Jakt och Fiske

Människor och rovdjur kan dela marker

70 inlägg 30707 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Peteflamingstar  
#307991 Vargfakta.se är en partisk aktör i sammanhanget, motståndare till rovdjur i allmänhet och varg i synnerhet. LRF konsults prisstatistik för nåt år sen visade inga prisskillnader på fastigheter som kan kopplas till förekomst av rovdjur på en fastighet. Betesskador av älg på en fastighet innebär med all sannolikhet större ekonomisk skada än minskat jaktarrende.

Jag förstår absolut den känslomässiga aspekten med vargfrågan. För det är väl som Sune säger!? Å ena sidan landsbygdens människor som vant sig med en livsstil man inte kan tänka sig att rucka på. Å andra sidan vargkramande stockholmare som aldrig lämnar sin lägenhet, och däremellan ett djur som forskarna importerat och sedan mörklägger alltihop.

Jag är dock övertygad om att det finns mellanting, folk på landsbygden som inte störs av att rovdjur rör sig i markerna, t.om. jägare som inte har något emot dem. En undersökning från 2009 visade att 54% av allmänheten i varglän var FÖR att de ska få finnas där. Läget är som det är, vargen är fredad enligt lag och lagen gäller oss alla. Det finns konkreta sätt att lösa frågor på, men viljan måste finnas. Säkerhetsväst till hunden, eller sitta på pass med folk som driver fram viltet istället osv. Dessutom finns det stora ytor i landet att jaga på där inte vargen finns.

Vi står för olika åsikter, helt ok för mig. Jag respekterar er, men inte alltid era argument.

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela mark

JörgenO  
#308040
sveakatten skrev:
JörgenO skrev:
gonzzos skrev:Jag var för en tidsedan ett info möte med folk från många olika håll en av dom som var där var Jesper jönsson som har en sida på nätet som heter vargfakta.se.Han kändes på läst och kunnig och har plockat fram fakta.Som mark ägare är inte varg på markerna något som jag vill ha iaf,kommer inte ihåg siffrorna exakt men d går väl att kolla upp,men har för mig att prisminskningen på sålda fastigheter med varg på var 18%,och jakten på dom fastigheterna är väl nästan omöjlig att arrendera ut så där fösvinner nog en inkomst.Har lite svår att tro dom pengarna kommer tillbaks iform av varg turism och liknande.


Jag rekommenderar att du kollar upp. Det låter för mig fullkomligt orimligt att det är 18 % prisskillnad mellan mark med eller utan varg.

Vad säger ni i Värmland/Dalarna? Är det "näst intill omöjligt att arrendera ut jakten"?

I känslomässigt heta debatter rekommenderar jag att betänka att saker inte behöver vara sanna bara för att de står på en hemsida.



Vad tycker du är så konstigt i det?

http://www.vf.se/nyheter/allman/vargen- ... endepriser

Skulle du släppa en hund som du tycker om i ett varg tätt område?
Min fru törs knappt gå ut i skogen till mig när jag hugger pga detta.


Jag avstår gärna debatter där man tramstolkar det jag (eller andra ) skriver.
Alla som är hyfsat välmöblerade i huvudet kan av mitt inlägg ovan läsa att det jag finner orimligt är att "prisminskningen på sålda fastigheter med varg är 18%"

Jag finner det inte konstigt, jag tycker det låter orimligt och det tycker jag trots irrelevanta inlägg om hundar och länkar till artiklar som inte handlar om rovdjurs inverkan på fastighetspriser.

Däremot är det tydligen så av länken att rovdjur påverkar priset på jaktarrenden så nu vet jag det.

Med de orden lämnar jag med glädje denna tråd :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Brickan  
#308043
Peteflamingstar skrev:Betesskador av älg på en fastighet innebär med all sannolikhet större ekonomisk skada än minskat jaktarrende.
Jag köper inte resonemanget att rovdjuren förstör det ekonomiska värdet av jakt. Även om en stor del av jaktarrendet går till spillo pga rovdjur så är en stor del av väldigt lite fortfarande väldigt lite. Jakten har inget ekonomiskt värde för markägaren. En massabit per ha ungefär... En del av, ja t o m en stor del av en massabit är överkomligt...

Peteflamingstar skrev:Jag är dock övertygad om att det finns mellanting, folk på landsbygden som inte störs av att rovdjur rör sig i markerna, <...>
Det finns!

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

dwurg  
#308062 En liten undran bara, ni som så gärna vill ha vargen runt er.
Varför ? Vad är det ni får ut av det ?

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Brickan  
#308067
dwurg skrev:En liten undran bara, ni som så gärna vill ha vargen runt er.
Varför ? Vad är det ni får ut av det ?
Ett sunt ekosystem är rikare och mer intressant än ett skadat. Då ska även rovdjuren finnas med. Vi ska också dra vårt strå till stacken. Vi kräver att Indien ska tolerera tiger, att Afrika ska klara elefant, noshörning och lejon, etcetera. Då får vi också klara det som är vårt.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

dwurg  
#308074 Nu bryr sig inte ekosystemet så mycket huruvida det finns varg eller inte, det hade visat sig på dom 100 år som dom inte fanns här.
Och att jämföra utrotningshotade arter med varg blir ju direkt missvisande.
Jag tror ju inte folk i Indien och Afrika bekymrar sig så mycket över om vi har varg i Sverige eller inte.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308104 Kan den explosionsartade ökningen av rådjur och älg ha något med vargens bortavaro att göra?

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Brickan  
#308105
dwurg skrev:Nu bryr sig inte ekosystemet så mycket <…>
Skrev jag det? Du frågade varför jag brydde mig. Du fick svar på din fråga.

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan

rokon  
#308153 Jag tycker vi både skall ha rovdjur samt en jakt på rovdjur som är reglerad enligt lag liksom övrig jakt.

Värna jakten!

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan

Peteflamingstar  
#308160
rokon skrev:Jag tycker vi både skall ha rovdjur samt en jakt på rovdjur som är reglerad enligt lag liksom övrig jakt.

Värna jakten!


Håller helt med, det är ingen här som föreslagit en oreglerad tillväxt av rovdjur heller. Vi försvarar bara deras existensberättigande. En explosionsartad tillväxt av varg är dessutom, av flera skäl, totalt omöjlig i praktiken.

När inte ens de som forskar på ekosystem begriper hur allt hänger ihop och vilka syften olika arter fyller i det långa loppet, då är det väl rätt dumt att med flit utrota djur (från vårat ekosystem alltså) för att de stör ens livsstil.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

dwurg  
#308204
Mangan skrev:Kan den explosionsartade ökningen av rådjur och älg ha något med vargens bortavaro att göra?



Någon rådjursexplosion tror jag inte vi haft här, men vad gäller älgen så berodde det på att de instanser som bestämmer tilldelningar inte lyssnar på folk. När dom sent omsider insåg att det var alldeles för mycket älg och ökade tilldelningarna så minskade älgstammen, utan vargens inverkan.
Det har varit lika med säl och björn. Och nu är det vargen.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308212 Minskade älgstammen? Den är ju mer än 10ggr så stor som för 100 år sedan. Rådjur var ju nästan utdöda i Sverige för 100 år sedan.

"Därefter steg rådjurspopulationen kraftigt. Mellan åren 1955 och 2005 beräknas antalet svenska rådjur ha ökat från 100 000 till 375 000. Bland annat kan den minskande mängden varg, lo och räv ha spelat roll, liksom mindre lösdrift av boskap och en viss allmän temperaturhöjning (med mildare vintrar).[13] Toppen nåddes i början på 1990-talet, då antalet beräknas ha nått en miljon djur.[14]"


http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5djur

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

tallen100  
#308225
Brickan skrev:
dwurg skrev:En liten undran bara, ni som så gärna vill ha vargen runt er.
Varför ? Vad är det ni får ut av det ?
Ett sunt ekosystem är rikare och mer intressant än ett skadat. Då ska även rovdjuren finnas med. Vi ska också dra vårt strå till stacken. Vi kräver att Indien ska tolerera tiger, att Afrika ska klara elefant, noshörning och lejon, etcetera. Då får vi också klara det som är vårt.

Själv tycker jag det är synd att gammal jordbruksmark/ängar växer igen mer och mer. varför? P.g.a. varg som springer runt knutarna och dödar får så har många lessnat. Är det ett sunt ekosystem? Och jakt traditioner som försvinner allt mer, snart finns inget av detta kvar.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308228 Jordbruksmarken växer igen för att det inte lönar sig, det gjorde den långt innan det fanns rovdjur i bilden, och det gör den fortfarande där inga får rivs.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

tallen100  
#308230 Nu är det många som har eller hade får just för att markerna inte skulle växa igen, allt handlar inte om pengar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).