Skogsekonomi

Köpa skog eller aktier

309 inlägg 90282 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Chuck Norris  
#307725 Det är ju bara urlöjligt att jämföra enstaka aktieköp med enstaka fastighetsköp, det säger precis noll och ingenting. "Även en blind höna kan ibland finna ett frö"

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

machonisti  
#307729 Bra gjort skogsstinsen och önskar fortsatt lycka. Skulle gärna vara i dina skor! Har kompisar som gjort fina aktieaffärer och sådana som inte pratar om aktier längre.

Var absolut inte ämnat som en tävling från min sida utan som tankegrund.

Jag tror att värdeökningen på skog nått kulmen. Som andra påpekat är att faktiska värden inte ökat vilket inte gynnar oavbruten värdestegring.
Zalman: mycket tänkvärt inlägg från dig, historia visar att jag tänker fel kanske för kortsiktigt. Tror ändå att närhet till tätort är avgörande för att betala mera. Tanken om CO2 bindning är häftig.

Att hitta säker placering på aktier kan inte heller vara lätt. Företagen är räknade som ger +3 ggr insats på ett år.

Skillnaden mellan aktier och fast egendom är fortfarande att på en sämre affär av egendom kan man med eget arbete förändra värdet. Vad kan en småsparare personligen göra åt finska Talvivaara.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307733 "Tror ändå att närhet till tätort är avgörande för att betala mera."

Visst fler det fler möjligheter till bra affärer som skogsägare om man har sin fastighet stadsnära.
Har köpt skog för 1kr/m2, min kollega har köpt tomt i stan för 1000kr/m2, viss skillnad.
Att stycka av en tomt stadsnära kan bli en bra affär.

Men även om ens fastighet ligger långt från stan så finns det affärsmöjligheter.
Se bara vad Ishotellet i Jukkasjärvi har lyckats med, vad har de, snö och is mitt ute i ingenstans.
Möjligheter till turism är stora i Europas sista vildmark. Träffade en holländare som aldrig gått på annat än asfalt i hela sitt liv, han kan tänka sig betala stora pengar för att gå i en skog.

Sen är ju fiske/jakten/skogens djur en stor möjlighet, folk talar om att åka till Afrika för dyra pengar för att se stor vilt, Big five är ju ett begrepp, men att få se Skogens konung älgen i vilt tillstånd, är det många som kan tänka sig betala en rejäl slant för att få se.
Fisketurism är ju en enkel lösning för att få in en slant. Att hyra ut en gammal lada nära en insjö
i en vecka kan inbringa 2000kr.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

jannee  
#307737 Allt sedan jag var en liten snorunge har det sagts att nu är toppen nådd, han betalade allt för mycket (för köpt sig), detta gäller skogsfastigheter. Gränsen eller toppen är kanske nådd - eller inte, framtiden lär utvisa. Hitintills har det i alla fall varit en säker kapitalplacering att köpa mark och troligtvis även i framtiden, som tidigare sagts ökar folkmängden och allt fler vill komma i besittning av mark.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307740 "Allt sedan jag var en liten snorunge har det sagts att nu är toppen nådd, han betalade allt för mycket (för köpt sig), detta gäller skogsfastigheter."

Om du köper en fastighet för 100.000kr är det ju faktiskt så att den kan fördubblas i pris på en dag.
Vill du inte sälja för under 200.000kr är det ju sant.
Det finns ju stora aktörer som sätter detta i system, de köper te.x. stadsnära mark med 5-10% högre pris för varje år. Vissa ojjar sig över att det inte finns fundamenta som berättigar denna prishöjning, men så länge det finns en köpare som är beredd att betala lite till så fungerar detta kedjebrev.

Det märkliga är att banken är med på detta kedjebrev, om en person med mycket stadsnära mark vill utöka med 10% till så har han ju själv bidragit till en värdeökning på sitt befintliga innehav, och därmed kan karusellen fortsätta.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307745 Det där med reala värden. Vad är det reala värdet på åkermark i skogsbygden, inte har det gått upp i alla fall de senaste åren. Även reala värden förändras, så det tycker jag inte man skall ha särskilt stor respekt för.

I övrigt, tror att om man man väljer start och slutpunkt för aktier och skog kan man nog få vilket resultat man själv önskar. ;)

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

Chuck Norris  
#307762
jannee skrev:Allt sedan jag var en liten snorunge har det sagts att nu är toppen nådd, han betalade allt för mycket (för köpt sig), detta gäller skogsfastigheter. Gränsen eller toppen är kanske nådd - eller inte, framtiden lär utvisa. Hitintills har det i alla fall varit en säker kapitalplacering att köpa mark och troligtvis även i framtiden, som tidigare sagts ökar folkmängden och allt fler vill komma i besittning av mark.


Detta är sant och i sig helt naturligt. Det är bara en som slutligen köper fastigheten och allra oftast är det spekulanten som är beredd att betala mest. Alla andra som uppenbarligen inte ville/vågade betala lika mycket tycker då att det "var för dyrt" och snackar skit.

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

surjämten  
#307792 skog skog skog skog skog !!!!!!
Orkar just nu inte argumentera.
Nöjer mig med att säga att utan skogen hade jag haft ett mycket mindre innehållsrikt liv :-)

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

isteskog  
#307798 Samma här! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

machonisti  
#307799
Zalman skrev:"Tror ändå att närhet till tätort är avgörande för att betala mera."

Visst fler det fler möjligheter till bra affärer som skogsägare om man har sin fastighet stadsnära.
Har köpt skog för 1kr/m2, min kollega har köpt tomt i stan för 1000kr/m2, viss skillnad.
Att stycka av en tomt stadsnära kan bli en bra affär.

Men även om ens fastighet ligger långt från stan så finns det affärsmöjligheter.
Se bara vad Ishotellet i Jukkasjärvi har lyckats med, vad har de, snö och is mitt ute i ingenstans.
Möjligheter till turism är stora i Europas sista vildmark. Träffade en holländare som aldrig gått på annat än asfalt i hela sitt liv, han kan tänka sig betala stora pengar för att gå i en skog.

Sen är ju fiske/jakten/skogens djur en stor möjlighet, folk talar om att åka till Afrika för dyra pengar för att se stor vilt, Big five är ju ett begrepp, men att få se Skogens konung älgen i vilt tillstånd, är det många som kan tänka sig betala en rejäl slant för att få se.
Fisketurism är ju en enkel lösning för att få in en slant. Att hyra ut en gammal lada nära en insjö
i en vecka kan inbringa 2000kr.

Vi med vår allemansrätt kan inte uppbåda fantasi nog att göra pengar på det vi har??

Avatar Fallback

Re: Köpa skog eller aktier

r93  
#307846 Någon skrev miljöpartiet och "ersättning" för all co2 som skogen binder.... Ligger det inte ett förslag från mp att det skall bli skatt på egen ved?

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307877
machonisti skrev:Det finns många facetter på allt och i huvudsak två motpoler. Personligen analyserar jag varje salufört skifte i min närhet. Kommer aldrig att köpa aktier pga avsaknad av intresse.

Egen historia är delad skuldbörda mellan fru & mig ca 80.000 € (fastigheter). Realistiskt värde är idag ca 500.000 €.

Köpte fondandelar för 12 år sedan, värdeökning ca 60 %. 60/12 = 5 procent per år (succe´)??

Det bästa ur min synvinkel är att man med eget arbete kan påverka utfallet på fasta investeringar emedan man är helt utlämnad till fortuna eller god smak i tummen när det gäller aktier.

Dum eller klok? köpa dyrt kan gå bra mycket bättre än att vänta på billigt om man har tur.


Tror knappast att man är utlämnad till fru fortuna när det gäller aktier. Det borde gå minst lika bra med att göra ordentliga analyser när det är dags att sälja och köpa.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

machonisti  
#307878
Niking skrev:
machonisti skrev:Det finns många facetter på allt och i huvudsak två motpoler. Personligen analyserar jag varje salufört skifte i min närhet. Kommer aldrig att köpa aktier pga avsaknad av intresse.

Egen historia är delad skuldbörda mellan fru & mig ca 80.000 € (fastigheter). Realistiskt värde är idag ca 500.000 €.

Köpte fondandelar för 12 år sedan, värdeökning ca 60 %. 60/12 = 5 procent per år (succe´)??

Det bästa ur min synvinkel är att man med eget arbete kan påverka utfallet på fasta investeringar emedan man är helt utlämnad till fortuna eller god smak i tummen när det gäller aktier.

Dum eller klok? köpa dyrt kan gå bra mycket bättre än att vänta på billigt om man har tur.


Tror knappast att man är utlämnad till fru fortuna när det gäller aktier. Det borde gå minst lika bra med att göra ordentliga analyser när det är dags att sälja och köpa.
/Niklas
Där är de flesta andra och jämnar vinsten.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307883
machonisti skrev:
Niking skrev:
machonisti skrev:Det finns många facetter på allt och i huvudsak två motpoler. Personligen analyserar jag varje salufört skifte i min närhet. Kommer aldrig att köpa aktier pga avsaknad av intresse.

Egen historia är delad skuldbörda mellan fru & mig ca 80.000 € (fastigheter). Realistiskt värde är idag ca 500.000 €.

Köpte fondandelar för 12 år sedan, värdeökning ca 60 %. 60/12 = 5 procent per år (succe´)??

Det bästa ur min synvinkel är att man med eget arbete kan påverka utfallet på fasta investeringar emedan man är helt utlämnad till fortuna eller god smak i tummen när det gäller aktier.

Dum eller klok? köpa dyrt kan gå bra mycket bättre än att vänta på billigt om man har tur.


Tror knappast att man är utlämnad till fru fortuna när det gäller aktier. Det borde gå minst lika bra med att göra ordentliga analyser när det är dags att sälja och köpa.
/Niklas
Där är de flesta andra och jämnar vinsten.


De andra orkar kanske inte göra nödvändiga analyser?
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sv ... 051179.svd
http://www.investtech.com/main/market.p ... 4&lang=SWE
http://www.investtech.se/main/market.ph ... 1&lang=SWE
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa skog eller aktier

machonisti  
#308181 Oavsett val av objekt är väl grundtanken att åtminstone skydda kapitalet mot inflation. Återkommande snabba vinster kräver zalmanvinjett eller tur.

Köpa skog ger snabb vinst endast ifall säljaren inte säljer till marknadspris.

Vad man än väljer lyckas man bättre på den väg man själv är intresserad av eller?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).