Avverkning (slutavverkning)

Markskadegaranti å södra....

66 inlägg 30259 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

alias  
#290478
pontiacfarmer skrev:runt 500m3 genom skogen.... ca 500m genom skogen
det som e i betesvallskanten knappt 100 m men ca 500 m3 fran det hallet axa
S


Såg att det nämndes markskonare och/eller risning i förväg längre upp i tråden.

Med de volymerna och de avstånden så känns det inte lätt att hitta en bra prakisk lösning för entreprenören att undvika uppkomst av skador. Det skulle gå åt stora mängder stockmattor/markskonare eller ris för att skona dessa vägsträckor, dessutom skulle nog betesmarken inte bli så snygg om man risade i denna.

Det man kan ha invändningar mot är ju att denna typ av trakt ej borde ha avverkats under rådande väderförhållanden. Här spelar dock industrins motstående krav på jämt råvaruflöde och beläggning på maskingrupper in (samt om man har något rotstående lager poster på mark med bättre bärighet - dessa kanske sparas till tjällossningen?).

Oavsett vad orsaken är så ser det ju alltid lika tråkigt ut med körskador, lider med dig.

MVH
Alias

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290499 Jag tycker inte detta kan anses vara normal spårbildning. Att det blir märken när 500 fub skall dras en halv kilometer är självklart men man ser ju tydligt på bilderna hur leran har runnit framför maskinen i spåren. Då är det dags att avbryta sedan länge.
Ibland tycker jag folk är maniska i jakten på körskador men det här ser verkligen bedrövligt ut! Visst kan man släta till det med det kommer ta många år innan det satt sig så det är farbart.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

pontiacfarmer  
#291706 Detta var gjort en dag nar jag kom hem fran jobbet 😈 .. dom kunde inte kora vanliga vagen sa allt timmer ska runda min gardsplan......mitt eget grus har de anvant axa PLUS tagit ner en planterad lark som stod.. ungefar mitt i gruset 😡

Men sodra har hort av sig a ska titta.......
S

   TS
Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Bräcke_B290  
#291726 Hoppas du inte ska ha markberett också, för det är inte kul att köra sönder ännu mer än vad som redan är gjort. Speciellt inte när det inte finns något ris eller virke kvar att köra i gravarna...

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

pontiacfarmer  
#295271 Häpp... så nu har det varit en bandare ute... en del blev bra.. en del mindre bra.. ty om man inte från början vet var bäcken gick å gjorde en lerpöl av hela området så är nog grävandet en chansning... vi får se när det går å köra mf 35 i skogen igen... nu är det bara vägen och stängslet kvar att reda ut..... :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Helmer95  
#307975 Du ska va glad att de har lagat...

Hemma körde de sönder den allmänna (grus) vägen när de var på grannmark. Det är bara min farmor som bor längst in på vägen. De var spår nog för att 135:an skrapade i under!

De vägrade laga vägen med motiveringen: Ej nog med boende för att motivera reparation av vägsträcka.
Som tur är så har man Södra anställda inom släkten som tog tag i eländet. Dock lagade de aldrig vägen men vägföreningen fick kompensation för arbete iaf...

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

torpöbo  
#307981
pontiacfarmer skrev:Häpp... så nu har det varit en bandare ute... en del blev bra.. en del mindre bra.. ty om man inte från början vet var bäcken gick å gjorde en lerpöl av hela området så är nog grävandet en chansning... vi får se när det går å köra mf 35 i skogen igen... nu är det bara vägen och stängslet kvar att reda ut..... :lol:


Ser ju jätteslätt ut, är ju nästa färdig väg.
Bara att vänta till nästa sommar så att det torkar upp, sen bredsprida o-80 så har du perfekt väg som håller i ur och skur för din framfart. Till nästa avverkning spårgrusar du innan start, med 0-80 på det bredspridda, så kommer det att bära :)
Vill du inte att det skall vara så guppigt om du tänker köra med bil, kan du täppa till ytan på det grova med bär eller slitlager.
Drivningsvägar av den formen "gräsväg" som du kommer att få efter grävmaskinens framfart, om du inte grusar på med grovt material, kommer om inte den inte är tjälad, leda till samma resultat vid näst avverkning som du fick vid denna dvs. med ett till grävmaskinsbesök som följd. I detta fallet när du inte har en terrass med diken så är det inte att tänka på att köra på enbart bärlager, då detta blandas med och trycks ner i backen.

Tyvärr så sker majoriteten av alla avverkningar i södra Sverige utanför den tjälade perioden, vilket gör att det kan vara mycket värt att ligga steget före.
Senast redigerad av torpöbo tis 30 dec 2014, 18:50, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307983 Ja, eller varför inte bredda till två filigt och lägga ett lager betong! Väg lönar sig alltid! :roll:

Ärligt talat, är det verklgien rätt maskin på rätt ställe när man måste betala lika mycket för att bygga väg som värdet på virket? Värdet av ett jämnt råvaruflöde är ju en piss i Nilen jämföt med alla dessa vägar som skall byggas.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

isteskog  
#307994 Det kanske är så att man bygger vägar för att slippa mycket sönderkörning som långa skotarvägar kan orsaka. :wink:

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307995 Ett annat sätt att slippa sönderkörning är att säga nej. Bygga väg som håller för det där knappast lönsamt.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

isteskog  
#308000 Att våga säga NEJ är viktigast! Det har jag gjort några gånger när det bolag jag sålt AU till, velat komma när det har varit otjänligt. Sen är det en annan sak att ibland regnar det när avverkningen håller på ... :wink:

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

torpöbo  
#308002
Mangan skrev:Ja, eller varför inte bredda till två filigt och lägga ett lager betong! Väg lönar sig alltid! :roll:

Ärligt talat, är det verklgien rätt maskin på rätt ställe när man måste betala lika mycket för att bygga väg som värdet på virket? Värdet av ett jämnt råvaruflöde är ju en piss i Nilen jämföt med alla dessa vägar som skall byggas.


Jag kan hålla med om att att den initiala kostnaden blir hög med min metod. Å andra sidan kommer trådstartaren ha nytt av vägen vid uttag i samtliga bestånd på den om jag inte minns helt fel 500 meter långa sträckan, därigenom fördelas kostnaden på en större areal. TS kostnader borde även vara direkt avdragsgill mot vinsten på avverkningen vilken annars han får skatta på.

Tyvärr är det inte realistiskt att hålla kostnaden för en maskin som bara går när det är kallt, i den bästa av världar voro det en dröm.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308003 Då får de väl vänta tills det torkat? Eller använda metoder som klarar regn, om det nu är värt det.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308008 Vad kostnaden är avdragsgill direkt eller ej spelar ingen roll. Om man nu inte är så rädd för att betala skatt att man hellre går med förlust. :roll:

Vägar skall underhållas, det är inte bara anläggningen som kostar. Slitage per kubik är inte försumbart.

Det är nog billigare att ställa maskinen än att bygga vägar som tål åretruntbruk i de flesta fall.

Avatar Fallback

Re: Markskadegaranti å södra....

torpöbo  
#308019 Körde ut några lass sand med dumpern åt en granne över en "gräsväg", alla andra han frågat har vägrat köra på vägen pga. att vägen lutar uppåt kraftigt (fullgas, fulldiff och ettans växel för att orka upp). Jag vägrade också men sa att jag gör det om han spårgrusar den branta delen ca 70 meter med 0-80. Grusköraren kom och backgrusade vägen då han inte vågad åka neråt.

Det regnade den dagen jag körde, efter att ha kört 6 lass med dumpern (42 ton totalvikt) började jag kliva igenom ytan på den icke grusade delen, och den grusade delen hade lagom jämnat till sig. Innan så har vi inte vågat åka ner för backen för att hämta älgar med fyrhjulsdriven bil pga. det hala gräset men nu är det inga problem att använda vägen som grannen lagt pengar på att gräva en gång i tiden.

En annan granne skulle avverka för 15 år sedan, han spårgrusade upp en gammal byväg och in till sin vändplan. Efter otaliga resor över vägen håller denna fortfarande och det syns inte någon tendens till spår.

Farsan avverkade 2400 m3, han grusade inget före avverkningen och tryckte sönder hela vägbaken då det var minst sagt blött. Utan 0-80 på den vägen hade vi inte fått ut en pinne. Det som var dumt var att han inte fattade att det behövdes lite grova doningar fören han hade försökt med 5-10 lass bärlager. Hade hade spårgrusat på 0-80 eller 0-100 innan det började köras på vägen hade denna hållt och han hade sparat uppskattningsvis halva kostnaden på grus all grävning, samt haft en väg i tipptopp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).