Motorsåg och handhållet

Glidande kilar

138 inlägg 54131 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114960 Jag har inte några större träd på gång precis nu så det kanske dröjer med valla testet. Men det kommer!!

Nej jag har inte testat med "skit" mellan kilarna men det kan man ju också göra.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

swe#kipp  
#114993 Jag har aldrig haft nån kil som åkt ur när gjort på det viset,, lite spån och annan smuts ger väldigt bra friktion :)

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115108 Tack för tippset!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

svampbob  
#307734 Jag fick inte kilen att sitta idag utan den studsade ut efter ett par slag. Jag hade Fiaten på andra sidan diket rakt bakom granen så jag var inte så sugen på att få trädet åt fel håll :smile: det slutade med att jag tryckte omkull granen med handkraft. Jag misstänker att kylan var problemet ca -20.

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

rikard_e  
#307755 Håller med swekipp här.

Lägg spån på understa kilen, lägg på övre kilen och gnugga ihop dom lite.
Har aldrig hänt att dom åkt ur för mig när jag gjort så.

Använder stihls kilar, har hört att det är bacho som gör dom egentligen.
Har dock slagit sönder två stycken, så dock gick av rakt på mitten, fick två nya av återförsäljaren.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307761 När bachos/stihls kilar blivit välanvända blir de blanka och halkar ut lättare.

Jag vill bara ge ett tipps så ni slipper det som hände mig.

Ha alltid två kilar i, även om du orkar få över trädet med bara en, som säkerhet.
När du går över till att lägga kilar dubbelt för lyfthöjden så följ med med två kilar på varandra bredvid, som säkerhet.

Om man bara har en kil eller kilpar (ovanpå varandra) och den åker ut eller glider av så kan trädet gunga tillbaka med en extrem påfrestning på brytmånen när fällskäret slår igen. Min brytmån höll inte...

   TS
Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Blivande snickare  
#307770 Usch då, träffade trädwt något i fallet? :sad: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Hammaren  
#307775 http://www.ratioparts.com/ansicht/Ratio ... _UID=47965

Kan rekommendera denna istället för dubbla kilar.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307804 Vill slå ett slag för ALm kilar eller träkilar i allmänhet.
Lätt att få den i vilken form man vill. Kan vara lite klurigt innan man provat sig fran var man ska lämpligast ta ut dem, men sen går det bra.
Putsad ovansida, ruggig undersida...

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#307818 Köp kilar med stålskod bakände, sen vill ni inget annat ha.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307850 Har provat det. Har skott några själv med för o testa, men ser inte vitsen i det när kilarna inte kostar nåt.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

Erre  
#307852 Är väl drivet man är ute efter med stålklädda kilar.
Stålklädda kilar å en smedslägga gör underverk på träd i taskig lutning.

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

anersimyra  
#307862
Erre skrev:Är väl drivet man är ute efter med stålklädda kilar.
Stålklädda kilar å en smedslägga gör underverk på träd i taskig lutning.
Så är det, med stålskoda kilar blir indrivningskraften avsevärt bättre, man klarar sig alltså med lättare slägga / yxa.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Glidande kilar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#307882 Varför blir inte jag helfrälst på kilar? Hjälp mej.
Är det nåt fel på brytjärn med vändhake? Perfekt att sticka genom dunkhandtaget och kånka dunken på ryggen med också. Har aldrig tänt till på att ha med yxa/slägghammare, kilar, vändhake och band och en massa löst plock i skogen.
Hur vänder ni som har kilar och inte brytjärn?
Kil begriper jag bara att jag kan ha som nödhjälp om allt sitter fast kanske. När det blir felsituation.
Har ett par plastkilar i min gamla röda verktygsväska tillsammans med lite reservdelar som är parkerad vid dunken. Har provat kilar men aldrig tänt till på det. Vet jag att det är svårt med exvis stora fröträd och oklar vind tar jag med hemgjorda fällriktaren, men kanske jag ska börja med kilar då?
Men stå där och slå på kilar som försvinner i mossan/snön? Begriper/vet att kilar är bra om man ska strida emot naturkrafterna eller ryggen är vek, men kilar hela tiden verkar fippligt och hela denna tråden handlar ju om att alla har massa problem med kilarna... Fruset virke är ju som såpa.
Försvara er?

Användarvisningsbild

Re: Glidande kilar

herjman  
#307896 Som några har sagt så brukar sågspån funka, men inte alltid!
Gillar själv oregons med hullingar även om dom är gjorda i lite väl hård plast som splittras lätt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).