2 ggr och vi har kvar orginalköket.

Förra gången vi planerade att renovera så ändrade vi oss och åkte till USA i drygt 3 veckor med barnen istället, vi tyckte det var roligare än att byta kök :-)

Tur man har få en bra fru med riktiga prioriteringar :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).