Motorsåg och handhållet

Dålig kvalite på hva svärd ?

32 inlägg 13626 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dålig kvalite på hva svärd ?

Skogen i boden  
#307908 Köpte en ny xp 550 efter tre tankar gallning hoppar kedjan 13 tum 1.3 mm . Kedjespänningen är korrekt , tänkte lägga på den igen upptäcker då att svärdet delat sig på översidan vid noshjulet . Nån mer som upplevt samma eller hade jag bara otur ? Följden blev att svärd och kedja blev skrot. Ska testa med ny kedja och svärd imorgon, irriterande då man glömde reservsågen hemma. Ska man om det händer igen gå upp till 1.5 mm eller byta fabrikat på svärdet ?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#307916
Skogen i boden skrev:Köpte en ny xp 550 efter tre tankar gallning hoppar kedjan 13 tum 1.3 mm . Kedjespänningen är korrekt , tänkte lägga på den igen upptäcker då att svärdet delat sig på översidan vid noshjulet . Nån mer som upplevt samma eller hade jag bara otur ? Följden blev att svärd och kedja blev skrot. Ska testa med ny kedja och svärd imorgon, irriterande då man glömde reservsågen hemma. Ska man om det händer igen gå upp till 1.5 mm eller byta fabrikat på svärdet ?
Du hade inte otur, av fem 1,3 HVA har samtliga havererat i noshjulet för mig. Köp Oregon Power match eller annat högkvalitativt svärd.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

242xpg  
#307917 Jag kör bara Oregons 1.5mm efter flera liknande incidenter med Husqvarna märkta svärd...

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Skogen i boden  
#307918 Mailat hva blir kul att se vad de säger .men lutar åt byte efter vad jag läst i olika trådar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#307927 HVA / Jonsered är lågprissvärd tillverkade i Norge, eller de är i vart fall av låg kvalité... :x Priset kan ju sägas vara riktigt högt för den skiten.. :x :x

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Førland  
#307949 Dette var greit å lese,har også havarert flere jonsered sverd,i butikken sier de bare at det er slitasje/feil bruk.Jeg mener et sverd burde holde lenger enn et kjede.skal prøve oregon neste gang.

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

traktorz  
#307951 Försträckta kedjor har jag för mig att endast Stihls är.
Oregons kedjor och Husqvarnas behöver sträckas ofta när de är nya, mer slack blir det ju fler länkar kedjan har. T.ex. vår stor-Stihl MS362 med 36RS kedja på 18" svärd håller måttet bättre än 15" kedjorna på Jonsered/Husqvarna.

Haverier kan bero på slarv med montering av svärdet, så att smuts hindrar oljeflödet ut till svärdet. Klämmer man dessutom svärdsnosen, kan även topptrissan gå varm. Det har vi råkat ut för på vår MS362, vilket är det enda tillfället under de senaste decennierna, som vi råkat ut för svärdsproblem. Gången innan var det då vi körde med spillolja på ett 13" svärd till Jonsered 535.

Tips, sträck en ny kedja ofta! Använd rekommenderad sågkedjeolja (inte spillolja). Se till att det är riktigt rent mellan svärdskåpa, svärd och oljedistributionsyta vid montering av svärdet.

Beträffande H30 (1.3mm) versus H25 (1.5mm), så är det egalt ur hållbarhetssynpunkt, i alla fall för de vanligaste svärdsslängderna 13" & 15".

Vore det inte för stormen Ivar, så hade vi än idag fortsatt med 13" svärd på vår Jonsered CS2152. Behövde lite mer räckvidd, så jag bytte till 15" i vintras. Valde H25 kedja, Stihl 25RM, samt Oregon 21BPX/21LPX med 64 länkar till ett Carlton-svärd från Swedol. Ett 15" svärd balanserar bra på en 50cc såg.

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#307957 Problemen med 1,3 mm HVA / Jonsered svärd är välkänt. Se gärna gruppen: Vi som är manuellarbetare i skogen på Facebook. Helt klart är det frågan om en svag konstruktion, inte ett handhavandefel.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#307959 Kvalitén på HVA / Jonsered är densamma som Carltons riktigt billiga svärd från Swedol, att de kostar ett par hundralappar mer är obegripligt.. :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307976 Oregon Pro-am för en hundring är kanske inte så dumt val ändå?

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

valmet862  
#307986 man kan väl inte kalla det kvalite iaf,håller fullständigt med att husqvarna svärden är rent skit :ymsick:

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#308004
Mangan skrev:Oregon Pro-am för en hundring är kanske inte så dumt val ändå?

En hundring är ju helt ok.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Tor R  
#308012 Hadde det bare vært lett å få tak i sugihara lightweight i 13" og 15 tommer så vet jeg godt hva jeg ville hatt liggende.
Jeg har brukt jonsered sine 1,3mm sverd, for meg virker de til å være i varierende kvalitet. Noen har holdt over forventning, mens andre er bare ett kjede.
Langsverdene jeg har, 16 og 18 er fra sugihara, helt annen kvalitet på de

Användarvisningsbild

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

anersimyra  
#308016
Tor R skrev:Hadde det bare vært lett å få tak i sugihara lightweight i 13" og 15 tommer så vet jeg godt hva jeg ville hatt liggende.
Jeg har brukt jonsered sine 1,3mm sverd, for meg virker de til å være i varierende kvalitet. Noen har holdt over forventning, mens andre er bare ett kjede.
Langsverdene jeg har, 16 og 18 er fra sugihara, helt annen kvalitet på de
Svens maskin i Harads kommer få hem Sugihara lite i början av 2016.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Dålig kvalite på hva svärd ?

Tor R  
#308023
anersimyra skrev:
Tor R skrev:Hadde det bare vært lett å få tak i sugihara lightweight i 13" og 15 tommer så vet jeg godt hva jeg ville hatt liggende.
Jeg har brukt jonsered sine 1,3mm sverd, for meg virker de til å være i varierende kvalitet. Noen har holdt over forventning, mens andre er bare ett kjede.
Langsverdene jeg har, 16 og 18 er fra sugihara, helt annen kvalitet på de
Svens maskin i Harads kommer få hem Sugihara lite i början av 2016.. :smile:
Vet du om han også vil få de inn i både 1,3mm og 1,5mm?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).