Motorsåg och handhållet

Frusen gasvajer 550xpg

52 inlägg 21725 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307786 Två dar i rad har gasvajern frusit på 550xpg. Förvarad inne under natten, fryser på väg till skogen. Får pilla fram och tillbaka en stund för att den skall lossna, sen funkar den.

Irriterande. Någon annan med samma problem? Skall den vara ute på natten kanske? Fast nu lär det vara varmare, skall nog hjälpa.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

jolo  
#307789 Jag upplever detta problem på våra röjsågar (husqvarna) varje gång det blir vinter,
tyvärr har jag ingen lösning på problemet

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Storken  
#307864 Smörj vajern med med lite wd -40 eller nån annan tunn olja så blir det nog bättre.

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

svampbob  
#307868 Är det en vajer? Är det inte bara ett länkage? Jag vet att det har frusit mig för mig åtminstone en gång.

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Hammaren  
#307904 På mina röjsågar har jag monterat på en wiresmörjare(Typ som man hade på moppen) och jag trycker i ren glykol med ett par veckors intervall, då klarar man sig. :geek:

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Elfving  
#307984 Äger ingen Husqvarna och vill inte vara osaklig, men sånt här låter som dålig design/konstruktionskvalitet. En fabrikssmord wire med skydd i varje ände skulle aldrig kunna frysa - det finns fett däri och inget vatten kommer in? Är dagens Husqvarna byggd av nybörjare med duktig marknadsföringsavdelning undrar man ju? Den löaning de valde blev billig i af.

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307998 Vad valde de för lösning, och vad är det för fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Elfving  
#308050 De valde en lösning där gaswiren kan frysa, och felet är att den fryser. Detta innebär att sågen är oanvändbar till man lyckats töa upp det frusna.
Detta framgår om du läser tråden!

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

anersimyra  
#308057 Skrattretande med gasreglage som inte klarar kyla.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308059
Elfving skrev:De valde en lösning där gaswiren kan frysa, och felet är att den fryser.


Aha, jag trodde du visste något om hur Huskvarna löst gasvajern!

Detta innebär att sågen är oanvändbar till man lyckats töa upp det frusna. Detta framgår om du läser tråden!


Nej, det står klart och tydligt att man inte behöver töa upp det frusna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308068 Som någon skrev, är det vajer? Länkage är väl troligt?
Å andra sidan har jag ingen sådan såg eller läst på heller.
Dock är det irriterande förstår jag.
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Frusen gasvajer 550xpg

anersimyra  
#308082
DanK skrev:Som någon skrev, är det vajer? Länkage är väl troligt?
Å andra sidan har jag ingen sådan såg eller läst på heller.
Dock är det irriterande förstår jag.
Lycka till!
Vajerlänkage.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308102 Fjädern från avtryckaren går till en axel som snurrar runt och drar en vajer. Orkade inte ta bild. Så, är alla med? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Hema  
#308137 Fetta in med lite litiumfett (finns på sprayflaska), sedan kommer det funka finfint framöver. Sedan jag använde det i billåset har det funkar klockrent. 5-56 eller wd40 funkar bara för stunden.

Avatar Fallback

Re: Frusen gasvajer 550xpg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308144 Först får jag nog fundera på vad det är som kärvar. Vajern, länken eller något annat.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).