Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54118 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307897 Blir hellre svettig av kilar, än bryter ryggen med brytjärn. :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307912
Orsa skrev:Varför blir inte jag helfrälst på kilar? Hjälp mej.
Är det nåt fel på brytjärn med vändhake? Perfekt att sticka genom dunkhandtaget och kånka dunken på ryggen med också. Har aldrig tänt till på att ha med yxa/slägghammare, kilar, vändhake och band och en massa löst plock i skogen.
Hur vänder ni som har kilar och inte brytjärn?
Kil begriper jag bara att jag kan ha som nödhjälp om allt sitter fast kanske. När det blir felsituation.
Har ett par plastkilar i min gamla röda verktygsväska tillsammans med lite reservdelar som är parkerad vid dunken. Har provat kilar men aldrig tänt till på det. Vet jag att det är svårt med exvis stora fröträd och oklar vind tar jag med hemgjorda fällriktaren, men kanske jag ska börja med kilar då?
Men stå där och slå på kilar som försvinner i mossan/snön? Begriper/vet att kilar är bra om man ska strida emot naturkrafterna eller ryggen är vek, men kilar hela tiden verkar fippligt och hela denna tråden handlar ju om att alla har massa problem med kilarna... Fruset virke är ju som såpa.
Försvara er?

För min del är det rätt enkelt val eftersom det inte finns alternativ.
Brytjärn har inte tillräcklig lyft kraft när det är tungt o mycket vikt... Man bara knäcker dem eller trycker in dem i virket.
Har inte hittat nåt som funkar bättre än kil. Har inte hittat nåt som funkar bra för mig över huvudtaget. Husqvarnas stora tål ingenting och skaften brister i stålet hela tiden. Sen byter man stålet till ett lite bättre då viker det sig i läppen i stället.
Bacho hade ett bättre men även det hade begränsningar långt under vad kil klarar.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307929 Jag har 2 såna här smidda brytjärn ett är ett gammalt EIA och det andra vet jag inte. Dom är då hela än. Det går väl inte och knäcka dem vad jag kan förstå. Hur gör du då? Är det stora parkträd du talar om eller ska man jobba mot omöjligheter hela tiden.
Vet att ibland måste man gå emot naturliga fällriktningen ( ofta i bebyggelsen) men så att brytjärn ger sej låter då som en konstig arbetsmetod. Då blir det fällriktare eller vinsch för min del i så fall. Är det så tungt som jag föreställer mej att du Mange säger, skulle jag inte lita på att vare sej bryta eller stå och damma in kilar alldeles intill fällkammen. Det låter som äventyrligt och högre risktagande än lämpligt. Särskilt om man ska lita på rått sågspån mellan dubbla kilar, det som tråden handlar om.
Nej, jag kommer inte hålla på med massa småkilar i skogen. Det blir för mycket prylar och plock, kilar. slagverktyg, vändverktyg.
Jag vill se fler och bättre argument för kilar.
Enda anledningen jag ser hittills är att kedjan mår bättre av att såga i en kil än i ett brytjärn.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307931 Det är stora tunga träd jag pratar om, där du har en 0,5-1m till brytmån/fällkamm.
Parkträd, Allé träd, Ek, Bok, Alm som står lite varstans.

Små kilar för mig är under 20cm och smalare än 5. Stora är 20-40, och minst 12cm breda med lyft höjd på 3-10cm.

Tunga träd kan man inte lyfta så högt med en kil. man får ta till flera i olika höjder.
Breda kilar minskar risken att de spottas ut och att de sjunker in i stam eller stubbe.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307958 Ja, då förstår jag dig. Har ingen erfarenhet av så grovt. Det blir ju som ett ½ dagsverke per träd då. Jag har fällt sånt som kanske är max 6-7 dm i stubben. Och som du förstår undvikit krångel bäst möjligt. Dom gånger det är förutsebart att det blir besvärligt tar jag lyckans halvbandare och tar vinschen till hjälp. Då behövs varken brytas rygg eller kilar.
Att vara här uppe i snöland och springa från träd till träd och hålla reda på kilar som hoppar ur känns fel normalmetod för mig som du förstår.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#307961
Orsa skrev:Ja, då förstår jag dig. Har ingen erfarenhet av så grovt. Det blir ju som ett ½ dagsverke per träd då. Jag har fällt sånt som kanske är max 6-7 dm i stubben. Och som du förstår undvikit krångel bäst möjligt. Dom gånger det är förutsebart att det blir besvärligt tar jag lyckans halvbandare och tar vinschen till hjälp. Då behövs varken brytas rygg eller kilar.
Att vara här uppe i snöland och springa från träd till träd och hålla reda på kilar som hoppar ur känns fel normalmetod för mig som du förstår.

Att knäcka ett smitt brytjärn är fullständigt omöjligt för en människa.. :shock: såvida " smidet " inte är : MADE IN CHINA..!!!.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

rikard_e  
#308005 Lär du dig arbeta med kilar är det inget problem.
Jag har väldigt sällan använt brytjärn men har upptäckt att jag behöver ha ett litet.

3 kilar är perfekt, 1 enkel som du sätter i på grövre träd och slår i så långt man kan, 2 som man lägger dubbelt då man inte får brytning nog.

Kilen är många gånger starkare än brytjärnet, men kilen klarar inte för små träd och brytjärnet är smidigt när det inte lutar eller sitter fast.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

rikard_e  
#308007
anersimyra skrev:
Orsa skrev:Ja, då förstår jag dig. Har ingen erfarenhet av så grovt. Det blir ju som ett ½ dagsverke per träd då. Jag har fällt sånt som kanske är max 6-7 dm i stubben. Och som du förstår undvikit krångel bäst möjligt. Dom gånger det är förutsebart att det blir besvärligt tar jag lyckans halvbandare och tar vinschen till hjälp. Då behövs varken brytas rygg eller kilar.
Att vara här uppe i snöland och springa från träd till träd och hålla reda på kilar som hoppar ur känns fel normalmetod för mig som du förstår.

Att knäcka ett smitt brytjärn är fullständigt omöjligt för en människa.. :shock: såvida " smidet " inte är : MADE IN CHINA..!!!.. :smile: :smile:


Det säger dom om stihls kilar med, jag har slagit sönder två så dom gått av på mitten :grin:

Iofs är ett smitt brytjärn rätt imponerande att kunna knäcka, kanske är lite sämre kvalitet.

Har böjt några järnspett , ett vid trädfällning och ett vid losstagning av kraftuttagsaxel på en vinsch.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308010
rikard_e skrev:
anersimyra skrev:
Orsa skrev:Ja, då förstår jag dig. Har ingen erfarenhet av så grovt. Det blir ju som ett ½ dagsverke per träd då. Jag har fällt sånt som kanske är max 6-7 dm i stubben. Och som du förstår undvikit krångel bäst möjligt. Dom gånger det är förutsebart att det blir besvärligt tar jag lyckans halvbandare och tar vinschen till hjälp. Då behövs varken brytas rygg eller kilar.
Att vara här uppe i snöland och springa från träd till träd och hålla reda på kilar som hoppar ur känns fel normalmetod för mig som du förstår.

Att knäcka ett smitt brytjärn är fullständigt omöjligt för en människa.. :shock: såvida " smidet " inte är : MADE IN CHINA..!!!.. :smile: :smile:


Det säger dom om stihls kilar med, jag har slagit sönder två så dom gått av på mitten :grin:

Iofs är ett smitt brytjärn rätt imponerande att kunna knäcka, kanske är lite sämre kvalitet.

Har böjt några järnspett , ett vid trädfällning och ett vid losstagning av kraftuttagsaxel på en vinsch.
Böja ett spett är inga problem..men knäcka.. :shock: :shock: . :smile:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308011 Om det är riktigt RIKTIGT kallt?

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308015 Jag har alltid använt brytjärn tills jag blev ordentligt visad hur kilar funkar. Jag tycker kilar ger en helt annan kontroll.
Enda gången brytjärn är bättre är vid klena dimensioner, typ under 25-30 cm. Över det vinner kilar i min bok.
Att ha med kilar och handslägga/yxa i bältet är inget problem alls.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

svampbob  
#308017 I rent skogsarbete har jag väldigt lite behov av kilar det finns nästan alltid ett lämpligt håll att fälla trädet åt utan att behöva bruka våld. De gånger då jag är inne bland bland bebyggelse och det bara finns ett håll att fälla åt så självklart använder jag kil och ibland i kombination med fällriktare.

Kil är en bra säkerhet de få gånger som jag hugger riktigt grovt typ frötall och då som en säkerhet mot att klämma fast sågen.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308018
anersimyra skrev:
Orsa skrev:Ja, då förstår jag dig. Har ingen erfarenhet av så grovt. Det blir ju som ett ½ dagsverke per träd då. Jag har fällt sånt som kanske är max 6-7 dm i stubben. Och som du förstår undvikit krångel bäst möjligt. Dom gånger det är förutsebart att det blir besvärligt tar jag lyckans halvbandare och tar vinschen till hjälp. Då behövs varken brytas rygg eller kilar.
Att vara här uppe i snöland och springa från träd till träd och hålla reda på kilar som hoppar ur känns fel normalmetod för mig som du förstår.

Att knäcka ett smitt brytjärn är fullständigt omöjligt för en människa.. :shock: såvida " smidet " inte är : MADE IN CHINA..!!!.. :smile: :smile:

De spricker där smidet slutar i profilen. Byter man sen till bättre profil spricker de i svetsen i foten, svetsar man om dem då viker plattan sig... Nåt ger sig nånstans.

Gjorde ett som var lite stabilare och massivt mam kunde trycka och lyfta med lastare men då höll inte stubbarna... Så för min del är det solklart att kilar funkar bättre.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#308025
Mange skrev:
anersimyra skrev:
Orsa skrev:Ja, då förstår jag dig. Har ingen erfarenhet av så grovt. Det blir ju som ett ½ dagsverke per träd då. Jag har fällt sånt som kanske är max 6-7 dm i stubben. Och som du förstår undvikit krångel bäst möjligt. Dom gånger det är förutsebart att det blir besvärligt tar jag lyckans halvbandare och tar vinschen till hjälp. Då behövs varken brytas rygg eller kilar.
Att vara här uppe i snöland och springa från träd till träd och hålla reda på kilar som hoppar ur känns fel normalmetod för mig som du förstår.

Att knäcka ett smitt brytjärn är fullständigt omöjligt för en människa.. :shock: såvida " smidet " inte är : MADE IN CHINA..!!!.. :smile: :smile:

De spricker där smidet slutar i profilen. Byter man sen till bättre profil spricker de i svetsen i foten, svetsar man om dem då viker plattan sig... Nåt ger sig nånstans.

Gjorde ett som var lite stabilare och massivt mam kunde trycka och lyfta med lastare men då höll inte stubbarna... Så för min del är det solklart att kilar funkar bättre.
Då är det inte weldox från SSAB vi talar om, det måste vara kinaskit.. :smile: Har du kanske någon bild och instruktion om hur man tillverkar träkilar ?

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Carlfritidshuggare  
#308049 Jag som nybörjare fick på AB-kursen inte lära mig att använda annat än kilar och handkraft. Brytjärn ingick inte i arsenalen. Använder Oregon-kilar som jag tycker funkar rätt bra (inga jätteträd men väl björkar med cirka 35-40 cm diameter).

Har nu införskaffat ett brytjärn som jag ska testa i helgen på lite klenare träd. Är rätt tätt och jag är både kort och inte så stark så tycker jag handkraft funkar sådär när det ar emot lite.

Säker skog förespråkar även att trycka med slana men jag har svårt för både balans och tryck med den metoden. På kursen tror jag knappt det förekom även om det med all säkerhet pratades om det. Har just inte sett någon här på forumet som nämnt slana i diskussioner om fällteknik. För att det är för banalt annat än för en nykomling eller för att det inte används så mycket?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).