Motorsåg och handhållet

Förvara motorsåg i

63 inlägg 52356 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296976 Det liknar en JoBu låda.
Kan du se om det är ett stämplat nummer i locket nånstans nära låset?
Ibland stämplades dessa lådor med sågens serienummer.
Dessa lådor var praktiska o förvara sågen i och överlevde ofta sågarna.
Homelite levererades i papp lådor så det köptes såglådor till dem.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

totte  
#296991 homolight (stavning ?) - Homelite

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

husqvarna_med_sthil  
#297005
totte skrev:homolight (stavning ?) - Homelite


Tack för det ! 🧠

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

lissnils  
#297026 blog/lissnils/braatthal%C3%A5da_b-6070.html#replies
Jag gjorde mig en låda i våras. Första tanken var att ha den monterad på lilltraktorn men den blev såpass klumpig, och i ett material som inte är det mest lämpade, att den nog kommer få fortsätta tjäna som förvaring i garage/i bilen.

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

palbin  
#297347 Det finns ju motorsåg-softcase - i stil med dessa elgitarr-
softcase

DSC00693.JPG


men för motorsåg istället - skyddar både sågen från om-
givningen och tvärtom - för ringa piengar ... .

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

JörgenO  
#307422 Så här ser mitt (min sons) hemmabygge ut. Kravet var att få plats med motorsåg, stövlar och dunk.
Från början hade jag tänkt fixa så den kunde hängas framtill på traktorn men den blev ju för stor. Istället används lådan för att förvara allt som hör till sågning o röjning såsom huggarbälte, filningslåda, röjklingor, röjsele o hjälm.
Man får nästan vara två för att bära den o lyfta upp den i bilen men fördelen är att jag kan samla allt på ett ställe.
Mindre låda att hänga på traktorn skall jag försöka bygga i vinter.

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

mrvimek  
#307428 Kanske skulle gjort nå handtag så går det bättre att bära men sådan låda köpte jag med lock på swedol och funkar fint :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

JörgenO  
#307431
mrvimek skrev:Kanske skulle gjort nå handtag så går det bättre att bära men sådan låda köpte jag med lock på swedol och funkar fint :)

Jo, det är två rejäla handtag på kortsidorna som inte syns, de behövs :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

Vardon  
#307815 En större bil är alltid bra. Nu är jag ingen proffshuggare alls, men privatbilen visade sig väldigt lämplig även för skogsbruk

In med 4 sågar, 2 par snökedjor, en trälåda bra att ha saker (svärd, saxar mm) och en back med huggarbälten, en back med kedjor och filar. En back med torra handskar. lite kläder, bra att ha saker och Micro.

Kapselkaffemaskinen sitter i kupén så man kan brygga på vägen, inte för att jag dricker det men umgås med så många kaffemänniskor att det är skönt att slippa stanna för det stup i ett...

Nu saknas det en hjälm annars är det utrustning för 4 personer.

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

forest.  
#392081 Vad använder du rapsoljan till?

axwell skrev:
traktorz skrev:Det svåra är att också få med den stora kombidunken (bränsle/olja), men det finns ju mindre sådana.

Även den har jag från Jula, passar mig perfekt, längre dagsverk än så gör jag inte.

Med alkylat från OKQ8 är dunken halvtransparent, rapsoljans nivå syns däremot inte igenom i denna röda dunk.

Tips; vad skulle man kunna färga rapsoljan med :?:

http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved ... ja-728084/

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

JensSkoog  
#392089
forest. skrev:Vad använder du rapsoljan till?

Rapsolja är ett mycket bra och billigt alternativ till ordinari kedjeolja. Har gått över
till det på alla mina sågar, och det funkar perfekt :-BD

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

bgl  
#392097 För den som vill ha lyxutförande finns det ju sk "instrumentcase" i alla storlekar att köpa!
Kolla bara på ebay.
Finns också att beställa i önskat mått, bl a hos Orsa Case där en viss Kalle Moraeus har ett finger med i spelet.

Användarvisningsbild

Re: Förvara motorsåg i

NRJ  
#392381 Har denna från Jula: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaringshyllor-lador/forvaringslador-korgar/forvaringslada-662050/
Dock begränsas man till 13" svärd samt att jag är lite tveksam ifall en kombidunk av "standard storlek" får plats.

//NRJ

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

Håkanwistrand  
#393226 Murarbaljor är min lösning på transport och förvaring av allt möjligt. 80liters från Biltema är en favorit. Har skurit två lodräta hål för svärden så nu har jag två sågar i en balja med en liten hink fäst med självhäftande tejp för småprylar i baljan. Hjälm, kängor o byxor lägger jag ovanpå innan jag med ett ryck bär ut den till bilen. Puh!

Avatar Fallback

Re: Förvara motorsåg i

forest.  
#487005 Tänkte bygga en låda att förvara såg dunkar och tillbehör till bilen,
är osäker på vilket mått jag ska ha på lådan? finns en låda hos Skogma som har mått 84.5x49,5x41cm inv. heter motobox någon som har testat den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).