Avverkning (slutavverkning)

Markskadegaranti å södra....

66 inlägg 30263 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

torpöbo  
#308024 Körde ut några lass sand med dumpern åt en granne över en "gräsväg", alla andra han frågat har vägrat köra på vägen pga. att vägen lutar uppåt kraftigt (fullgas, fulldiff och ettans växel för att orka upp). Jag vägrade också men sa att jag gör det om han spårgrusar den branta delen ca 70 meter med 0-80. Grusköraren kom och backgrusade vägen då han inte vågad åka neråt.

Det regnade den dagen jag körde, efter att ha kört 6 lass med dumpern (42 ton totalvikt) började jag kliva igenom ytan på den icke grusade delen, och den grusade delen hade lagom jämnat till sig. Innan så har vi inte vågat åka ner för backen för att hämta älgar med fyrhjulsdriven bil pga. det hala gräset men nu är det inga problem att använda vägen som grannen lagt pengar på att gräva en gång i tiden.

En annan granne skulle avverka för 15 år sedan, han spårgrusade upp en gammal byväg och in till sin vändplan. Efter otaliga resor över vägen håller denna fortfarande och det syns inte någon tendens till spår.

Farsan avverkade 2400 m3, han grusade inget före avverkningen och tryckte sönder hela vägbaken då det var minst sagt blött. Utan 0-80 på den vägen hade vi inte fått ut en pinne. Det som var dumt var att han inte fattade att det behövdes lite grova doningar fören han hade försökt med 5-10 lass bärlager. Hade hade spårgrusat på 0-80 eller 0-100 innan det började köras på vägen hade denna hållt och han hade sparat uppskattningsvis halva kostnaden på grus all grävning, samt haft en väg i tipptopp.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

isteskog  
#308026 I så fall får nog ni i södra Sverige problem framöver, iaf om man ska lyssna på vad klimatexperterna tror! En åkare som var ner och körde under Gudrun menade att skogsbilvägsnätet i södra Sverige var under all kritik. I stället för vägföreningar med båtnad som täcker in flera skogsägare så var vägnätet nere hos er dåliga vägar som bara byggts för den enskilde markägaren. Kanske lite att dra alla över en kam, men hur stämmer det? Får man en käftsmäll nu? :wink:

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308028
Farsan avverkade 2400 m3, han grusade inget före avverkningen och tryckte sönder hela vägbaken då det var minst sagt blött. Utan 0-80 på den vägen hade vi inte fått ut en pinne.


Är väl ett bra exempel på att en byggd väg inte håller för evigt, utan man får köra ut nytt grus vid varje avverkning. Hur mycket kostade den grusningen?

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

isteskog  
#308029 Torpöbo har rätt! Med spårgrusning av 0-80, 0-100 kan man rädda många lite sämre vägar. Har själv prövar denna metod! :grin:

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308031
isteskog skrev:I så fall får nog ni i södra Sverige problem framöver, iaf om man ska lyssna på vad klimatexperterna tror! En åkare som var ner och körde under Gudrun menade att skogsbilvägsnätet i södra Sverige var under all kritik. I stället för vägföreningar med båtnad som täcker in flera skogsägare så var vägnätet nere hos er dåliga vägar som bara byggts för den enskilde markägaren. Kanske lite att dra alla över en kam, men hur stämmer det? Får man en käftsmäll nu? :wink:


Nej, det stämmer väldigt bra eftersom vi i södra Sverige ofta har högre kostnad och inga statsbidrag för att bygga skogsbilvägar!

I norra Sverige är det väl främst företagen som byggt vägar? De får då del av vinsten av ett jämnt virkesflöde, vilket inte den enskilde skogägaren får.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308032
isteskog skrev:Torpöbo har rätt! Med spårgrusning av 0-80, 0-100 kan man rädda många lite sämre vägar. Har själv prövar denna metod! :grin:


Så varför görs då inte detta av de företag som har så dyra maskiner att de inte kan stå stilla en sekund om det regnar? Eller är det bara lönsamt om någon annan betalar? 8)

Södra kan väl grusa upp dåliga basvägar, så har de ett jämnt virkesflöde i evinnerliga tider.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

torpöbo  
#308039
Mangan skrev:
Farsan avverkade 2400 m3, han grusade inget före avverkningen och tryckte sönder hela vägbaken då det var minst sagt blött. Utan 0-80 på den vägen hade vi inte fått ut en pinne.


Är väl ett bra exempel på att en byggd väg inte håller för evigt, utan man får köra ut nytt grus vid varje avverkning. Hur mycket kostade den grusningen?


Vägen i farsans fall var nybyggd och uppgrusad med bärlager enligt konstens alla regler 10 år innan avverkning samt kompletteringsgrusad med bärlager genom språgrusning i samband med avverkningen innan man började köra. Vägen hade haft god tid på sig att sätta sig och var välskött enligt min mening.
Vägen hade bra diken, vilka var cirka en meter djupa i snitt där vattnet hade möjlighet att rinna undan och var byggt på gammal blockig strandkant av siltig-morän. Det var lite vegetation i kanterna.
I samband med avverkningen köptes det grus för ca 30000 kronor dvs. ca 20 lass. vägens längd är ca 500-800 meter.

Den jag menade med att han inte grusade ovan, var att han inte lade någon grövre fraktion. Det var en dålig formulering av mig.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

isteskog  
#308041 Mangan! I mitt område var det länge sen vi hade möjlighet att söka statsbidrag för vägbyggen. Hos mig byggs det minst lika många privatvägar som bolagsvägar. I regel är bolagen intresserade av samverkan vid vägbyggande. I de flesta fall bildas vägföreningar samtidigt.
Hur det står till längre norrut kanske forummedlemmar där kan tala om.
Spårgrusning och andra åtgärder för att göra vägnätet bättre, är väl markägarens eller vägsamfällighetens sak att ordna. Likaså beslutet att släppa in maskinerna efter vägarna .. eller?

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

jannee  
#308044 Isteskog har nästan 100% rätt. Många privata bonndj**ar är av hävd väldigt snåla, de få int kost nåt.
Snål han spar men f*n han tar.
Själv har jag gjort tvärtom, byggt ca 5 km skogsbilväg, låter snåla grannar utnyttja den mot att de få stå för underhåll, lägga på några billass 030, lite beroende på hur mycket de utnyttjat vägarna. De har med åren blivit så pass stabila att nu är det omgivande bygator som får sättningar/spårbildningar.
Visst sved det lite i början men när det väl var betalt har det inte kostat mig en krona.
Jag byggde alla vägar i slutet av 70 talet och början av 80 talet. Vet att första km på 70 talet kostade 9 kr/sträckmeter att göra bank, sista biten på 80 talet kostade 15kr/sträckmeter att banklägga, därefter bredgrusade jag med 030, varefter har grannarna stått för all grusning.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308046
Spårgrusning och andra åtgärder för att göra vägnätet bättre, är väl markägarens eller vägsamfällighetens sak att ordna.


Eftersom åkarna, entreprenörerna, sågverken och massakokarna vill ha bra vägar, men inte vill betala för dem? 8)

Markägarna skal tåla körskador, annars kommer inte virket ut.
Markägarna skall hålla med bra vägar, annars kommer inte virket ut.

Nja, kanske dags att fundera på vem som tjänar och vem som betalar. Hur många timmar måste jag gå med sågen i skogen för att tjäna ihop till en fin bilväg, tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Markskadegaranti å södra....

sundelius  
#308048 Håller med dig Mangan!!!!!

Användarvisningsbild

Re: Markskadegaranti å södra....

bodaedet  
#308053 Fick 100 kr/m3 upp på virket för att det var tillgängligt året runt, sparade 35:- på Skotningen. Vägen kostade 60000:-
Skutavverkningen är på 1000m3. Gallring på gång och en massa röjning som blir mera lättåtkommen.
Vägen lönar sig för mig iaf.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308060
bodaedet skrev:Fick 100 kr/m3 upp på virket för att det var tillgängligt året runt, sparade 35:- på Skotningen. Vägen kostade 60000:-
Skutavverkningen är på 1000m3. Gallring på gång och en massa röjning som blir mera lättåtkommen.
Vägen lönar sig för mig iaf.


Sedärja, nu börjar det likna något! Så 100:- var det i alla fall värt för sågen. Tänk hur mycket sågverken tjänar på de markägare som bjuder på detta. ;)

Användarvisningsbild

Re: Markskadegaranti å södra....

bodaedet  
#308063 Absolut Mangan. Det är ingen idé å kosta på något om inget kommer ut i andra ändan. Med de dåliga vintrar vi har så lönar det sig att ha lättillgängligt virke. Men att få tillbaka pengarna så fort som det gick i detta fall är inte så vanligt. Men på längre sikt lönar sig vägar i de flesta fall hos mig iaf.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

jannee  
#308070 Kör inte så mycket timmerbil, men är vägen dålig - så pass dålig att man endast kan trafikera den med bilen, får skogsägaren först omlastningsavdraget, därefter kör jag sönder vägen riktigt ordentligt. Har den gett sig lite blir det automatiskt sju resor värre vid nästa lass o.s.v. I stället för att jag bara kört 3 vändor med bil och släp får jag köra får jag köra 8 resor bara med bilen, kanske 7 men då har jag 18 ton på bilen. Tänk efter själva vad det sliter på en redan dålig skitväg - SNÅLA skogsägare - det kostar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).