Traktorer och processorer

Fel på traktorn

53 inlägg 25716 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fel på traktorn

machonisti  
#308176 Vissa motormodeller har lyckats bättre men generellt gäller att lufta förutom vissa som är hel bedrövliga och skall luftas helt sjukt mycket.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308180 Ok, min matarpump har trasigt handtag så jag luftar med starten. Kan detta slita på insprutningspumpen?

(ursäkta, nu la jag mig i igen)

Användarvisningsbild

Re: Fel på traktorn

machonisti  
#308184
Mangan skrev:Ok, min matarpump har trasigt handtag så jag luftar med starten. Kan detta slita på insprutningspumpen?

(ursäkta, nu la jag mig i igen)

Tycker inte att det är att lägga sig i, mangan!

Just dylika frågor är viktiga, sånt man helt enkelt inte tänker på utan bara gör.
Jag vet inte om det sliter. Tror inte att det är risk för nåt katastrofalt slitage på insprutningspumpen däremot hamnar startmotorn snurra och nöta kollektorerna.
Om det är sant visar väl sig snart.... :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Fel på traktorn

Göt  
#311169 Problemet kan vara att det växer alger i tanken har fått problemet på min gamla ferguson som jag haft sedan slutet på 80 talet, fick lov att göra ren tanken och göra rent bottenfiltret är en röd gegga i tanken. Tydligen är den disel man köper idag inte lika ren som förut utan det blir mögeltillväxt i den om man kör för lite. var till traktorhandlaren och köpte tillsats som skall stoppa att det växer i tanken.

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

bjed0001  
#311171 Farsan hade problem med tillväxt i bränslesystemet på en gammal Ford 5600 för några år sedan (likt machonisti bilder). Har därefter kört med "gift" i dieseln vid varje tankning, köpt på macken för detta ändamål och det verkar fungera. Kör för övrigt själv med detta och hoppas att jag ska slippa liknande problem

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#313054 Bytte filtren idag nu är det bara att hålla tummarna att det går bra sen :) såg ingen skit i filtret direkt har ett slang filter som sitter innan pumpen det såg lite kladdigt ut inne i det när jag skar i tu det

   TS
Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

ÅsaNisse  
#313146 Jag hade problem tidigare, men nu funkar det igen. Jag köper ren diesel utan RME inblandning. Det finns faktiskt fortfarande att få tag i. De som bor vid hamn har extra lätt att hitta.

Avatar Fallback

Re: Fel på traktorn

Simon.M  
#314970 Verkar som problemet löste sig med filter byte gått bra hitintills. Men kan ju vara några alger i tanken gick bara 300 timmar med det gammla filtret men körde så tomt jag vågade innan filterbytet o tankade ny diesel sen :-BD :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).