Sågtimmer

Klassa timmer.

23 inlägg 17523 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klassa timmer.

Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29977 Nu måste jag bara få undersöka lite.
Jag har på sistone hört talas om flera olika skördarförare som inte klassar sina stock när dom kör, utan kör på startkvalitet enbart.
Hur utbrett är det här?
Måste försvinna otroligt mycket pengar för skogsägare...



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#29978 Ska jag vara ärlig så klassar jag sällan in timret utan trycker på autoknappen.
Dock kapar jag inte blint efter den utan bekräftar kapet och använder modul upp och ned för att justera kvalitetsgräns och krök.
Skulle man trycka in klass ett på tall så stannar den på 310 och man för modula upp sig till tex 430. Tycker det fungerar bättre om man kör ut stocken lite för långt och backar in sig rätt. ofta ser man kvistbulorna genom att knivarna skurit lite i barken över dem. När man hugger frötall så ser man i regel innan fällning ungefär var kvalitetsgränsen är och trycker tex in 43 längden, för att sedan finjustera.
Motsvarande kan man få göra i toppen också om man vill få fram friskvisten.
Som jag ser det så är det tallen som är känsligast.

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30110
masterchief skrev:Ska jag vara ärlig så klassar jag sällan in timret utan trycker på autoknappen.
Dock kapar jag inte blint efter den utan bekräftar kapet och använder modul upp och ned för att justera kvalitetsgräns och krök.
Skulle man trycka in klass ett på tall så stannar den på 310 och man för modula upp sig till tex 430. Tycker det fungerar bättre om man kör ut stocken lite för långt och backar in sig rätt. ofta ser man kvistbulorna genom att knivarna skurit lite i barken över dem. När man hugger frötall så ser man i regel innan fällning ungefär var kvalitetsgränsen är och trycker tex in 43 längden, för att sedan finjustera.
Motsvarande kan man få göra i toppen också om man vill få fram friskvisten.
Som jag ser det så är det tallen som är känsligast.


Så du tar hänsyn till kvalitetsgränserna på stammen, men klassar inte stocken i datorn alltså?
Det spelar ju inte så stor roll om man bara har sortiment som styrs av diameter max/min. Ex.: Massa 5-15,9cm, timmer 16+cm.
Men om man har ett par olika sorters timmer som ska konkurera med kubb och block?
Ex.: Vi kör talltimmer till 2 olika sågverk. Det ena kör klenare och den andra kör grovt. Diameter gränserna är överlappande i intervallet 16-23,9cm. Om man kör en klass 1 i det intervallet så går den som en "grovsågen" stock, medans ett tryck på klass 3 genast fångar upp den i "klensågen" sortimentet...
Värdeapteringen måste ju falera om man inte är med på noterna(klasserna) eller?
Jag ser inte mig själv som någon klassningsexpert, men försöka måste man väl. Eller?

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#30112
Spidde skrev:
masterchief skrev:Ska jag vara ärlig så klassar jag sällan in timret utan trycker på autoknappen.
Dock kapar jag inte blint efter den utan bekräftar kapet och använder modul upp och ned för att justera kvalitetsgräns och krök.
Skulle man trycka in klass ett på tall så stannar den på 310 och man för modula upp sig till tex 430. Tycker det fungerar bättre om man kör ut stocken lite för långt och backar in sig rätt. ofta ser man kvistbulorna genom att knivarna skurit lite i barken över dem. När man hugger frötall så ser man i regel innan fällning ungefär var kvalitetsgränsen är och trycker tex in 43 längden, för att sedan finjustera.
Motsvarande kan man få göra i toppen också om man vill få fram friskvisten.
Som jag ser det så är det tallen som är känsligast.


Så du tar hänsyn till kvalitetsgränserna på stammen, men klassar inte stocken i datorn alltså?
Det spelar ju inte så stor roll om man bara har sortiment som styrs av diameter max/min. Ex.: Massa 5-15,9cm, timmer 16+cm.
Men om man har ett par olika sorters timmer som ska konkurera med kubb och block?
Ex.: Vi kör talltimmer till 2 olika sågverk. Det ena kör klenare och den andra kör grovt. Diameter gränserna är överlappande i intervallet 16-23,9cm. Om man kör en klass 1 i det intervallet så går den som en "grovsågen" stock, medans ett tryck på klass 3 genast fångar upp den i "klensågen" sortimentet...
Värdeapteringen måste ju falera om man inte är med på noterna(klasserna) eller?
Jag ser inte mig själv som någon klassningsexpert, men försöka måste man väl. Eller?

Nu kör vi som väl är inte åt flera sågverk på samma trakt i regel.
Vanlig huggning ser ut ungefär så här.
Tall
barrmassa 5-10, finlandsmassa tall 10-16, talltimmer16+
Gran
Stor skata alternativt barmassa 5-8, finlandsmassa gran 8-18, grantimmer 18+
Finlandsmassa tar vi även av grövre av det som inte klassar sig som timmer.
Ska man se lite krasst så är det ingen höjdare att manuellknappa in en prislista med alla klasser och tänkbarheter. Hur man än ser så går det ett par timmar som man aldrig får betalt för.
Kör man mindre objekt som jag mest gör så blir man rätt frustrerad av att byta prislistor var 500m3fub. Då blir det mest att man knappar in grundprislistan med längdkorrektion och sedan tar den hänsyn jag skrev tidigare till kvalitetsgränser.
Några av de virket går till är bla Bergs, Boxholm, Södra(3sågverk), Vikström(ett antal sortiment), när vi kör åt Glottra tillkommer ett antal minde sågverk och specialsortiment så mycket knappande blir det.
Sedan är Södra så justa så de tillhandahåller inte prislista på diskett/usb iom att man inte är kontrakterad av dem. De som det funkar bäst för med digital aperingsfil är Bergs.
Mycket enklare att klassa timret då :roll:
Är det bara jag som vågar stå vid skampålen här av alla skördarförare härinne?

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30121 Gör ni annorlunda vid rotposter där markaägaren får lika mycket oavsett hur ni apterar, än mot vad ni gör om ni kör mot prislista för makägaren? Eller vet ni inte ens om vilekt som gäller, utan köra på samma sätt?

Hmm, hoppas pågon förstår hur jag menar... Blev inte så klart det där.

Användarvisningsbild
masterchief  
#30124 Vilka man än kör åt så försöker man optimera utfallet på virket.
Mycket lättare om man för tillgång till apteringsfil från uppköparen.
Något som jag anser slarvas mycket med. Iallfall hos de jag kör åt.
Verkar vara jättejobbigt för dem att knappa in listorna för dem så vi kan få tillgång till filer.
Något som är hur lätt som helst för de som har tillgång till programvaran.
Fast frågan är om de har kunskapen :roll:
Därför lastar de över det på skördarförarna.
Då blir det lätt att man struntar i att lägga in typ klass ett där det ändå i regel inte är längdkorrektion.
Det optimala är oftast 31or där enligt datorn, men det faller på att man skicker med för mycket klass ett i de sämre klasserna, det ser inte datorn.

Användarvisningsbild
Spidde  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30141
masterchief skrev:Vilka man än kör åt så försöker man optimera utfallet på virket.
Mycket lättare om man för tillgång till apteringsfil från uppköparen.
Något som jag anser slarvas mycket med. Iallfall hos de jag kör åt.
Verkar vara jättejobbigt för dem att knappa in listorna för dem så vi kan få tillgång till filer.
Något som är hur lätt som helst för de som har tillgång till programvaran.
Fast frågan är om de har kunskapen :roll:
Därför lastar de över det på skördarförarna.
Då blir det lätt att man struntar i att lägga in typ klass ett där det ändå i regel inte är längdkorrektion.
Det optimala är oftast 31or där enligt datorn, men det faller på att man skicker med för mycket klass ett i de sämre klasserna, det ser inte datorn.


Att inte uppdragsgivarna bryr sig mer är ju riktigt knepigt.
Kan förstå att det blir trixigt att få till det när man inte ens får ett prisunderlag! :shock:
Man märker ju av hur du resonerar, att du inte är någon dålig förare vad gäller virkestillredning.
Jag har dock sett riktigt oroande exempel på förare som har korrekta prislistor, men som skiter i hur trädet ser och bara låter datorn bestämma vart kapen hamnar. Startkvalitet och automatkap....
:oops:
Men nog måste det väl vara fler skördarchaffisar som har något att säga om det här?? :?:

   TS
Avatar Fallback
Ronny Karlsson  
#30783 Vi kör enbart åt SCA de skickar prislistorna direkt till skördaren. Det står på traktdirektivet vilken lista vi ska använda, t.ex. med eller utan klentimmer tall vilken dia på gran o.sv. Start kvalite är 3, vet inte vilken det blir efter 1/8 när nya klassningen börjar gälla förmodligen samma.
Eftersom vi gallarar till 90% så blir ju inte timmeruttaget så stort mest klentimmer 10-13,5cm Naturligtvis hoppar man mellan modulerna för att få så bra stock som möjligt. Från SCA egna skogar går virket in till egna sågverk som ett kollektiv bara travemätt på bil.

Alla privata köp om säljaren vill, går timmret stockvis genom mätramen och klassas manuellt. Så att någon ska "förlora pengar" för att skördarföraren inte trycker på kvalitets knapparna det tror jag inte.

Personalen som klassar på mätstationerna har betydligt större möjlighet att se vilken klass stocken har, bl. a. kan de följa stocken i ca 10 sek där den rullar fram innan de måste bestämma sig. En förare har ca 1-2 sek på sig att fatta beslutet

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30791
Ronny Karlsson skrev:Alla privata köp om säljaren vill, går timmret stockvis genom mätramen och klassas manuellt. Så att någon ska "förlora pengar" för att skördarföraren inte trycker på kvalitets knapparna det tror jag inte.


Vad gör den där klasningsknappen egentligen? Om datorn gör en stock kortare för att den inte vet om att det är högsta kvalitet, så förlorar väl säljaren lite (med betoningen på LITE) på det?

Användarvisningsbild
masterchief  
#30792
Mangan skrev:
Ronny Karlsson skrev:Alla privata köp om säljaren vill, går timmret stockvis genom mätramen och klassas manuellt. Så att någon ska "förlora pengar" för att skördarföraren inte trycker på kvalitets knapparna det tror jag inte.


Vad gör den där klasningsknappen egentligen? Om datorn gör en stock kortare för att den inte vet om att det är högsta kvalitet, så förlorar väl säljaren lite (med betoningen på LITE) på det?

Klassningsknappen styr över prislistan till rätt kvalitet.
Sedan är min erfarenhet att bättre kvalitet i regel apteras kortare om datorn får bestämma.
Normalklasserna på timmer prioriteras långt timmer, dvs mer bulk.
Så knappar man in klass ett på talltimmer så stannar den i regel på kortast tillåtna längd då längdkorrektion saknas eller är obefintlig.
Lyder man då kan säljaren förlora pengar, för mycket klass ett hamnar i nästa stock som faller ut i lägre klass.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30793 Jag fick lära mig att dra ut bra kvalitet så långt det går till nedsättande skada, har jag apterat fel då? Var i och för sig gran.

Användarvisningsbild
masterchief  
#30794 Du har lärt dig helt rätt 8)
Därför är det sällan priskorrektion på klass ett så man inte ska luras och gå förbi nedklassning utan verkligen hålla sig inom klass ett på tall.
Och i skördaren får man signalen att kolla lite extra på stocken iom den stannar på 31. Därefter stegar man upp till rätt kapmodul.
Granen däremot har längdkorrektion.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#30796
Mangan skrev:Jag fick lära mig att dra ut bra kvalitet så långt det går till nedsättande skada, har jag apterat fel då? Var i och för sig gran.


O så bör man väl ha lite koll på priserna vid olika diametrar så man inte drar iväg o tappar ner till en lägre diameterklass som ger mindre peng. Man ser ju i prislistan vilka dimensioner dom just då vill ha. Antar att olika sågverk sågar olika effektivt vid olika diametrar samt vilken typ av sågad vara som efterfrågas!

Magnus M

Avatar Fallback

Re:

per-erik  
#50065
masterchief skrev:
Mangan skrev:
Ronny Karlsson skrev:Alla privata köp om säljaren vill, går timmret stockvis genom mätramen och klassas manuellt. Så att någon ska "förlora pengar" för att skördarföraren inte trycker på kvalitets knapparna det tror jag inte.


Vad gör den där klasningsknappen egentligen? Om datorn gör en stock kortare för att den inte vet om att det är högsta kvalitet, så förlorar väl säljaren lite (med betoningen på LITE) på det?

Klassningsknappen styr över prislistan till rätt kvalitet.
Sedan är min erfarenhet att bättre kvalitet i regel apteras kortare om datorn får bestämma.
Normalklasserna på timmer prioriteras långt timmer, dvs mer bulk.
Så knappar man in klass ett på talltimmer så stannar den i regel på kortast tillåtna längd då längdkorrektion saknas eller är obefintlig.
Lyder man då kan säljaren förlora pengar, för mycket klass ett hamnar i nästa stock som faller ut i lägre klass.


Long time no talk, Masterchief
Detta inlägg svarar upp mot något jag funderat över de senaste veckorna. Och jag har grunnat på om apteringsdatorn arbetar rätt. Du vet, kvalitetklass 1 tillåts endast i rotstock numer. Därför frågar jag dig: Om du startar på kvalitet 1, ända från fällskäret, kör på "automatik" utan att röra kvalitetsknappar o.s.v.: Vill datorn verkligen göra en kort stock då?

Undrar
/Per-Erik

Användarvisningsbild

Re: Klassa timmer.

masterchief  
#50068 Det där ska jag ta och undersöka nu i veckan.
Blev lite osäker på en så självklar fråga :lol:
Är till 95% säker på att datorn efter kapet växlar tillbaka till klass3 då den är angiven startkvalitet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).